Hledat
Podrobné vyhledávání her
Najděte si spoluhráče
 | Úvod  | Přehled her  | Články  | Kontakt  | 
Uživatel: nepřihlášen      Budeme rádi, když nám pošlete váš názor či připomínku.
 Nastavení webu: Inzerce

Článek

Vytvořeno:  06.02.2008 15:21  uživatelem pogo .
Agricola: Nejlepší hra všech dob?
Tak to je otázka, kterou si hráči po celém světě kladou už několik měsíců. Na loňském veletrhu v Essenu se největším trhákem stala hra od malé, i když rozhoně ne neznámé, firmy Lookout Games, autora Uwe Rosenberga. Tato firma se již dříve zapsala do povědomí hráčů například úvodním vydáním hry Bohnanza (Fazole). Tak skvěle přijatou hru jako je Agricola zatím ale na kontě nemá. Již před Essenem, ale hlavně v průběhu veletrhu se kolem této hry spustila opravdová mánie. A ani po veletrhu se nezastavila. Hra prozatím existuje pouze v německém vydání, ale i přesto se šíří po celém světě. Na www.boardgamegeek.com se v žebříčku s relativně malým počtem hodnocením vyšvihla již na osmé místo. Její průměrně hodnocení je srovnatelné se hrami na nejvyšších místech žebříčku a podle něterých názorů existuje možnost, že se dostane až na úplně nejvyšší post. Velmi dobrou zprávou pro všechny hráče v České republice je že v průběhu měsíce dubna se objeví kompletně české vydání této hry. Tento článeček se pokusí Agricolu trošku představit.

Malá farma – dřevěná chýše s dvěma místnostmi a dva lidé, kteří v této chýši žijí – to je vše, co hráči mají na začátku hry. Jendotlivé akce na herním plánu nabízejí hráčům velké množství možných cest k prosperitě a ke zvýšení kvality života na farmě. Je možné vylepšovat bydlení, obdělávat pole a sklízet z nich úrodu, chovat a rozmnožovat domácí zvířata. V každém ze 14 kol hry přibude do hry další nová možnost akce. V každém kole může každý člen rodiny hráče vykonat právě jednu akci. Tyto akce mohou hráči přinést suroviny, jako například dřevo a jíl, rozšířit či zrenovovat bydlení na farmě, rozšířit rodinu hráče a také přinést dostatek jídla pro zásobení celé rodiny. V každém kole hry může být každá akce zvolena pouze jedním hráčem, je tedy důležité akce dobře naplánovat. Hodně důležité je rozšíření rodiny, protože každý potomek hráči přinese více akcí do příštích kol. Na druhou stranu spotřebuje větší rodina více jídla. Vítězem hry se stane hráč, který vybuduje nejlépe prosperující farmu (viz přehled bodování). Vítězné body hráči dostanou za počet polí, ohrad a stájí v nich, za obilí, zeleninu, ovce, divoká prasata a krávy. Každé nevyužité políčko na farmě naopak hráče stojí 1 bod. Další body se přidělují za chýši či dům, za členy rodiny a za zahrané karty vybavení a profesí.

To je základní schéma hry. A jak to vlastně vše funguje? Když rozbalíte krabici, vyhrne se na vás velká spousta herního materiálu. Celkem 8 herních plánů o velikosti krabice, hromada dřevěných žetonků představujících suroviny, zemědělské plodiny a hospodářská zvířata. V každé z pěti barev hráčů ještě 5 žetonů členů rodiny, 15 plotů a 4 chlévy. Navíc ještě hodně karet. Je docela pravděpodobné, že vás to na první pohled trošku vystraší. K tomu ale rozhodně není žádný důvod. Pravidla sice rozhodně nejsou přehnaně jednoduchá, ale na druhé straně nejsou ani nijak extrémně složitá. Dají se srovnat například se hrou Puerto Rico a spíše jsou ještě o něco přehlednější. Pokud jste už nějaké hry hráli, neměl by to pro vás být žádný problém. Hra vás v průběhu velmi dobře vede. Prostě umístíte jednoho člena své rodiny na některou akci a ihned tu akci provedete. Téma je možná na první pohled obyčejné, ale podle prozatimních zkušeností se hrou je všem příjemné a blízké. Je přece krásné a v dnešní době vlastně už docela exotické pěstovat na poli obilí a v ohradách ovečky nebo krávy. Všechny akce ve hře jsou navíc vyřešeny tak, aby hráče vedly. Pokud jde někdo z mých lidí do lesa, nasbírá dřevo, pokud lovit ryby, tak zase jídlo. Pokud mám ve správnou chvíli na farmě dvě a více oveček, narodí se jim jehně atp.

Samotná hra je velmi komplexní. Většinou máte opravdu velké množství možností a hlavně máte výrazně více možností, než můžete v průběhu hry stihnout. Je tedy třeba si vybrat nějakou cestu a tou se vydat. Zákldaním prvkem hry je jídlo, protože po každé etapě hry (těch je celkem 6) musíte nakrmit svoji rodinu. Jídlo ovšem není cílem, ale především prostředkem k zisku dalších věcí. Dalšími takovými prostředky jsou suroviny - dřevo, jíl a kámen. Další věci už jsou cílem, jsou za ně na konci hry body. Jde o počet členů rodiny, poče zoraných polí, počet pastvin, obilí, zeleniny, ovcí, prasat a krav a ještě pár dalších věcí. Na první pohled opět složité, na druhý pohled výrazně jednodušší - body na konci hry jsou za vše co máte, kromě jídla a surovin. A je důležité mít všechno, protože za každou komoditu, kterou nemáte vůbec, se vám na konci hry jeden bod odečte. Pokud už máte 1 kus, je to naopak 1 bod plus, takže rozdíl 2 body. Hra rozhodně neumožňuje soustředit se jen na jednu věc a další vypustit. Právě naopak vás nutí řešit hodně věcí zároveň. Hra je také velmi variabilní, to zajišťují karty profesí a vybavení, které máte na začátku hry v ruce a také pořadí nových akcí, které přicházejí do hry v každé hře v jiném pořadí. Rozhodně vás hraní jen tak neomrzí. Dalo by se psát dál a dál, ale zkusím shrnout některé zásadní body:

Hra je komplexní a nabízí úžasné množství možností, které jsou pro všechny hráče výzvou.
Hra je skvěle vybalancovaná a nabízí velké množství cest k vítězství.
Hra vás vůbec netlačí k nějakému přehnanému řešení vítězných bodů. Prostě budujte svoji farmu a na konci to spočítejte. Stejně zažijete velmi příjemnou hru.
Varianta rodinné hry bez karet a se zvláštním herním plánem přiblíží hru hráčům, kteří mají raději jednodušší hry.
Varianta hry sólo umožňuje hrát jednomu hráči s určitým cílem počtu dosažených bodů.
Takže nezbývá, než se těšit na české vydání. V tom budou samozřejmě i slovenská pravidla a chystá se v dubnu. Již dnes se přes některé i nternetové obchody dá pořídit vydání německé, to ovšem obsahuje velkou spoustu německého textu i na kartách a herních plánech, takže doporučujeme pouze s velmi dobrou znalostí Němčiny.

Agricola:

Autor: Uwe Rosenberg
Vydavatel: Lookout Games, MINDOK
Rok vydání: 2007
České vydání: duben 2008
Počet hráčů: 1 - 5
Věk hráčů 12+
Doba hry: asi 30 minut na hráče, ve variantě rodinné hry méně.


 
© MindOK 2002 - 2009 | design Továrna | development SoftGate  | XML rozhraní | RSS |