Hledat
Podrobné vyhledávání her
Najděte si spoluhráče
 | Úvod  | Přehled her  | Články  | Kontakt  | 
Uživatel: nepřihlášen      Budeme rádi, když nám pošlete váš názor či připomínku.
 Nastavení webu: Inzerce

Článek

Vytvořeno:  19.02.2008 13:03  uživatelem Láďa Smejkal .
Doba kamenná (Stone Age)

Slyšeli jste již o hře Doba kamenná? Že ne, nedivím se. Zmíněná hra se nachází teprve ve fázi dolaďování a přípravy výroby. Přesto již nyní získává zaslouženou pozornost hráčů. Díky firmě Mindok, která připravuje českou verzi hry současně s německým, anglickým a francouzským vydáním, jsem měl možnost si hru v její téměř finální podobě vyzkoušet.

První, co vás na hře upoutá je i německé poměry nádherný v teplých barvách vyvedený herní plán. Stejný motiv naleznete také na přední straně krabice. Hra na vás doslova křičí: „Kup si mne!“ Věřím, že spousta zákazníků skutečně zlatavé krabici neodolá a bude se chtít s hrou seznámit blíže.

Rozložme tedy herní plán. Na vyznačená místa na něm umístíme dřevo, cihly, kámen a zlato. Všechny tyto suroviny jsou na rozdíl třeba od Caylusu a Pilířů země vyvedeny v odpovídajících tvarech a barvách. Vše od hnědých dřevěných hranolů až po zlaté žluté cihličky je precizně dotaženo a umocňuje dojem ze hry.

Dřevěný materiál je sice příjemný, ale to ještě dobrou hru neudělá. Navíc se s podobnými ekonomickými hrami s využitím různých surovin doslova roztrhl pytel (viz loňský Essen Agricola, Cuba, Kingsburg). Jde o princip, který momentálně frčí, ale o to obtížnější je prosadit se mezi konkurencí. Jakým způsobem se s náročným úkolem vypořádal autor hry?

Každý hráč má svoji tlupu pravěkých lidí, o které se musí starat. Naštěstí pračlověk nebyl nijak náročný a stačí mu, když každý rok (kolo) dostane najíst. Aby to hráči měli ještě snadnější, dostanou na začátku partie trochu zásob. Kdykoliv během hry pak mohou poslat část tlupy lovit zvěř a získat tak další jídlo pro svou tlupu. Aby jste nemuseli plýtvat příliš svými lidmi na lov (lidská práce byla i v pravěku cenná), můžete si založit nějaké to políčko a vypěstovat si část obživy na něm (vaše tlupa už zvládá primitivní zemědělství). Tato možnost je snad až příliš silná a zejména v prvních kolech hry hojně využívaná začínajícím hráčem.

Základní mechanismus hry, jako by z oka vypadl Pilířům Země. Své lidičky posíláme na různá místa na herním plánu, aby pro svoji tlupu na pláních lovili zvěř, v lesích káceli stromy, v lomu plácali cihly z hlíny, v horách kutali kámen nebo v řece rýžovali zlato (upřímně řečeno nevím, k čemu jim tehdy bylo, nejspíše na hroty oštěpů :-)). Na plánu se najdou i další zajímavá místa. Kromě založení nového políčka, mohou získat i pazourek nebo se v páru vydat do chýše a postarat se o nový přírůstek do svého kmene. Jejich dalšími cíly jsou místa, kde kmeni získají čest a slávu (kartičky staveb, bonusové karty) a vám přinesou vytoužené vítězné body. Za jejich obdržení je ale nutné zaplatit požadovanými surovinami.

Zisk surovin je vyřešen novým, zajímavým a pro většinu hráčů i přitažlivým způsobem. Úspěšnost výpravy je určena kostkami. Za každého svého člena tlupy, který se pro danou surovinu vydal, použije hráč jednu kostku. Počet získaného materiálu odpovídá součtu hozených čísel dělenému hodnotou suroviny (jídlo 2, dřevo 3, hlína 4, kámen 5 a zlato 6). Zaokrouhluje se nemilosrdně dolů, takže při extra smůle (a hození samých jednotek) vám nemusí ani pět figurek stačit na zisk jediné zlaté cihličky. Právě pro takové případy je vhodné pořídit si nějaké ty pazourky. S jejich pomocí můžete součet na kostkách navýšit (za každý pazourek o 1) a dosáhnout tak vyššího zisku. Kostky sice dokáží pěkně otrávit život, ale házení je nejnapínavější součástí každého tahu a hráči se na ně celé kolo těší.

Hra si nedělá vrásky s nějakým velkým vývojem. Vytěžené suroviny hráči převádějí jednoduchým způsobem přímo na body. Hlavním způsobem zisku bodů je stavba různých dalších chýší. Na plánu jsou čtyři sloupečky kartiček budov. Na každé kartičce je vyznačena požadovaná kombinace materiálu pro její stavbu a hodnota budovy. Ta vesměs odpovídá pořizovací ceně surovin, tj. počtu ok na kostce (budova postavená ze dvou dřev a zlata nám přinese 2x3+6=12 bodů). Některé budovy nemají pevně stanovený materiál a hráč je může využít k tomu, aby se zbavil přebytečných surovin. Zajímavější možností je nákup karet. Také karty jsou v nabídce vždy čtyři. Jejich cena je stále stejná 1-4 libovolné suroviny, podle polohy karty v nabídce. Karty dávají vždy nějaký okamžitý zisk a nějaký bonus, který se vyhodnocuje na konci hry. Hráč tak může získat dodatečné body např. za velikost své tlupy nebo počet pazourků. Tyto bonusy jsou poměrně zajímavé a nezřídka mohou na závěr přinést více bodů než hráč získá během hry. Také se ale jedná o potenciálně největší slabinu hry, protože síla karet není zcela vyvážená a navíc se do hry nemusí dostat vždy všechny.

Kdy vlastně hra končí? Počet kol není pevně stanoven, záleží, jak rychle hráči vykoupí buď jednu z hromádek s kartičkami budov nebo karty z nabídky. Hra trvá zhruba hodinku a po první partii mají obvykle všichni účastníci chuť do odvety.

Autorem hry je dle údajů na krabici Michael Tummelhofer. Stejné jméno je uvedeno i u hry Sankt Petersburg. Mnozí již vědí, že se jedná o pseudonym, pod kterým se skrývá majitel firmy Hans im Glück Bernd Brunnhofer. Na rozdíl od hry Sankt Petersburg je tentokrát také autorem jediným. Stejně jako u své první hry, i nyní se opravdu nemá za co stydět. Přestože Stone Age stěží můžeme označit za převratnou hru nebo nabízející nové mechanismy, skrývá v sobě Doba kamenná velký herní potenciál. Kombinaci krásné a účelné grafiky ve spojení s kvalitním herním materiálem, velmi příjemnými mechanismy a napětím dodaným přítomností kostek ve hře se velmi těžko odolává. Hra útočí doslova všemi prostředky zejména na příležitostné méně náročné hráče, ale v jejích sítích uvázne i mnoho zkušených herních harcovníků.

Velmi podstatnou otázkou zůstává znovuhratelnost hry. Na vynášení soudu je v tomto ohledu nejspíše příliš brzy, přesto se nemohu zbavit dojmu, že se jedná o největší slabinu Doby kamenné, která spolu s nedokonalou vyvážeností trochu poznamená úspěch hry mezi „hardcore“ hráči. V úspěšné invazi na rodinné herní stoly ji však nic nebrání.

Zdroj: Svět deskových her



 
© MindOK 2002 - 2009 | design Továrna | development SoftGate  | XML rozhraní | RSS |