Hledat
Podrobné vyhledávání her
Najděte si spoluhráče
 | Úvod  | Přehled her  | Články  | Kontakt  | 
Uživatel: nepřihlášen      Budeme rádi, když nám pošlete váš názor či připomínku.
 Nastavení webu: Inzerce

Článek

Vytvořeno:  18.08.2008 16:04  uživatelem laredo .
Pár postřehů ke hře Tide of Iron...
Jelikož na Internetu existuje několik solidních recenzích (ať už v angličtině či češtině), nerad bych tady opakoval už řečené/napsané... Stačí si je správně "vygůglovat".

Spíš bych zde zmínil pár svých postřehů. Na začátku bych rád zdůraznil, že hru mám cca tři týdny, takže s ní příliš mnoho zkušeností nemám :-)

1) Je to taktika nebo strategie?

Osobně mám za to, že taktika(taktická rozhodnutí) ve válce řeší menší konflikty/potyčky na úrovni jednotlivých vojáků/jednotlivých vozidel příp. malých skupin těchto subjektů. Strategie něčeho je naopak globálnější pojetí. U války např. management divizí, armád..., koordinace různých složek vojska (letectvo, pozemní, námořní...). Tedy neřeším to, jakým způsobem nějaká neznámá rota/prapor obsadí důležité strategické místo, ale to, že někomu podřízenému zadám rozkaz, aby ze své divize/pluku někoho na to vyčlenil a zajistil si případnou podporu, logistiku, atd. Tzn. řeším válečný konflikt (tažení) nikoliv jednotlivé bitvy.

TOI se kloní k taktickému pojetí, třebaže tu máme "strategické" karty, které mají do hry zapojit (pokud to scénář umožňuje) další formu podpory pro hráče (podporu dělostřelectva, letadel, posily,..). I když mi přijde, že spíše vám tyto karty vám uplatnit vaši taktiku (nikoli strategii) a často zvrátí/odvrátí nepříznivou situaci na bojišti. Taktiku jako takovou vám modifikují operační karty (scénařově závislé podmínky měnící/upravující některé pravidlo hry).

Mně osobně tento přístup (taktický) vyhovuje víc než strategický. Porovnejte si např. PC hry Fallout tactics (taktika na úrovni několikačlenné skupiny vojáků) se Starcraftem nebo Warcraftem (obě čisté strategie s budováním a výzkumem) a hned budete vědět, který styl vám víc vyhovuje.

Bohužel (čistě takticky) se hůře zvládá konflikt ve větším měřítku (nikoliv ve velikosti mapy, ale v počtu jednotek). Myslím z hlediska doby hrání i vzetí v úvahu všech faktorů. Zkuste si třeba zahrát (existující) scénař, kde použijí obě strany všechny svoje jednotky (postupně je během několika tahů nasadí)? To by bylo na celý den. Dokonce jsem viděl i scénař, kde se použijí dvě krabice TOI, všech 24 map (bojiště 6x4) a všechny figurky. Tzn. každá divize (celkem jsou 4) je kompletní sada jednoho národa z jedné krabice. Nevím, jak dlouho se to hraje, nebo na jaký stůl se to vejde. Myslím si, že i ve 4 hráčích by to byl asi pořádný záhul na celý den a možná i noc :-).

Čili jde o taktickou hru, kde je potřeba vzít v úvahu plusy/mínusy všech zúčstněných jednotek(vojáků i vozidel). Správné použití každé z nich může rozhodnout o výhře/prohře a zbyečné ztráty si nemůžete dovolit.

2) Genericita hry a dostupné scénaře

Vždycky se mi líbily deskové hry, které si můžete "upravovat" ke svému obrazu. Nemám na mysli úpravu jejich pravidel, ale spíš možnost vytvořit si vlastní scénář, mapu, prostředí, atd... Napadá mě třeba Battletech (docela stará hra), kde si můžete navrhnout vlastního OBRa/Mecha, sestavit mapu i vymyslet scénář. Pravidla tam jenom vymezovala rámec, co ještě lze sestavit a co ne.

V tomto směru má zelenou i TOI. Můžete si vymýšlet vlastní scénaře dle libosti. Někteří jedinci už do nich dosazují nové jednotky (snipery, nebo modifikují stávající tanky, aby parametrově vyhovaly ještě neexistujícím modelům...). Zatím existuje nějakých 20 oboustranných mapových dílců se spoustou překryvů, takže můžete sestavit téměř libovolný terén.

Je fakt, že než se do hry (všech pravidel) zaběhnete, chvíli to trvá, a asi těžko si hned vymyslíte vlastní scénář. Kromě oficiálních scénářů, dodaných se hrou (a rozšířeními), je na oficiálním webu TOI k dispozici několik desítek scénářů vytvořených nadšenými hráči. Liší se jednak velikostí (od 4 do 12 mapových dílců) a s tím souvisejícím množstvím jednotek a jednak tématem. Třebaže tématicky moc na výběr není - většinou buď útočíte a dobýváte nějaké hexy, nebo je naopak bráníte coby druhá strana, resp. musíte ještě někoho/něco ve zdraví odvézt/provést nepřátelským územím.

Zatím jsem zkoušel jen několik z nich (neboť pořád zjišťuji, že to či ono pravidlo nemám ještě zažité), ale i těch pár (na malých mapách s relativně málo jednotkami) z nich povařžuji za didakticky vhodné pro hráče, kteří se do hry (pravidel) postupně zaučují i rozvíjejí (schopnostně) dál. Některé jsou i přímo tak vytvořené (pojmenované) Takže pokud se hrou začínáte, určitě si pár prvních scénářů vybírejte z TOI webu, než ze sešitu oficielně dodaných scénářů.

3) Časová délka scénařů

Co se týče uváděné délky hry (na krabici i u uživatelsky vytvoř. scénářů) 1-4 hodiny, tak to se mi vůbec nezdá.
Když nepočítáte přípravu (cca 1/2-3/4 hodiny) a úklid cca 1/2 hodiny, přijde mi cca 3 hodiny jako minimální
dolní hranice - pro scénař na 4 mapové dílce, cca 8 čet a několik vozidel na každé straně. Je fakt, že občas jsem
hrál na víc tahů než stanovoval scénář, ale když už to bylo tak hezky rozjetý, tak se mi nechtělo uklízet.
Obecně lze počítat 20-30 min na tah u "nekomplikovaného" průběhu boje :-) (tj. nehledáte moc v pravidlech, nenastávají
zapeklité patové situace, kostky padají dobře...)

4) Komponenty a jejich uskladnění.

Základní krabice TOI je dostatečně velká a uzpůsobitelná na uskladnění všech jejích komponent. Já jsem si do vložené kartónové polokrabice nalepil pár přepážek a vešly se mi tam všechny figurky i s vozidly. Pokud si koupíte i rozšíření Days of Fox, tak už to do jedné krabice neposkládáte. Já teď mám ve velké krabici všechny figurky, mapy, scénáře a pravidla a v té menší krabičky se všemi možnými žetony.

Rozhodně je dobré kvůli systematičnosti a urychlení přípravy si pořídit buď elegantní plastový box/boxy s přihrádkami (ty se ale se hrou nedodávají ani nedováží), kam se hezky vlezou jednotlivé armády i žetony, nebo pro ty, co si dokáží poradit v omezených podmínkách, větší množství krabiček (tak jsem to udělal já). Osvědčily se mi všechny možné druhy (od sýra, cigaret, čaje i od margarínu), protože igelitové pytlíky nic moc nevydrží a špatně se z nich něco malého vyndává.

O nutnosti odříznutí/odpilování otřepů u figurek ze základní sady TOI se můžete dočíst ledakde, každopádně se tomu nevyhnete a je dobré to udělat. Pokud to neuděláte, tak buď vám to bude kazit estetický dojem nebo budete mít problém zasunout figurky pěchoty do podstavečků. Já jsem s německou pěchotou problémy neměl,všechny figurky šly zasunout v pohodě a drží jako přibité. U amerických figurek to bylo mnohem horší. U figurek z rozšíření Days of the fox jsem měl všechny figurky bez otřepů i ve správném počtu. Zajímavé, ale proč to nešlo stejně kvalitně udělat i u základní hry?

5) Pravidla, česká pravidla a čeština do hry.

Pravidla jsou od výrobce pěkně zpracovaná. Všechno je důkladně vysvětleno i s příklady. Ale pro začátečníka to je opravdu napoprvé i napodruhé fakt záhul, aby je dokázal pojmout komplexně.

Když uvážíte třeba kombinovanou M-střelbu jednotek s různými zbraněmi (dostřelem) na četu inženýrů útočí ztečí na zákop, před kterým je hex s ostnatým drátem. Na hexu se zákopem se také nachází jedna nepřátelská skrytá četa. Inženýři jsou složeni z elitní pěchoty, tudíž mají +4 na kryt proti krycí palbě, takže mají slušnou šanci, že nebudou zaskočeni, že drát odstraní a ke zteči se dostanou a zvládnou ji (hází si 8 kostkami na útok). V jakém pořadí a jak se ale řeší M-střelba, odstraňování drátu a samotná zteč? Kdy se "objeví" skrytá četa a jak může zteč ovlivnit?

Všechno je v pravidlech, ovšem často na různých místech, takže jejich komplexní zvládnutí vyžaduje hodně hraní.

Mohu vřele doporučit přečíst si celá pravidla po dohrání několika prvních scénářů.
Zjistíte, že pořád ještě děláte/hrajete některé věci špatně (o kterých jste třeba ani nevěděli, že nejdou).

Díky úsilí některých hráčů (nevím jestli jednoho nebo vícera), jsou k dispozici české překlady pravidel i karet (strateg. i operačních) - odkaz v jiné sekci u této hry. Díky za ně. Já sám jsem pro první seznámení použil česká pravidla - mimochodem velmi pěkně přeložená. Po dvojím přečtení jsem získal poměrně rozumnou představu o hře. Pak jsem začal s prvními scénaři. Jelikož ostatní herní materiál jsem měl v originále, nastával problém s propojením souvislostí. Co je to disrupted unit, co se myslí combining fire, co znnamená
že "units cannot be routed"?

Mně osobně angličtina problémy nedělá, takže si poradím, ale osvědčilo se mi, přečíst si ještě jednou pravidla v originále. Potom už mi bylo jasné skoro všechno :-).

Takže pokud mohu poradit:

Buď hrajte pouze s komponentami a pravidly jen v angličtině (s tím, že česká pravidla použijete pro uvedení do problému a vysvětlení mechanismů), nebo hrajte jen s českými materiály. V tomto druhém případě, ale můžete mít problém, pokud se budete chtít zeptat na něco na ofic. TOI fóru (velmi přínosný zdroj informací. Na většinu věcí, která vám nebude jasná, se tam už určitě někdo ptal), nebo si tam přečíst dřívější příspěvky.

6) Rozšíření, dodatečné moduly...

Dosud vyšlo pouze rozšíření Days of fox pokrývající kampaň v Severní Africe (cca roky 1942-43, Britové vs. Němci). Jsou tedy už k dispozici 3 různé armády, které lze pochopitelně využít i pro scénaře na evropském bojišti. Do konce roku (tohohle) by ještě měla vyjít Normandie s některými novými jednotkami, terénními modifikacemi
a asi i mapami a scénaři týkající se samotné invaze.

I když při troše snahy si můžete scénař z vylodění v Normandii sestavit i ze stávajících komponent.

Uvidíme, zda se auroři výhledově dostanou ke slibovaným Rusům (tj. Východní fronta) a Japoncům (boje v Pacifiku).

Každopádně si myslím, že potenciál (pro rozvoj) tato hra má, i když si třeba koupíte jen její základní verzi.

7) Ignorace ze strany zákaznické podpory

Nevím, jestli se i někomu dalšímu u nás stalo, že mu po vybalení z krabice některé figurky chyběly. Mně chybělo několik figurek obyčejných pěšáků, německý náklaďák, a dva tanky Tygry. Vzhledem k tomu, že krabice byla při koupi zalitá v igelitu, padá to na hlavu výrobce.

V oficiálním fóru TOI jsem se dočetl, že se takovéto nedbalosti při balení staly mnoha zákazníkům, ale jakmile se tito obrátili s reklamací na oddělení podpory, tak jim promptně poslali chybějící figurky.

Byl jsem docela zvědavý, jak budou reagovat na můj požadavek (coby Evropana). Všichni přece víme, jak se Amíci dívají na Evropany resp. obecně na ne-Amíky :-).

Poslal jsem jim svoji reklamaci jednak e-mailem i přes webový formulář (vyšlo to nastejno, směřovalo to do stejný schránky). Když se během týdne nikdo neozval, došlo mi, že se na mě vybodli, a tak jsem jim poslal další e-mail, kde jsem jim slušně "vynadal". Upřímně řečeno, vůbec jsem nedoufal, že by mi těch pár figurek poslali na jejich náklady poštou, ale mohli je třeba poslat nějakému svému distributorovi do Prahy/Brna při zásilce svých produktů a já bych se pro ně někdy při cestě kolem stavil. Nebo se alespoň mohli omluvit. Bohužel se nestalo ani jedno.

Víceméně principielně o nic nejde, chybějící figurky nahradíte jinými a navíc málokdy je potřebujete úplně všechny, ale po této zkušenosti se na firmu FFG dívám poněkud negativněji :-(.

8) Resumé:

Pokud se zajímáte o druhou světovou válku, nedělá vám problémy taktický způsob uvažování a zvládnutí relativně komplexních pravidel, pokud si můžete vyhradit dostatek času i místa na hraní, určitě koupí TOI (základní sady) neprohloupíte. Potom si ji buď oblíbíte a investujete do dalších jejích rozšíření, nebo na ni zanevřete a někomu odprodáte.

Já koupi nelituji, neboť pozitiva (genericita, budoucí rozšiřitelnost, pocit z hraní) výrazně převažují nad negativy(ignorace ze strany jejich zákaznické podpory, nutnost upravit si některé figurky vojáků, aby šly zasunout do podstavců, a odřezat otřepy z většiny figurek v základní sadě).


 
© MindOK 2002 - 2009 | design Továrna | development SoftGate  | XML rozhraní | RSS |