Hledat
Podrobné vyhledávání her
Najděte si spoluhráče
 | Úvod  | Přehled her  | Články  | Kontakt  | 
Uživatel: nepřihlášen      Budeme rádi, když nám pošlete váš názor či připomínku.
 Nastavení webu: Inzerce

Detail hry


Název: Vysoké napětí
Originální název: Funkenschlag
Rok vydání: 2004
Autoři: Friedemann Friese
Výrobci: 2F-Spiele, ALBI
Dovozci: ALBI 
Věk hráčů: Od 12 let («»)
Počet hráčů: 2 až 6
Doba hraní: Dlouhotrvající hra – 60 až 120 minut 
Stupeň náhody: 3 - malý podíl náhody («»)
Interaktivnost: 3 - ustálená komunikace («»)
Humor: 1 - seriózní hra («»)
Složitost: 4 - náročná («»)
Počeštění: Kompletně česká hra dostupná v ČR («»)
Doporučení pro hráče: Určite vyzkoušejte, neměla by uniknout vaší pozornosti. («»)
Doporučení pro rodiny: Tuto hru vám nedoporučujeme, najdou se pro vás lepší hry. («»)

Stručný popis:

Jde o druhé, přepracované vydání hry. Poprvé byl Funkenschlag vydán v r. 2001. Ve hře se hráči snaží pro sebe co nejvýhodněji vydražit elektrárny a nakupují do nich suroviny. Dále propojují jednotlivá města elektrickou sítí a využitím surovin ve svých elektrárnách pak do svých měst dodávají energii, což jim přináší výherní body.



Informace o prodeji

Zde najdete obchody se společenskými hrami a hlavolamy.

Pro nákup této hry vám doporučujeme využít tyto specializované obchody. Pokud je hra nedostupná, v obchodě vám poradí jinou vhodnou hru podle vašeho zájmu:

Tipy na nové hry a zajímavosti najdete v článcích na úvodní straně.




Aukce


Pro tuto hru aktuálně neprobíhá žádná aukce.



Galerie obrázků

Krabice CZ
Herní plán
Krabice original
Herní deska
Připravený herní materiál
Karty elektráren
Herní materiál
Herní materiál
Herní materiál
Herní materiál
Krabice
 



Zajímavé odkazy

  BoardGameGeek   Možnost nákupu na Slovensku.
  Funagain Gameweb   Pravidla hry Vyoké napětí
  Svět deskových her



Ocenění hry

  2002 - nominace
International Gamers Awards

Mezinárodní ocenění společenských her. Uděluje mezinárodní porota.
  2005 - nominace
Hra roku (Spiel des Jahres)

Hra roku (Spiel des Jahres) - pravděpodobně nejprestižnější anketa současnosti vyhlašovaná nezávislými novináři zabývajícími se společenskými hrami
  2006 - nominace
Hra roku

Ocenění Akademie her v České republice
  2008 - nominace
Hra roku

Ocenění Akademie her v České republice



Hodnocení a recenze hry

Zde můžete přidat recenzi a hodnocení této hry. Pro zadání hodnocení se přihlašte.
Počet hodnocení 245 Hodnocení na BoardGameGeek
Průměrné hodnocení hry (skóre: 4,26) Název hry: N/A
Pořadí hry v žebříčku 12.místo Hodnocení hry: N/A
Vaše hodnocení hry Umístění hry: N/A


Vytvořeno:  06.07.2009 uživatelem jakub . Hodnocení:
Nechte se zasáhnout Vysokým napětím
Vysoké napětí, v originále Funkenschlag, si nebere inspiraci z minulosti či fantazie, ale ze současnosti. Stáváte se zástupci společnosti, která vlastní elektrárny a usiluje o to, aby dodala elektřinu do největšího počtu měst. To se vám podaří, pokud si vybudujete dobrou síť a dokážete elektřinu vyrábět s co nejmenšími náklady. Zdroje jsou omezené.

Vysoké napětí má výborný a dobře vyvážený herní systém. Náhoda hraje jen malou roli, záleží především na strategii každého hráče, jeho odhadu postupu protihráčů a jeho kombinačních schopnostech. Přitom je hra výborně hratelná v jakémkoliv počtu hráčů, ve dvou i šesti. Hru ocení především zkušenější hráči, kteří mají rádi ekonomické strategie.

Celou recenzi, ale i další články o hrách si můžete přečíst na webu Frodovy deskové hry.


Vytvořeno:  12.10.2010 uživatelem Dušan Takáč . Hodnocení:
Pozor Vysoké napětí! Nestrkat prsty do zásuvky
Desková hra Vysoké napětí se skrývá uvnitř větší zelené krabice, na jejímž víku uvidíte elektrikáře regulujícího napětí v rozvodně. Po otevření vás ohromí velký počet dřevěných komponent, z nichž představuje 132 dřevěných domečků a 84 žetonů surovin. Dalšími součástmi je balíček s 49 kartami a papírové peníze Elektro, které jsou od sebe dobře barevně odlišeny, takže v žádném případě nemůže dojít k jejich záměně.

Pro každého hráče je připraveno 22 dřevěných domečků určité barvy. Bohužel se můžou barvy plést s palivem. Například černé domečky s ropou nebo žluté domečky s odpadem, vždy je však rozeznáte tvarem. Přesto možná bylo vhodné zvolit pro domečky jiné barvy. Na počátku hry je matoucí i to, že uhlí je hnědé a ne černé.

Hrací deska má dvě strany. Na jedné je mapa Německa, na druhé střední Evropa, pod níž se v tomto případě ukrývá Česká republika, Polsko, Slovenko, Maďarsko a Rakousko. Každá ze stran má své specifické herní principy. Pro začátek je v pravidlech doporučeno začít s Německem, které je pro první hry jednodušší. Průběh hry je přehledný díky výborně rozmístěným sekcím na mapách, upřesňujícím pořadí, ale i cenu surovin a počet zásobených měst.

Pro náročnější hráče je zpestřením právě mapa střední Evropy. Protesty v Rakousku vůči jaderným elektrárnám dospěly do takové fáze, že si tím naši jižní sousedé vydobyli i zanesení svého nesouhlasu na hrací desku Vysokého napětí. Proto pokud budete chtít proniknout do Rakouska, potažmo Polska, nesmíte vlastnit žádné jaderné elektrárny. Pravděpodobně by vám nepovolili ani jejich stavbu, natož pak provoz či dodávání této nukleární energie do jejich sítě. Pro ty, které hra Vysoké napětí nadchne, existuje možnost rozšíření map, například Itálie a Francie, u nichž naleznete i přídavná unikátní pravidla. Kromě nové hrací desky lze dokoupit také nový balíček elektráren.

Na každé kartičce elektrárny je uveden její typ, počet surovin nutných k jejímu provozu a počet měst, které dokáže zásobovat elektřinou. Každá slouží i jako sklad surovin, v němž můžete uchovat dvojnásobné množství surovin, než je třeba k jejímu provozu. Speciálními elektrárnami jsou hybridní, ve kterých je možno spalovat uhlí nebo ropu v jakémkoliv poměru. Výhodným typem pro hráče jsou elektrárny s alternativním pohonem (vodní, větrné), které nepotřebují žádné palivo, a tak hráči ušetří peníze za suroviny.

Pravidla neobsahují žádné nejasnosti, jsou stručná, výstižná a umožní vám rychle proniknout pod izolaci Vysokého napětí. Na začátku hry zaplníte sklad surovinami a utvoříte balíček elektráren. Hráči si rozlosují pořadí a dostanou pro začátek padesát elektropeněz. Souboj je rozdělen na tři epochy, které reálně popisují potřebu elektřiny v průběhu historie.

V první fázi je logicky poptávka po elektřině nejmenší, proto každé město může být připojeno do jedné elektrické sítě. Takže pokud dané město obsadí jiný hráč než vy, již do něj v této etapě vstoupit nemůžete. Ve druhé fázi (začíná okamžikem, kdy jeden z hráčů má připojený určitý počet měst) mohou být ve městě dva konkurenční podniky, ve třetí analogicky tři (začíná při dolíznutí karty 3. epocha, nemusí vždy nastat).

Vysoké napětí má téměř neomezené množství kol (omezené pouze počtem elektráren) a každé z nich sestává z celkem pěti kroků. Prvním z nich je určení pořadí hráčů, které ovlivní další akce. Druhým krokem je nakupování elektráren v aukci. Na počátku si každý z hráčů vybírá ze čtyř elektráren s tím, že další čtyři (lepší) si může prohlédnout. Finanční nabídku mohou ostatní přebíjet, dokud není znám vítěz dražby. Po zakoupení elektrárny je počet ihned doplněn, aby další hráč mohl vybírat ze stejného počtu. Vlastnit můžete předem omezený počet elektráren.

Třetím krokem je nakupování surovin, které, jak již bylo řečeno, skladujete přímo v elektrárnách a mohou být různě drahé v závislosti na poptávce. Předposledním krokem je zapojování měst do sítě. Počínaje posledním si každý hráč vybere města, do kterých chce svou elektřinu dodávat, zaplatí poplatek za rozvodnou síť a přípojku. Poslední akcí je byrokracie, v níž inkasujete peníze od měst, které jste zásobili elektřinou.

Velké náskoky hráčů jsou mazány na počátku každého kola, díky proměnlivému pořadí hráčů seřazenému od nevyspělejšího. Začínající má sice výhodu, že si může jako první vybrat elektrárnu, ale zase se o každou z nich musí prát v aukci se soupeři. Naopak jako poslední nakupuje suroviny a připojuje města – samozřejmě mu zůstávají většinou ty dražší varianty. Tak i poslední hráč s nejméně připojenými městy a nedostatkem peněz může v průběhu hry promluvit do pořadí a snažit se celou hru vyhrát.

Musíme pochválit přehledové karty, které zvláště v počátcích velmi usnadní celý průběh hry. Na jedné straně jsou sepsány odměny v elektropenězích, které dostáváte za každé připojené a zásobované město do sítě, na druhé straně se nachází přehled kroků v rámci jednoho kola hry. Autoři nezapomněli poznamenat, kdy je jaký hráč na tahu. Na přehledu mohlo být i stručně uvedeno zásobování surovinami, to se ale počtem hráčů a v různých fázích hry liší, proto si vždy v každé fázi budete muset zkontrolovat, zdali správně doplňujete zboží.

Hra je primárně určena pro hráče starší dvanácti let, ale dokáže zaujmout i mladší. Dokonce natolik, že ji pak řadí ke svým nejoblíbenějším hrám. Hru může hrát až šest hráčů, přičemž při různých počtech dochází k lehkým změnám pravidel. Ve dvou probíhá souboj prakticky bez konkurence, záleží především na optimalizaci a štěstí účastníků na elektrárny. U více hráčů záleží na komplexní taktice. Velkým rozdílem je i délka hry v závislosti na počtu hráčů (čím více hráčů, tím delší hra), ale liší se také chvíle přechodu mezi epochami a podmínky vítězství.

Každá hra je jiná díky možnosti hrát vždy na území jiných států. Stejně tak nabídka elektráren se mění, protože v každé hře některé elektrárny náhodně vyřadíte z balíčku (při hře méně než šesti hráčů).

Celkový princip je opravdu originální a hlavně vyvážený, i když spadá ke klasickým německým strategickým hrám, které kladou důraz na velké přemýšlení dopředu a optimalizaci jednotlivých akci. Samozřejmě v průběhu hraní se uplatní i náhoda, například při výběru elektráren, ale ta je potlačena možností výběru ze čtyř, resp. šesti elektráren. Hráč tak dopředu s jistou pravděpodobností ví, jaké elektrárny se k němu mohou dostat, a může tak plánovat strategii, s níž bude hrát.

Vysoké napětí se řadí kvalitami i provedením mezi špičku strategických her. Většina hráčů snadno propadne jeho kouzlu, jež se ani po mnoha hrách neokouká, protože taktiku musíte vždy upravovat. Díky aukcím a vzájemným kolizím mezi hráči při zásobování měst se do partie vkrádá také velký podíl napětí. Vysoké napětí může hratelnost rozdávat na všechny strany.

Recenze převzatá ze serveru DeskoveHry.com
http://www.deskovehry.com/s-pribehem/124/recenze-pozor-vysoke-napeti-nestrkat-prsty-do-zasuvky


Vytvořeno:  25.11.2009 uživatelem Ondra . Hodnocení:
Strategie pro lidi, co radi pocitaj penizky
Tuto hru jsem vlastnil mesic a nyni ji prodal. Hra je urcite dobra a verim, ze si najde sve fanousky. Me ale bohuzel prilis neoslovila:-(. Obsahuje totiz par faktoru, ktere me osobne trochu vadily.
1) ve hre je prilis momentu, kdy se venujete priprave hry (rozdavani karet atd)
2) snazim se mit hry dobre hratelne i ve dvou hracich - malokdy mam prilezitost hrat ve vice lidech; nasel sem mnoho clanku a doporuceni ruznych lidi, ze i ve dvou je to paradni hra - odehral jsem ve dvou 5 her a kazda mi prisla prakticky stejna, se skoro stejnym vysledkem
3) pocitani pri hre mam rad, ale tady je ho vazne moc :-)
Verim, ze si tato hra najde sve fandy a pokud mate moznost hrat casto ve 3+ lidech a bavi vas hry s penizkama, nakupy atd, urcite vas Vysoke napeti bude bavit. 2x jsem ji hral ve 4 hracich a uz to bylo o poznani lepsi a vazne sme se skvele bavili. Pokud ale shanite komplexnejsi hru pro dva, doporucil bych spise jine hry na trhu


Vytvořeno:  09.08.2008 uživatelem tenista . Hodnocení:
obrovské sklamanie
Túto hru som si kúpil na základe jej vysokého hodnotenia na BGG a kladných recenzií na tejto stránke.

Krabica obsahuje domčeky typu domčekov v Poštovom kuriérovi vo 6 farbách po 20 kusoch, karty elektrárni, peniaze(elektro), drevené značky surovín( urán, uhlie, ropa a odpad), obrovský obojstranný herný plán.

Krabica neobsahuje žiadne priečinky a peniaze sú z obyčajného farebného papiera.

Samotná hra pozostáva zo 4 fáz, ktoré sa neustále opakujú. Ide o fázy:
1) dražba elektrární (hráči dražia medzi sebou ponúkané elektrárne)
2) nákup surovín potrebných pre fungovanie elektrární
3) prepájanie miest na mape
4) byrokracia(získanie výnosov za vyrobenie elektriny a doplnenie surovín na hrací plán)

Herný čas je okolo 2 hodín(najmenej). Preto viac hier za večer ťažko stihnete.
Hru môžu hrať 2-6 hráči, čo hodnotím ako klad tejto hry, avšak pri 2 hráčoch je hra absolútne nehrateľná.

Klady hry:
a) vyváženosť(hra neustále zvýhodňuje zaostávajúcich hráčov: dražia poslední, spájajú a nakupujú prví)
b) krásny obojstranný herný plán
c) grafika kartičiek elektrární

Slabé stránky hry:
a) cena(za cca. 1200SKK resp. 1000ČK obsahuje hra naozaj veľmi málo herného materiálu)
b) kvalita peňazí(elektra)
c) chýbajú priehradky v krabici(neobsahuje ani jednu)
d) herný čas
e) náročné pravidlá
f) hra je zdĺhavá(dopĺňanie surovín, nákup hráčov, vydávanie)
g) obmedzená možnosť voľby pri ťahu(v hre je prakticky vždy jasné, čo musí hráč urobiť)
h) hra je ku koncu až prehnane nudná
i) ťahy súperov sú veľmi jednoducho predvídateľné

Veľa ľudí si myslí, že hra je interaktívna. Ak nakupujete ako prví, ušetríte maximálne 10Elektro voči poslednému, čo pri hre, kde má každý hráč nad 100 Elektro je zanedbateľné. Pri dražbe je mnoho kôl, keď nevydraží žiaden hráč, maximálne jeden nejakú elektráreň.

Ak hľadáte hru pri, ktorej sa nebudete nudiť, zapotíte svoje mozgové závity a budete sa tešiť na každú novú partiu poobzerajte sa radšej po hrách ako sú Tikal, Eufrat a Tigris alebo Puerto Rico. Ak hľadáte hru, kde ide aj o dražbu odporúčam radšej Ra alebo Amun-Re.

Hra je pre mňa veľkým sklamaním. Dôvody, prečo nezískala nikdy nejakú významnú cenu napriek vysokému rankingu boli určite opodstatnené.


Vytvořeno:  21.11.2007 uživatelem trupik . Hodnocení:
Strategie pro správné industriálníky
Nedá se svítit, elektřina je dnes neoodělitelnou součástí života. Otočíme vypínačem a příliš se nestaráme o to, co se vlastně děje před tím, než se žárovka rozsvítí. Hra Funkenschlag (v Čechách nedávno vydána pod názvem Vysoké napětí) vás k problému přivede z druhé strany. Stanete se šéfem energetické společnosti a budete mít na starost stavbu elektráren, obstaráváním paliva a rozvod elektřiny do měst. Čím více měst bude odebírat vaši elektřinu, tím více peněz do vaší kapsy - a energetické impérium se může dál rozrůstat.

Celou recenzi si můžete přečíst na adrese: http://trupik.aspweb.cz/deskove-hry/funkenschlag.aspx .


Vytvořeno:  05.07.2007 uživatelem OLI . Hodnocení:
Táto hra je super 1
Vyborna hra DOPORUCUJEM
Sice je o dost drahsia ako hra BANG ale je ovela lepsia ako bang a tato investicia cca 1000 KC - 1190 Sk sa velmi vyplati :) :) :)
Takze ak si chcete kupit niaku hru tak odporucam tuto.
Najprv ked som si chcel kupit hru tak som sa rozhodoval medzi Porto Riko a Vyskoe napetie ale portoriko ma nevyhodu v tom ze to musia hrat min. 3 a max 5 a vysoke napetie mozu hrat 2-6 a to je jedna z vela vyhod.




Vytvořeno:  23.05.2007 uživatelem Bercik . Hodnocení:
Porovnanie v konkurencii
Je tu mnoho pozitivnych reakcii, a ja s nimi nemozem nez nesuhlasit - Funkenschlag je pre mna momentalne hra #1. Popisaneho je tu o nej sice uz dost, ale chyba mi tu porovnanie s inymi popularnymi podobnymi hrami. Dovolim si teda take porovnanie napisat.

Este predtym ale jedna vec - mam za sebou uz asi 40 partii tejto hry v roznom pocte hracov. Mrzi ma reakcia Mirky, ktora hodnotila tuto hru po velmi malom pocte partii a najma vo dvojici. Musim priznat, ze toto nie je hra pre 2 hracov, nie je to ono v porovnani s hrou 3-6 hracov. Zaujimalo by ma, ci sa Mirke podarilo hrat aj v inom pocte hracov a ci nezmenila nazor :)

Takze zacnem CAYLUS-om - v Cayluse je nahoda eliminovana uplne, roznorodost hry je dana iba konanim hracov. Je asi ako sach. Vysoke Napeti (VN) oproti tomu obsahuje prvok roznorodosti v tom, ake elektrarne sa objavia v ponuke. A samozrejme tiez v konani hracov. Niekedy sa vo VN stane, ze prehrate drazbu dolezitej elektrarne, ale hned nato sa do ponuky dostane rovnako dobra alebo dokonca este lepsia elektraren. Toto moze hardcore hracom vadit a uprednostnia preto Caylus, kde nie je NIC zavisle na tom, co sa stane same od seba bez pricinenia hracov. Na druhej strane mozete ist do drazby s tym, ze chcete vyhnat jej cenu do velkej vysky, lebo viete/tusite, ze protihrac ju chce za kazdu cenu... ale nemusi. Je to skratka dalsi prvok Napatia v hre :)
A este jeden bod - VN je uzasne (a zatial asi neprekonane) systemom balancovania rozdielu medzi prvym a poslednym hracom. Este sa mi nestalo - ANI RAZ - aby niekto uprostred hry mal pocit, ze ma hru stratenu. Zakazdym mate po hre pocit, ze ste boli blizko a prehrali ste len tak tak. V Cayluse sa mi zial stava, ze ak hrac nezvladne prvu polovicu hry, viacmenej len z povinnosti dohravame a je jasne, ze hracovi v cele staci kontrolovat hru. Pre niekoho je to plus pre danu hru, pretoze vyhrava naozaj bezchybna hra, iny to povazuje za minus.

PUERTO RICO - podobne ako Caulys, nahoda takmer uplne eliminovana (az na dokladanie plantazii). Da sa *prepocitavat* dopredu, ale aj odhadovat tah superov, ale spravidla ten, kto zaostane na zaciatku, uz sa do konca hry chyti len velmi velmi tazko.

Pre PR aj Caylus plati, ze ak sa stretne slaby a silny hrac, ani jeden sa zvycajne nebavi, lebo rozdiel vo vysledku hry je velmi vyrazny.

*** VN je uzasne prave tym, ze ak sa stretnu hraci roznych kvalit, je sice silno pravdepodobne, ze lepsi hrac vyhra, ale aj on aj slabsi hraci sa cely cas bavia, su nuteni neustale byt v hre a premyslat a kalkulovat, a navyse slabsi hraci maju pocit, ze su stale v hre!! ***

To je velmi dolezite z mojho pohladu, lebo hra neodradi zacinajucich hracov!! Naopak, vtiahne ich a budu premyslat, ako hrat nabuduce lepsie! PR a Caulys dokazu odradit prave tym, ze si zacinajuci hrac povie, ze tuto hru sa tak skoro nenauci, ze je velmi tazka a pod. A uz ho k hre viac nedostanete ani parom volov.

Ok, podme dalej - OSADNICI - tak toto je uplne iny herny princip, ale aj tak - Osadnici su z mojho pohladu hrou s VELKYM podielom nahody a u nas sa najlepsie hraju, ak si chceme ozivit nejaku party, pretoze Osadnici obsahuju vela interakcie medzi hracmi, obchodovania, dohadovania s vasou polovickou, aby toho zlodeja dala inam, lebo inak dnes nebude... a tak. Ak chceme seriozne hranie, s Osadnikmi kvoli pritomnosti a vyznamnej ulohe kocky v hre vobec nepocitame.

TICKET TO RIDE (alebo Vlak za Vlakem) - TtR je takisto velmi vhodna pre zacinajucich hracov, ma omnoho jednoduchsie pravidla ako VN a da sa vysvetlit za par minut (to rozhodne neplati o VN). Avsak TtR je hra oddychova, nezamestna sede bunky ani zdaleka do takej miery ako VN, a niekedy (ale nie velmi casto) dokaze odstavit hraca aj v strede hry. Takisto vsak nebyva rozdiel medzi dobrymi a slabsimi hracmi tak znatelny, casto aj slabsi hrac porazi silnejsieho a ludia maju zvacsa chut hrat znova a znova, a to je dolezite! Nie je nic nezvycajne odohrat aj 3-4 hry po sebe. Po 2 partiach VN som zvacsa tak unaveny, ze tretiu uz nevladzem a zvycajne dame uz nieco ine, oddychovejsie. Napr. TtR :)

Aby som to zhrnul:
CAYLUS - hardcore premyslanie, nulova nahoda, vynikajuca ak mate skupinu ludi, ktori hraju casto(!) a hraju dobre. Zapojte neskusanych hracov - a bude to katastrofa!

PUERTO RICO - podobne ako Caylus - minimum nahody, taktiez vhodna iba pre skusenejsich a vyrovnanych hracov, myslim ale, ze zabavnejsia ako Caylus.

VYSOKE NAPETI - vhodna aj pre nerovnako kvalitnych hracov, neuveritelne navykova s originalnym a bravurne vybalancovanym hernym systemom, udrzuje hracov v napeti do posledneho kola. Hardcore hracom ale moze pripadat "nefer" (unfair) alebo oddychovejsia a trochu lahka v porovnani s Caylusom alebo Portorikom.

TICKET TO RIDE - totalna oddychovka vhodna aj pre uplnych novacikov, avsak naoplatku velmi zabavna a mnohokrat znovuhratelna, az navykova. Takisto vhodna aj pre nerovnako kvalitnych hracov. Zlozitostou (resp. jednoduchostou) je vsak na mile daleko za Caylusom alebo PR, hardocre hracom len ako oddych medzi tazsimi hrami.

OSADNICI - samostatna kapitola, KOCKA V HRE!, vela nahody ale aj VELA komunikacie, ktora je nosnym pilierom hry. Pre vaznu hru nie prilis vhodna (s tymto tvrdenim sice asi viaceri suhlasit nebudu, ale stojim si za nim :)


Vytvořeno:  22.05.2007 uživatelem esmeralda . Hodnocení:
vyborna hra
souhlasim se vsema co tvrdi, ze Funkenschlag je vyborna hra. Tato hra se na jistou dobu stala mou nejoblibenejsi a hral jsem ji mnohem radsi nez Puerto Rico. Ale pouze do chvile nez jsme si koupili Caylus. Pokud si chci opravdu vyborne zahrat sahnu vzdy po Caylusu a Funkenschlag si spis zahraji, kdyz chci nejakou hru u ktere muzu i trochu relaxovat a popijet :)


Vytvořeno:  22.04.2007 uživatelem CzechCloud . Hodnocení:
Moderní hra
Teto hre davam 5/5 protoze je to opravdu originalni pristup ke hrani jako takovemu. Kdo ztrati nervy, hraje moc rychle, nebo nehraje takticky nema sanci:). Libi se mi to, ale rozhodne se nejedna o tak zabavnou hru jako je treba Puerto Rico. Je to spis pro hardcore hrace.


Vytvořeno:  03.03.2007 uživatelem deril . Hodnocení:
Opravdu bomba
Hra je zábavná a není složitá. Lepší (až na portoriko) jsem nehrál.


Vytvořeno:  10.12.2006 uživatelem Mirka . Hodnocení:
Očekávání, která se nenaplnila
Je toho víc, k čemu mám výhrady. Začnu od krabice. Hra stojí 999 Kč.. Opravdu při této ceně nešlo udělat boxy pro peníze a pro karty elektráren? Budiž peníze se dají vrátit do papírového "ovázání", ale ničí se při tom. Při manipulaci s krabicí pak elektrárny a peníze putují po krabici, a to mi u takhle drahé hry vadí. V recenzi někdo pěl ódu na pravidla. Neumím německy a nedokážu posoudit originál, ale v českém překladu je pár nejasností. Nakonec jsme asi vydedukovali, jak by to mělo být správně, ale přesto to kazí dojem. V pravidlech je řečeno, že jakmile alespoň jeden hráč připojí do své elektrické sítě patřičný počet měst, hra po čtvrté fázi končí !!! Jenže ona pravděpodobně pokračuje ještě dodáváním elektřiny do měst, což naznačuje věta - vítězem se stává ten hráč, který v posledním kole hry dokáže dodat elektřinu do nejvíce měst ve své elektrické síti (tj. měl by nejvyšší příjem peněz v páté fázi). Z té věty v závorce usuzuju, že se hraje dál, protože pokud by hra končila, věta by byla v minulém čase a peníze by nebyly hypotetické (byly přece vyplaceny). Při dvou hráčích je potřeba pro ukončení hry postavit 21 měst. Domečků je však jen 22. Jeden v tabulce pořadí hráčů a jeden ve skórovací tabulce. Pokud postavím 21 město, nemám domeček pro umístění. Tak jenom zaplatím a posunu se na skórovací tabulce. Proč není u každé barvy jeden domeček navíc? Při hře dvou hráčů je hra nevýrazná a velmi čitelná. Nelze škodit. Lze se vždy připojit do všech měst ve vybraných oblastech. Zkrátka, tohle není hra pro dva hráče. Taktické možnosti jsou omezeny pouze na výběr měst s levnějšími připojovacími trasami. Hrát se dá, ale dojem je velmi rozpačitý. Za to všechno dávám jen tři body. Zkusíme to zahrát ve 4-6, zatím jsme to nezkoušeli, třeba to bude lepší. Dokud to nevyzkouším, zatím ji nebudu zavrhovat, ale můj favorit to rozhodně není.


Vytvořeno:  10.10.2006 uživatelem sweettom . Hodnocení:
dávám pět, protože šest dát nejde
Kritéria pro hodnocení her mohou být různá. Hratelnost v různém počtu hráčů, grafická úprava hry, míra náhody, délka hry, nutnost komunikace mezi hráči atd. To jsou poměrně objektivní kritéria, která se dají v jistém smyslu i "spočítat", pro mě však jsou při hraní her nejdůležitější dva ukazatele, které jsou vpravdě čistě subjektivní a sice: jak velká a jak častá je má chuť si hru zahrát... a jak při hraní vnímám čas... Takže, Funkenschlag mohu hrát s velkou chutí stále dokola a opravdu nikdy neodmítnu žádnou výzvu k této hře a co se času týká, tak opravdu mám pocit, že byť se hraje třeba i dvě hodiny, konec přichází vždy tak nějak strašně brzy... chce se mi prostě hrát znovu... Dávám tedy pět hvězdiček a to jen proto, že šest už jich dát nejde ;-)


Vytvořeno:  29.09.2006 uživatelem jpmce . Hodnocení:
Fakt bomba
Bomba, opravdu bomba! Kdo nemá rád příliš moc náhody v deskových hrách, tak tohle je naprosto super. Všechno naprosto vyvážené. Všichni hráči neustále ve hře. Opravdu propracovaná strategická hra.
Vytknout se dá snad jen ten nehezky tiskově provedený český návod a lepší mohly být i penízky.
Ale po herní stránce to opravdu nemá chybu.
Za sebe říkám, že minimálně patnáct let jsem tak dobrou hru nehrál (...a že jsem jich sehrál)


Vytvořeno:  22.08.2006 uživatelem oplprokop . Hodnocení:
NAREZ,NAREZ,NAREZ!!!
Tato hra je naprosto jedinečná.
+skvělý herní mechanismus
+naprosto vyvážená pravidla
+celou hru se ani jeden hráč nenudí,pořád se něco děje
+geniální grafické zpracování
+můžou ji hrát,jak nehráči,tak i největší hardcore pařani(nadchne prostě všechny)
+jediná náhoda ve hře je losování továren do aukcí, ale i to je svým systémem neustálého přeskládávání omezeno na naproste minimum -za každý krok,co ve hre provedete, si můžete sami!

Nevím, co víc dodat. Mám za sebou asi dvacet partií a pořád ji musíme hrát. Kdo neochutnal, nepochopí. Jestli váháte nad jeji koupí, tak neotálejte. Je to takový herní skvost, že vám doma nemůže chybět.


Vytvořeno:  22.07.2006 uživatelem Fanda . Hodnocení:
Český návod je ostuda
Vynikající hra, opravdu patří mezi špičku, dál už bych jen opakoval předchozí komentáře, MORT popsal hlavní rysy přesně!
Během prvních partií jsem míval pocit, že první dvě třetiny mohu hrát skoro bez rozmyslu, stejně se rozhoduje až ke konci, ale zkušenost mě naučila, že balancovat všechny faktory je třeba už od začátku, držet se na vlně, jinak mě tempo ostatních převálcuje a na přední pozice už nepustí. Dokonalé!

Snad jen Albi mohlo ke hře přidat hezčí překlad návodu. Nikdo netrvá na barevném na křídě tištěném skvostu, ale mizerně kopírovaný návod je u této hry vážně ostudou. Myslím, že pár (jednotek, nikoliv desítek!) korun by této mé výtce spolehlivě zabránilo.
Po věcné stránce je naštěstí návod skvělý, autor/překladatel si dal opravdu záležet.


Vytvořeno:  30.04.2006 uživatelem MORT . Hodnocení:
Dokonalost sama
Existuje velmi málo způsobů, jak mě přinutit napsat recenzi na hru, nicméně existence této hry k nim zcela určitě patří. Náplň hry si můžete přečíst v recenzi umístěné pravděpodobně pod touto recenzí (z 23.11.2005 uživatel Darn), se kterou prakticky ve všem souhlasím, krom počtu hráčů, kde je hra ve dvou a možná i ve třech o něco málo ošizena (nemůže totiž nastat situace, kdy je město plně zasíťováno a další hráč si už ho nemůže připojit do své sítě), nicméně přesto skvělé. Jednoznačně se jedná o nejlepší hru, kterou znám (samozřejmě jich většinu neznám - viz seznam mých hodnocení her), a to z následujících důvodů:

1. Vyváženost hry - nemůže nastat situace, kdy by byl hráč, který je na tom nejlépe, nějak dále hrou zvýhodňován a naopak hráč, který na tom není nejlépe je vždy zvýhodňován - tj prakticky nemůže nastat situace kdy by v polovině hry měl někdo výrazně navrch a i když to tak vypadá, tak se to může brzy změnit. Hra funguje tak, že se s přibývajícím časem dostávají do hry lepší a lepší elektrárny,
ale vždy je nutno se prokousat přes špatné a průměrné, tj nikdo nemůže získat žádný skvost na začátku hry.

2. Faktor náhody - takhle si představuju, že by to mělo vypadat. Kdo je na tom nejlépe, tam mu faktor náhody prakticky nemůže nijak pomoci a na druho stranu těm, co jsou na tom špatně, tak může pomoci výrazně, čímž ale zase začínají být znevýhodňováni.

3. Jednoduchost pravidel - systém je geniální a přesto velmi jednoduchý na hraní i vysvětlování. Tím tedy myslím jen formální pravidla, správnou taktiku hry zvládnout už tak triviální není.

4. Různorodost opakovaného hraní - ve hře jsou obsaženy dvě herní plochy a ještě se z nich použije jen vybraná část. Navíc záleží na tom co si který hráč kupuje (a tedy které elektrárny se objeví kdy ve hře) a dle toho se ukazuje výhodnost následujících nákupů elektráren.

Jako nevýhody vidím pouze velikost plochy a i přes to je tu trošku neohrabaná manipulace se surovinami - koupení ropy nebo uranu může způsobit menší kolaps v obchodě v podobě pádu ostatních surovin. Dále obporné peníze v kontrastu s tím, jak je jinak celkově hra udělána precizně.

No snad jsem na nic nezapoměl, a doopravdy nejsem žádný distributor této hry :o)


Vytvořeno:  23.11.2005 uživatelem Darn . Hodnocení:
Jedinečný systém
Ve hře Funkenschlag (v překladu něco jako "zásah elektickým proudem" :o) ) se stáváte majitelem firmy, která dodává elektřinu do německých domácností (potažmo amerických, záleží na tom, jakou stranu hracího plánu zvolíte - takže vlastně máte 2 hry v jedné). A aby všechno fungovalo, musíte nakupovat elektrárny, palivo, na které pracují a budovat svoji elektrickou síť.

Vysvětlovat pravdila by byla práce na víc, než jednu recenzi, takže jen stručně. Hra se hraje v jednotlivých kolech, ve kterých se střídají pravidelně čtyři fáze. V první nakupujete elektrárny systémem aukce (čím víc domů "vyživí", tím dražší je), ve druhé nakupujete suroviny (je šest typů elektráren - tepelné na uhlí, tepelné na ropu, hybridní na ropu nebo uhlí, jaderné na uran, elektrárny fungující na odpadky(?) a ekologické, které pracují zadarmo), ve třetí potom stavíte rozvodnou síť (takové malinké domečky, jakoby Osadníkům s vesnice vypadly :o) ) a ve čtvrté potom spálíte suroviny a dostanete peníze za "vyživené" domečky. Celá hra končí ve chvíli, kdy jeden z hráčů postaví předem určený počet domečků a pak vyhrává ten, který VYŽIVÍ nejvíce domácností (tzn. ne nezbytně ten, který má nejvíc domků!!!).

Zdá se to jednoduché, ALE - surovin není nazbyt a navíc se zvyšující poptávkou roste i jejich cena, takže hráč, který se dostane k nákupu jako poslední, občas už prostě nemá co koupit (nebo za nekřesťanské peníze). A tady přichází ke slovu hlavní deviza hry - určování pořadí. To se mění po každém kole (po čtvrté fázi) podle toho, kdo má aktuálně nejvíce domků (tzn. je hypoteticky nejsilnější a nejvíc v daném kole vydělá). Hra tím pádem tlačí nahoru hráče, kteří jsou vzadu a nejdůležitější na celé hře je moment načasování, kdy se vydat z posledních pozit k vítězství. Vystartujete příliš brzy a nedoběhnete, příliš pozdě a budete až do konce hry koukat soupeřům na záda. Pořadí je totiž naprosto rozhodujícím faktorem a je občas lepší dvě, tři kola vydělat méně, ale celkově získat více (tento faktor je tím citelnější, čím vyšší je počet hráčů).

Funkenschlag je naprosto výjimečná hra (jak už to u Friedmana Friese bývá), ale co víc - ona je k tomu i úžasná! A to vše hlavně díky geniálnímu systému, ve kterém o bytí a nebytí rozhoduje vaše pořadí. A pro ty, které ani toto neoslovilo nezbývá, než dodat, že hra je hratelná v jakémkoli počtu hráčů (2-6) a v ani jednom není nudná.



Diskuzní příspěvky

Diskuze na téma 'hra Vysoké napětí' obsahuje 97 příspěvků. Poslední příspěvek vytvořil dne 23.03.2012 v 13:43 uživatel Jan.

Nadpis příspěvkuVytvořil uživatelVytvořeno
Albi a Funkenschlag?Martin Blatný12.03.2006 23:07
Re: Albi a Funkenschlag?pogo22.03.2006 10:42
Re: Albi a Funkenschlag?Kolík Aťsepicnu23.03.2006 08:55
Re: Albi a Funkenschlag?Nogard03.04.2006 20:32
poradtedieselboy21.04.2006 22:05
Re: poradtemuf28.04.2006 11:12
Power grid v CRPelly16.06.2006 16:08
Re: Power grid v CRstasis29.08.2006 14:44
Re: Power grid v CRRujir27.11.2006 15:43
Re: Power grid v CRPelly07.12.2006 08:24
Dotaz - pravidlaMirka09.12.2006 19:54
Re: Dotaz - pravidlaMirka10.12.2006 12:21
Re: Dotaz - pravidlamisho24.12.2006 11:49
Re: Dotaz - pravidlamisho24.12.2006 11:42
Očekávání, která se nenaplnilaMirka10.12.2006 20:15
Re: Očekávání, která se nenaplnilaH.O.N.Z.I.K31.12.2006 17:13
Pravidlazbjesila07.01.2007 01:24
Skvělé, ale...Skeeve07.01.2007 17:39
Jak se Vám líbí?H.O.N.Z.I.K31.03.2007 11:23
Re: Jak se Vám líbí?Lontheo09.04.2007 01:26
Re: Jak se Vám líbí?Richmond10.04.2007 16:10
Re: Jak se Vám líbí?oplprokop21.04.2007 08:56
jednoduchá hra ?muf25.06.2007 13:14
Re: jednoduchá hra ?tenista28.09.2008 21:46
SUPER HRAOLI05.07.2007 20:34
rozsireniMartin08.08.2007 14:26
Dotaz na peníze - elektraAldomoro03.10.2007 12:00
Re: Dotaz na peníze - elektraMatěj Baťha 04.10.2007 09:37
Re: Dotaz na peníze - elektraAldomoro05.10.2007 11:38
Re: Dotaz na peníze - elektraDj miláno03.05.2008 19:59
Re: Dotaz na peníze - elektraMarkéta04.05.2008 07:08
Re: Dotaz na peníze - elektraJan29.01.2009 02:28
pre 2 hracov ?wag27.10.2007 20:37
Re: pre 2 hracov ?Aldomoro28.10.2007 13:51
doplnanie surovindajo14.01.2008 15:06
Re: doplnanie surovinrichie15.01.2008 09:55
Prodám jiRoman27.01.2008 19:14
Prodám jiRoman27.01.2008 19:14
Re: Prodám jiJan23.03.2012 13:27
Re: Prodám jiJan23.03.2012 13:42
Re: Prodám jiJan23.03.2012 13:43
pravidla Vysoke napatiecierny18.02.2008 12:24
Re: pravidla Vysoke napatieREM18.02.2008 13:14
Re: pravidla Vysoke napatieErumoico12.07.2008 18:10
Připojení více měst v jednom koleCholerus12.03.2008 13:42
Re: Připojení více měst v jednom koledajo12.03.2008 14:51
Re: Připojení více měst v jednom kolepecovarhy12.03.2008 15:48
Re: Připojení více měst v jednom koleCholerus12.03.2008 18:58
Re: Připojení více měst v jednom koleTom13.03.2008 08:50
Re: Připojení více měst v jednom koledajo13.03.2008 14:50
Re: Připojení více měst v jednom koleAldomoro13.03.2008 16:17
Re: Připojení více měst v jednom koleCholerus13.03.2008 16:59
Reakce na Tenistovu recenziREM11.08.2008 16:36
Reakce na Tenistovu recenzi - pokračováníREM11.08.2008 16:37
Re: Reakce na Tenistovu recenzi - pokračovánídilli11.08.2008 18:50
reakcia 1.časťtenista12.08.2008 10:35
Re: reakcia 2.časťtenista12.08.2008 11:06
Re: reakcia 2.časťREM12.08.2008 12:50
nic extraMatt12.08.2008 20:43
Re: nic extraklato12.08.2008 22:49
Re: reakcia 2.časťH.O.N.Z.I.K13.08.2008 00:54
Re: reakcia 2.časťREM13.08.2008 16:46
Re: reakcia 2.časťmesires15.08.2008 15:15
Nové elektrárnyCholerus15.08.2008 16:40
Re: reakcia 2.časťREM16.08.2008 19:51
Kde teď sehnat USA?Scharz15.08.2008 01:25
AlbiScharz16.08.2008 09:14
Re: AlbiREM16.08.2008 19:44
absolutní zmatekbadchoice23.10.2008 17:21
pomocbadchoice23.10.2008 19:11
Re: pomocH.O.N.Z.I.K24.10.2008 12:06
nejasnost v pravidlechpupik02.12.2008 14:30
Re: nejasnost v pravidlechdajo02.12.2008 15:36
Re: nejasnost v pravidlechREM02.12.2008 15:48
Re: nejasnost v pravidlechJan12.07.2009 12:24
Re: nejasnost v pravidlechpupik02.12.2008 15:56
Dotaz ohledně dražbyceloush09.04.2009 10:47
Re: Dotaz ohledně dražbydilli09.04.2009 11:21
Příchod třetí etapy - dotaz a návrhJan12.07.2009 13:23
Re: Příchod třetí etapy - dotaz a návrhAldomoro13.07.2009 09:30
Re: Příchod třetí etapy - dotaz a návrhdilli13.07.2009 11:53
Re: Příchod třetí etapy - dotaz a návrhJan13.07.2009 16:20
Re: Příchod třetí etapy - dotaz a návrhskyfire16.01.2010 09:46
Re: Příchod třetí etapy - dotaz a návrhdilli16.01.2010 12:09
Zlomyslnost povolena ?czechpastor07.01.2010 22:31
Re: Zlomyslnost povolena ?dilli08.01.2010 09:30
Re: Zlomyslnost povolena ?czechpastor08.01.2010 11:31
Re: Zlomyslnost povolena ?dilli08.01.2010 12:27
Re: Zlomyslnost povolena ?czechpastor08.01.2010 15:04
Re: Zlomyslnost povolena ?dilli08.01.2010 21:42
Hra ve dvouNalbert30.01.2010 18:42
Dotaz na rozšíření Čína/KoreaStanda18.03.2010 21:33
Re: Dotaz na rozšíření Čína/KoreaREM19.03.2010 10:44
Je to na tobě ...REM19.03.2010 09:53
DVE OTÁZKYDONKEY25.12.2010 16:42
Re: DVE OTÁZKYdilli25.12.2010 16:48
Re: DVE OTÁZKYDONKEY25.12.2010 20:46

Přidat příspěvek do diskuze může jenom zaregistrovaný a přihlášený uživatel.
Pokud nejste zaregistrovaní, registraci můžete provést zde. Pokud nejste právě přihlášení, přihlašte se zde.

Vytvořit nový příspěvek
Zobrazit všechny příspěvky

 
© MindOK 2002 - 2009 | design Továrna | development SoftGate  | XML rozhraní | RSS |