Hledat
Podrobné vyhledávání her
Najděte si spoluhráče
 | Úvod  | Přehled her  | Články  | Kontakt  | 
Uživatel: nepřihlášen      Budeme rádi, když nám pošlete váš názor či připomínku.
 Nastavení webu: Inzerce

Detail hry


Název: Řím
Originální název: Revolte in Rom
Rok vydání: 2005
Autoři: Stefan Feld
Výrobci: CORFIX, QUEEN GAMES
Dovozci: CORFIX, HRAS
Věk hráčů: Od 10 let («»)
Počet hráčů: 2
Doba hraní: Středně trvající hra – asi 30 až 70 minut 
Stupeň náhody: 2 - střední podíl náhody («»)
Interaktivnost: 3 - ustálená komunikace («»)
Humor: 3 - hra má k humoru blízko («»)
Složitost: 3 - rozvinutá («»)
Herní systém: Karetní hra («»)
Počeštění: Kompletně česká hra dostupná v ČR («»)
Doporučení pro hráče: Určite vyzkoušejte, neměla by uniknout vaší pozornosti. («»)
Doporučení pro rodiny: Asi nebudete zklamáni, ale také vás asi nenadchne. («»)

Stručný popis:

Hra uvede hráče do prostředí starověkého Říma, který se ocitnul na pokraji chaosu. Senát a Garda jsou zapleteni do vášnivých sporů a občané Říma jsou rozděleni. Snahou hráčů je získat vládu nad Římem. Hráč na tahu vykládá karty na příslušná políčka před sebe a snaží se vhodnou taktikou dosáhnout převahu nad kartami soupeře a tak získat buď body, peníze, nebo dosáhnout likvidaci některé z karet soupeře. K tomu mu pomáhají hody kostkami. Hra končí v okamžiku, kdy některý z hráčů přijde o všechny své vítězné body.



Informace o prodeji

Zde najdete obchody se společenskými hrami a hlavolamy.

Pro nákup této hry vám doporučujeme využít tyto specializované obchody. Pokud je hra nedostupná, v obchodě vám poradí jinou vhodnou hru podle vašeho zájmu:

Tipy na nové hry a zajímavosti najdete v článcích na úvodní straně.




Aukce


Pro tuto hru aktuálně neprobíhá žádná aukce.



Galerie obrázků

Krabice
Hra
Krabice - zadní strana



Zajímavé odkazy

  Funagain Gameweb   Svět deskových her
  BoardGameGeek   Možnost nákupu na Slovensku.



Ocenění hry

  2006 - doporučená hra
Hra roku (Spiel des Jahres)

Hra roku (Spiel des Jahres) - pravděpodobně nejprestižnější anketa současnosti vyhlašovaná nezávislými novináři zabývajícími se společenskými hrami



Hodnocení a recenze hry

Zde můžete přidat recenzi a hodnocení této hry. Pro zadání hodnocení se přihlašte.
Počet hodnocení 99 Hodnocení na BoardGameGeek
Průměrné hodnocení hry (skóre: 3,90) Název hry: N/A
Pořadí hry v žebříčku 78.místo Hodnocení hry: N/A
Vaše hodnocení hry Umístění hry: N/A


Vytvořeno:  12.10.2010 uživatelem Dušan Takáč . Hodnocení:
Řím - utkejte se s Nerem!
Ve starověkém Římě se vždy odehrávalo mnoho intrik. Tentokrát vše zašlo mnohem dál – úklady vyústily v bouři, při níž se celé město otřásá v základech. Senát je roztříštěn na nejednotné střípky a stejně je na tom také slavná garda. Nic už není jisté. Lid je ochoten následovat pouze pevného a sebevědomého vůdce.

Jistě to chcete být vy, kdo jiný by přece dokázal dovést Řím k jeho bájné slávě? Jenže v cestě vám stojí sok v podobě současného císaře. Jeho moc je sice oslabena, ale stále má mnoho věrných poddaných, kteří za něj nebudou váhat položit svůj život. Nezbývá, než se mu postavit tváří v tvář. V souboji se však bude počítat nejen hrubá síla pretoriánů a legionářů, ale také pletichy obyčejným pohledům skryté.

Stefan Feld vytvořil hru, která se specializuje na souboj dvou hráčů. Řím totiž není možné hrát v žádném jiném počtu soupeřů, ale díky tomu může být duel zase vyladěn na opravdu špičkový zážitek. Jak dobře se to autorovi podařilo, to se už brzy společně dozvíme.

V malé, ale vyšší krabičce naleznete spoustu komponent určených k vycvakání z jejich kartonového domova – velké žetony, peníze a vítězné body. Kromě toho se setkáte s balíčkem 52 karet (autorem ilustrací na nich je Michael Menzel), reprezentujících různé možnosti boje, a šesti kostkami ve dvou barvách (pro každého hráče tři) plus jednou bojovou bílou kostkou navíc. Celkové provedení všech součástí je na vysoké úrovni, což je vzhledem k příznivé ceně příjemné zjištění.

Návod vás elegantně provede celým průběhem hry, včetně názorného příkladu všech herních situací. Není problém si tedy během krátkých 15 minut osvojit základní principy a vrhnout se na svoji první partii. U třístránkového rozkládacího návodu chválím také jeho rozložení. Obzvláště v začátcích, kdy se budete potřebovat často dívat na vysvětlení funkce jednotlivých karet, oceníte, že příručku můžete složit tak, aby obě strany vyplňovaly právě vysvětlivky k akcím.

Jako drobný problém v porovnání s podobnými hrami, například Dominionem (recenze), mi na kartách chyběl popis funkcí. Naleznete zde pouze obrázkové vyjádření výsledné akce. Po několika hrách se na tento fakt dá zvyknout, přesto mi toto řešení přijde dosti neintuitivní. Na druhou stranu zase lépe vyniknou pěkné ilustrace a určitě se tento fakt zjednodušené lokalizace podepsal i na ceně.

Příprava duelu je velice rychlá. Stačí pouze rozložit mezi soupeře velké žetony s čísly odpovídajícím všem hodnotám na kostce od nejmenší po největší. Po stranách umístíte další dva, které slouží jeden pro zisk peněz, a druhý pro dobírání karet. Na hromádky umístíte ostatní součásti a rozdáte počátečních deset vítězných bodů a čtyři karty. Obdržené karty položíte k libovolným diskům s čísly kostek.

Hráč, který je na tahu, musí vždy nejdříve zaplatit za každý kartou neobsazený disk jeden vítězný bod (tedy 6-4 = 2 body). Následně hodí svými třemi kostkami a v závislosti na hozeném čísle je může položit na odpovídající žeton uprostřed. Tím aktivuje akci na kartě, kterou sem dříve vyložil. Kromě toho může hodnotu kostky použít také k získání peněz nebo líznutí karet do ruky, vždy v množství odpovídajícím čísle na kostce. Sestercie hráči zůstanou všechny, ovšem z karet si musí vybrat pouze tu, kterou nejvíce potřebuje, a ostatní zahodit na odkládací hromádku.

K tomu, aby mohl některou z karet v ruce vyložit a přiblížil se k její aktivaci, musí zaplatit částku, která je na ní uvedena v políčku s mincí. Může si vybrat libovolné místo, klidně i dříve obsazené. Pak platí, že stará karta je přemístěna do balíčku odložených karet a je ve hře nahrazena novou.

Hráči soupeří o body, jež mají podobu vítězných vavřínů. Ty mohou získat pouze správným aktivováním vyložených karet. Všechny akce neslouží jen k zisku bodů, ale především k tomu, co z celého Říma dělá výjimečný výtvor – k interakci mezi hráči. Ti si totiž mohou na karty útočit, vyhazovat je, vracet do ruky a podobným způsobem si škodit. Při soubojích využijete bílou bojovou kostku a také obranné číslo karty (uvedené pod cenou).

Díky širokému spektru objektů (celkem 25 různých karet: 17 odlišných osob a 8 druhů budov) je hra variabilní i po mnoha partiích. Všechny mají svůj účel a speciální určení a žádná nepůsobí jako nadbytečná.

Nejzásadnější dovedností pro všechny hráče je schopně a rychle reagovat na hru protivníka. Jedině tak se dá uspět. Žádná strategie není jednoznačně vítězná, ačkoliv se některé zdají snazší. Hodně diskutovanými kartami jsou Fórum a Mercator. První jmenovaná budova získává spolehlivě body, především pak v kombinaci s podpůrnými kartami.

Možnost získávat body pomocí Fóra je však kompenzována jeho počtem v herním balíčku – je jich celkem šest a oba soupeři tak mají velkou šanci se k němu dostat, navíc je jeho použití omezeno nutností aktivace pomocí dvou kostek.

Mercator reprezentuje úplně jiný případ interakce mezi hráči: soupeř si totiž od vás může koupit za cenu dvou sestercií jeden vítězný bod. V původní hře není počet nákupu omezen, a tak se z této karty stává velice silný pomocník, ovšem šetřící hráč je zranitelnější, protože nechce sestercie investovat do partie okamžitě. Když se vám podaří našetřit vyšší obnos peněz a následně zahrát tuto kartu, je se soupeřem ámen. Hra totiž končí ve chvíli, kdy někomu dojdou vítězné body, nebo již nejsou žádné vavříny ve společné zásobě.

Samotný autor Stefan Feld doporučuje hrát tuto akci Mercator s maximálním ziskem šesti bodů za nákup (tedy útrata tří sestercií). Někteří zkušení Římané využívají pravidla zvyšující se ceny bodů (první za dvě sestercie, druhý bod za čtyři, atd.). Na druhou stranu se dá velmi snadno zničit, pokud je na to hráč připravený.

Na loňském Essenu byla představena hra s názvem Arena – Roma II. Dvojka je hratelná samostatně, ale lze ji také kombinovat s dnes recenzovaným kusem. Corfix měl v plánu hru dovézt na český trh, bohužel vzhledem k jeho ukončení činnosti v oblasti deskových her je nyní budoucnost rozšíření v českém jazyce nejasná.

Z celkového pohledu herní princip obsahuje vyvážený podíl strategie a náhody, protože nepředvídatelnost vrhu kostkami může být snadno kompenzována správnou taktikou. Stejně tak lze často využívat skutečnosti, že pořadí akcí není pevně určeno a lze v jednom tahu vyložit kartu a aktivovat ji. Jediným náhodným prvkem tak zůstává, které karty vám přijdou. Zažijete hry, kdy proti soupeřovým akcím nedokážete udělat téměř nic, ale pak jsou tu zase partie, které jsou vyrovnané.

Musím také zmínit fakt, že v Římu můžete klidně prohrávat, ale pokud vám přijde jedna či víc dobrých karet, dá se ještě leccos pomocí správné strategie zvrátit a soupeře nakonec udolat.

Řím je velice kvalitní zábava pro dva hráče. V záplavě her určených pro širší kruh účastníků to z něj dělá velmi zajímavý objekt. Jeho hodnota stoupá nejen s českou lokalizací, která se na samotných herních komponentách vlastně nepodepíše vůbec, ale především s celkovým dojmem. Bude se velmi pěkně vyjímat na poličce, ale určitě se nemusíte bát, že by se na něm usazoval prach.

Recenze převzatá ze serveru DeskoveHry.com
http://www.deskovehry.com/s-pribehem/142/recenze-rim-utkejte-se-s-nerem


Vytvořeno:  26.03.2011 uživatelem kent . Hodnocení:
Všechny cesty vedou do Říma a nebo k vítězství
Slovo úvodem

Desková hra Řím nás zavede do minulosti a to do minulosti hodně dávné, kdy v 8 století před naším letopočtem, začalo vznikat starobylé město Řím, které z původně malé Italské vesnice narostlo do velkých rozměrů, až se stalo největším centrem tehdejší civilizace, které ovládalo oblast Středomoří po celá staletí. Setkáme se tak zde s pozdějším osazenstvem města, jakožto i budovami či představiteli tehdejší výkonné moci, přibližně od roku 449 př, n. l.


V jakých rolích jsou hráči

Hráč se tedy ocitne v roli „potencionálního vládce“ tohoto, na tu dobu "velkoměsta", a soupeři se snaží svými tahy získat celkovou nadvládu na Římem. Ale vezme-li to z jiné strany, stojí proti sobě dva hráči, jenž se snaží získat kombinacemi svých tahů, co největší počet vítězných bodů.


Něco o hře a komponentech

Zda se jedná o deskovou či karetní hru se leckdy vedou spory. Co je však neoddiskutovatelné je, že ŘÍM je hra jen pro dva hráče. Mohli bychom také napsat, že se jedná o kostkovo-karetní, deskovou hru bez hracího plánu. Ve hře se tedy objeví jak karty, tak kostky, což není neobvyklé. Tím méně obvyklým pro tuto hru je, že nemám žádný standardní hrací plán. Ve hře jsou vlastně jen žetony ve tvaru "koleček" se symboly, s jakými se setkáváme na hracích kostkách a další dva žetony, kdy na jednom je symbol karet a na druhém symbol peněz. Hru bychom si však mohli docela dobře představit s klasickým obdélníkovým hracím plánem, kde by byly tyto žetony graficky ztvárněny, tak jako by po těmito symboly žetonů, mohly být obrysy pro vyložené karty. Pak by nebylo třeba polemiky, zda se jedná o tu či onu hru. Jak jsem již naznačil, ve hře se objeví 6 ks "koleček" na kterých jsou vyznačeny tečky od jedné do šestky, tak jak je tomu na jakékoli hrací kostce a 2 ks "koleček", kdy jedno je pro označení hromádky dobíracího balíčku karet a druhé pro označení tehdejší hotovosti - sesterciů, což byly bronzové mince. Dále jsou ve hře dvě sady hracích kostek po 3 ks v barvě modré a červené - pro každého hráče jedna sada a další, speciální kostka bílé barvy, která slouží k provádění bojových akcí. No a nakonec důležitý hrací komponent - karty, kterých je celkem 52 ks (30 karet osob a 20 karet budov či bojových prostředků a některé se opakují). Dále neméně důležitou součástí, jsou zmiňované "bronzové mince" - sestercie v hodnotách 1, 2 a 5 a to, o co se ve hře vlastně hraje - vítězné body v hodnotách 1 a 2. Dohromady se tedy hráči mezi sebou utkají o 36 těchto vítězných bodů.


Jak se přípravuje hra

Hra se připraví tak, že se na stůl položí vedle sebe všechny žetony - "kolečka", kdy se zleva doprava položí nejdříve žeton se symbolem karet, po té žetony od 1 do 6 a nakonec žeton se symbolem peněz. Pak se k jednotlivým žetonů položí hromádka karet, ze které se vytvoří dobírací balíček a hromádka sesterciů. Po té se hráči zvolí každý svoji barvu kostek, které si položí před sebe, bílá (bojová) kostka se položí zatím stranou. Pak si každý z hráčů vezme po 10-ti vítězných bodech, které jsou jeho počáteční investicí. Zbylé body se položí vedle hromádky se sesterciemi a z této hromádky si pak podle situace, berou hráči vítězné body až do jejich vyčerpání. Po té si mezi sebe rozdělí karty, kdy každý hráč dostane 4 karty, ale nejdříve než si karty prohlédne a vezme do ruky, vymění si se soupeřem, dvě libovolné karty. Teprve potom se hráč může na karty podívat a podle jejich důležitosti či schopnosti, se rozhodne kam karty položí - tedy pod který žetonu s bodovou hodnotou kostky. Karty se nejdříve položí lícem dolů, tak aby je spoluhráč neviděl a pokládají se vždy pod žetony body proti sobě. Jakmile jsou karty rozmístěny otočí se. Tak a máme hru přichystanou a může se začít hrát.


Průběh hry

Hru bychom mohli rozdělit do tří fází. První fáze je, že na začátku svého tahu, musí začínající hráč nejdříve zaplatit do banku, tolik vítězných bodů kolik má na své straně, kartami neobsazených, tedy prázdných žetonů.
Takže na samotném začátku přijde každý z hráčů, hned o dva vítězné body. Po té pokračuje začínající hráč ve svém tahu a ve druhé fázi hry, hodí svými kostkami. Potom se může rozhodnout mezi různými možnostmi, kdy může použít každou ze svých kostek k určité akci a nebo všechny kostky k jedné akci. Jakou akci provede, se rozhoduje hráč podle konkrétní situace. Může vzít z banku sestercie, příp. z dobíracího balíčků příslušný počet karet, nebo může zahájit boj či jinou akci svých vyložených karet. Každá akce (tedy braní karet, získání bronzových mincí či aktivace žetonu), stojí hráče jednu jeho hozenou kostku. Ještě před tím, může hráč vyložit kartu z ruky a zajistit si tak pro příští kolo obsazenost žetonů. Jedná-li se o první tah, nemá žádný hráč karty v ruce a tak může kartu vyložit, jakmile si ji vezme z dobíracího balíčku. Kartu lze vyložit ještě ve sém tahu.
POZOR, za každou kartu, kterou chci vyložit, musím zaplatit patřičnou hodnotu sestercií, která je zobrazena vždy v levém horním rohu karty ve zlatém kruhu (obrázek mince). Chce-li tedy získat hráč karty z dobíracího balíčku, musí položit jednu ze svých kostek na žeton karet a počet bodů na kostce mu určí, kolik karet si může z dobíracího balíčku vzít. Ty si pak prohlédne a vybere pouze jednu, kterou si nechá v ruce a nebo ji, po jejím zaplacení sesterciemi do banku, rovnou vyloží na neobsazený žeton, případně provede výměnu za jinou. Chce-li získat sestercie, opět položí jednu ze svých kostek na žeton s mincemi a vezme si z banku patřičný počet mincí, které mu zůstanou. Rozhodne-li se hráč pro využití schopnosti některé ze svých vyložených karet, použije k tomu zase jednu ze svých kostek. Zde však platí pravidlo, že lze aktivovat pouze obsazený žeton, tedy ten pod kterým leží hráčova karta. A dále lze aktivovat jen ten žeton, jenž má stejnou bodovou hodnotu, jako kostka, kterou chci k aktivaci žetonu využít. Jakmile je žeton s kartou aktivován, provede se akce, kterou nám karta umožňuje. Jedná-li se o kartu bojovou, lze provést boj. Pokud mě to karta dovoluje, zaútočím dle konkrétní situace na budovu či osobu soupeře.
Samotný boj probíhá tak, že se hodí bílou - bojovou kostkou, a padne-li mě stejná nebo vyšší hodnota karty, proti níž jsem zahájil boj, odhazuje se tato karta na odkládací balíček a soupeřovi tak zůstane pod tímto žetonem prázdné místo. V následujícím tahu, pak připravím soupeře o 1 jeho vítězný bod. Obranná hodnota je u každé karty jiná a na kartě je zobrazena v levém horním rohu v čtvercovém okénku. Samotný tah umožňuje hráčům libovolně kombinovat možnosti a tak se může stát, že si během svého tahu můžu postupně vybrat až tři karty, či aktivovat tři svoje žetony a nebo použít součet svých 3 kostek, k získání patřičného obnosu sestercií, které jsou potřeba pro vykládání karet. Pokud mám vyloženou kartu, která má zvláštní schopnost vzít si libovolnou kartu z dobíracího balíčku, nebo osobní kartu z odkládacího balíčku, můžu této možnosti využít aktivováním žetonu, pod kterým tato karta leží. Rovněž tak během svého tahu, lze vyložit či vyměnit libovolné množství karet, mám-li na to dostatek sestercií a nebo karty se zvláštními schopnostmi, které mi umožňují vykládat karty budov nebo osob zdarma. Opět zde platí pravidlo, že v tomto případě musím použít jednu ze svých kostek a to za výše popsaných pravidel.
Asi zde nemá cenu rozepisovat různé kombinace, které při můžou nastat, je jich opravdu nespočet a schopnosti karet jsou také individuální a závisí na konkrétní situaci. V tomhle směru je asi Řím skvěle propracován. Každý hráč může také během hry, držet v ruce neomezený počet karet, které pak ve svém tahu lze vyložit či vyměnit za jiné. V případě výměny karty, se vyměňovaná karta odhazuje na odkládací balíček. Jakmile se některému z hráčů podaří vzít poslední vítězný bod, hra končí, kdo během hry získal více vítězných bodů, je vítězem.


Celkový dojem ze hry

Podle mého názoru je ŘÍM především vynikající kombinační hrou, kdy lze při hraní dospět k různým zvratům, tak jako lze dosáhnout vítězství během prvních tahů. Ať se to někomu líbí nebo ne, je prostě fakt, že ve hře hraje náhoda velkou roli. Zažil jsem situace, kdy jsem měl soupeře na lopatkách, ale jelikož se ve hře hází kostkami a ty jsou jak víme nevyzpytatelné, stalo se to že mi „TO“ prostě v několika tazích po sobě nepadlo, soupeř se mezi tím vzpamatoval a podařil se mu ve hře obrat. Tím se také přikláním k názoru, že jsou ve hře karty nevyrovnané a dostanou-li se do ruky soupeře konkrétní karty, které jsou tam byť jednou, neexistuje proti takovéto kartě obrana. Použije-li ji soupeř proti mně, může to hru prakticky rozhodnout. Nicméně Řím nelze chápat jako jednorázovou záležitost a je potřeba vzájemnou partii zopakovat a nejlépe několikrát po sobě. Hrací doba není dlouhá, v průměru trvá 20-30 minut. Přes to všechno mohu s čistým svědomím doporučit Řím jako povedenou hru speciálně pro dva hráče. A dobře hratelných her jen pro dva je velmi málo. Řím je jedna z nich.
Zamyslím-li se nad provedením herního materiálu, nelze mu nic závažného vytknout. Kostky jsou klasické, dřevěné, žetony se symboly jsou z tvrdého papíru, rovněž tak sestercie a vítězné body. Karty se také nikterak zvláštně neopotřebovávají, grafické ztvárnění karet je vynikající.


Vytvořeno:  22.06.2009 uživatelem gaff . Hodnocení:
vyváženost hry a náhoda
Co se karet týče, hra je naprosto vyvážená. Na každou taktiku se nám podařilo najít protitaktiku.

Fámy o neporazitelným mercatorovi drženým v ruce nebo a o fórech můžu prohlásit za blbosti. Jednou proti mercatorovi prohraju, příště si dám pozor, možností je x, protože mercator sám sebe oslabuje syslením peněz. Stejně tak fórum, každý jeho použití stojí rovnou dvě kostky, což hráče oslabuje a navíc je hafo možností, jak fórum zničit nebo z něj udělat soupeřovu nevýhodu.

Jasně, hra je založená na házení kostkami, což rovnou znamená, že se partie někdy zvrhne v masakr, stačí trochu smůly na jedný straně a štěstí na straně druhé.

Předpokládám, že hra dopadne jako carcassonne hrad, a sice, že po zažití všech zákonitostí, bude mít hlavní vliv na vítězství náhoda. Tomu se ale u her s náhodným prvkem vyhnout nedá.

Partnerským párům nedoporučuju.


Vytvořeno:  05.03.2008 uživatelem tondakolik . Hodnocení:
Velmi dobrá hra pro dva hráče!
Tak toto je jedna z mála her, které jsem koupil "naslepo". Většinou kupuji hru, kterou jsem již vyzkoušel, nebo kterou alespoň tak nějak znám. Tuto jsem ale neznal ani podle názvu. Koupil jsem jiproto, že jsem sháněl nějakou kvalitní hru pro dva hráče. A musím říci, že s odstupen času koupě této hry nelituji a naopak bych řekl, že u mne neustále stoupá žebříčkem.

Z počátku mi dělala problém "mezinárodní" verze karet s podivnými symboly vysvětlujícími vlastnosti karty. První hry tedy byly s pravidly v ruce, ale to nás neodradilo a později jsme pravidla odložili. Nyní již vím, co která karta umím, a mohu tedy mnohem lépe taktizovat a vymýšlet strategii.

Jedná se o hru, kterou bych zařadil do karetních a kostkových her. K šesti žetonům přikládáte karty, které následně můžete aktivovat hodíte-li na kostkách číslo daného žetonu. Princip hry je velmi jednoduchý. Hodíte kostkami a poté zaktivujete karty nebo si vezmete nové karty či peníze. Za peníze můžete následně kupovat nové karty. Cílem hry je mít na konci hry více bodů než váš soupeř. Zvolit můžete prakticky dvě cesty k vítězství. Buďto hrajete útočně a snažíte se obrat soupeře o všechny jeho body, nebo se naopak snažíte získat pro sebe co nejvíce bodů. Vývoj vaší strategie je samozřejmě ovlivněn tím, jaké karty se vám dostávají do rukou.

První hry jsou prakticky o náhodě. Pokud však do hry trochu proniknete, naučíte se, co která karta umí, jaké karty ve hře vlastně jsou, potom již můžete poměrně hodně taktizovat a vymýšlet různé strategie a postupy k vítězství.


Vytvořeno:  13.09.2007 uživatelem Adam . Hodnocení:
Povstání v Římě - jsem PRO Řím!
Přečetl jsem si recenze a následující diskusi a chci napsat že se jednoznačně připojuju mezi příznivce téhle výborné hry. Musím říct že málokterá hra pro 2 má takový spád a přinese tolik zábavy - akcí a protiakcí na ně. Originální herní princip zisku tří akcí pomocí hodu tří kostek nepřekonatelným způsobem naplňuje heslo Alea Iacta Est aka Kostky jsou vrženy a hra samotná je tak pestrá a skrývá tolik možností, že neomrzí ani po několika desítkách partií.

Co se týče naddimenzované účinnosti fóra, příp. komba s chrámem a bazilikou, plně se připojuju k tomu co už bylo napsáno - forum je silné tak akorát aby bylo výraznou hrozbou ale existuje mnoho způsobů jak jej neutralizovat. Mě osobně ještě napadla jedna zajímavá souvislost, která tu nebyla moc zmíněna, zvažte: protože hráč s fórem je o něco méně akceschopný (čas od času použije 2 ze 3 kostek na aktivaci fóra), takže do jisté míry stagnuje nemá ani nadbytek karet, ani nadbytek peněz. A protože ke zničení fóra je třeba vybudovat jistou ofenzívní sílu, v praxi často nastává situace, že je nasazeno forum(a), jeho majitel sice získá určitý počet vavřínů, ale nasazení fóra vyvolá zbrojení na druhé straně a po čase je fórum(a) zničeno ofenzivní mašinou soupeře (např. Centurio, Essedum, Scaenicus, Onager). Tyto ofenzivní jednotky pak po zničení fóra (fór) stojí před polovymlácenou sestavou soupeře a cokoli nového je proti nim nasazeno, je velice rychle ničeno a ničeny jsou i ostatní zbývající karty. Proto může být taktika nasazení fór a spoléhání na ně taky prvním krokem na cestě do pekla....

Jiná káva je ovšem Mercator, tato karta je opravdu poměrně kontroverzní a spíše než k "totálnímu nasazení", jež propaguje Murphy, jsem pro umírněnější variantu a ačkoli se snažím do maxima ctít původní pravidla her, tak toto je jediná změna, kterou bych udělal a to omezení 6 sesterciů na aktivaci. Jenom orientačně zabrousím do ostatních polemik, sestava 2 věže skutečně přidá všem jednotkám +2 do obrany a každé z věží +1, takže ke zničení je třeba mimo Nera Centurio anebo stačí obyčejní legionáři či katapult a účinné využití válečných vozů.

Asi vše co jsem měl na jazyku. Chápu, že tahle hra se nelíbí každému, ale pro mě osobně je to jedna z nejlepších her pro 2, kterou jsem kdy hrál (a v současné době 2-player č. 1)


Vytvořeno:  03.06.2007 uživatelem sakal . Hodnocení:
vyvazena hra!
MeanAngel to shrnul dokonale, takze jen par dodatku. Hrali jsme spoustu her, ale malokdy nekdo vyhral, tak ze se vybrali vsechny body z banku, vetsinou jednomu dosli jeho body. Forum je fajn karta, ale receno terminologii Magicu, "ztraci karetni vyhodu." Ale na druhou stranu, pokud se nekomu povede kombinace Forum-Basilika-Vez (treba ve vice kusech), tak lze snadno vyhrat, ale stejne snadno tomu muze souper zabranit... Moznosti v tehle hre je opravdu spousta. Co se tyce Mercatora, tak je to proste karta, ktera kdyz vam prijde ve hre, kdy prohravate, tak je proste k nicemu. Jak MeanAngel napsal, je to na rozhoduti zabetonovane hry. Pokud ho vylozite v situaci, kdy souperi nevemete vsechny body, tak souper tech penez, co jste mu dali vyuzije k tomu, aby se zbavil mercatora a s velkou pravdepodobnosti vyhraje.


Vytvořeno:  16.05.2007 uživatelem MeanAngel . Hodnocení:
Ultrasilny Mercator ? Mytus...
Nuze, po odehrani tuctu partii se citim jiz do jiste miry kompetentni napsat svuj pohled na tuto hru.

Roma je hra, u niz si na prvni pohled clovek rekne "to bude hrozne o haluzi" - protoze obsahuje hned dva herni elementy, oba pracujici s nahodou - karty i kostky. Neni tomu vsak tak, alespon ne zcela.

Co budete mit za karty je docela dost ovlivnitelne - budto zauraduje Haruspex, kdy vyberete z baliku COKOLIV chcete, nebo Aeskulapiniem, kdy vyberete jakoukoliv postavu z hrobu, pripadne i prostym prirazenim vysoke hodnoty pro lizani karet - pokud si vybirate kartu z peti, sesti, tak uz mate sanci, ze dostanete alespon neco co vam aspon v nejakem smeru pomuze. Co proto na hre ocenuji je, ze zde snad neni karta, ktera by byla vyslovene k nicemu. Pouze je obcas V DANE CHVILI neco k nicemu (tedy krome zaplacnuti slotu - vida, taky nejaky uzitek, ne ? ;))

Kostky nahodnym elementem zustavaji vice, avsak cemu mozna rada kritiku hry neprisla na kloub je, ze cely (mimochodem velmi originalni) system hry je o tom, ze i kdyz vam nepadnou zrovna ta spravna cisla, stale muzete ledacos udelat - liznout kartu, vzit penize, liznutou kartu vylozit a aktivovat - casto za cenu toho, ze s ni nahradite jinou vylozenou kartu. Je to tedy o tom, ze hra se velmi dynamicky meni, karta ktera v minulem tahu byla klicova je ted skoro bezcenna, meni se priority cilu pri utocne strategii..hra je o sledovani akci soupere a o hbitych reakcich na ne. Jak tu nekdo jiz prede mnou podotkl, staci u hry kreativne MYSLET.

Jeste bych se chtel pozastavit nad otazkou vyvazenosti. Zde na Hrajeme.cz i na BoardGameGeek.com jsem cetl radu stiznosti na udajnou presilenost Mercatora a Fora a reci o tom, jak spousta her skonci ve frustrujicich trech, ctyrech kolech, aniz by si jeden z hracu vubec zahral. Domnivam se, ze tyto namitky jsou chybne a prokazuji nedostatek pochopeni pro smysl hry. Povazte se mnou, prosim:

Forum - ano, je to karta, ktera je v baliku hodnekrat a umoznuje ziskavat vitezne body (dale jen VP aka Victory Points), v kombinaci z Bazilikou a Templem obzvlast silna. Avsak - vyzaduje hned dve kostky pro aktivaci (coz je patricne omezujici pro dalsi akce) a zpusobu jakym je rychle neutralizovat je cela rada - jdou znicit (ano, na 5+, ale jdou) Legionarem, Centurionem, Onagerem, jdou na kolo zavrit Pretorianem ci spalit Neronem (osobne jsem nekolikrat pouzil docela odporne kombo Senator-Nero-spalit Forum-Aeskulapinium-Nero zpet do ruky atd.) ci jej zpoplatnit kartou Mercatus.

Mercator - predne je nutne se zeptat na otazku, proc tato karta je ve hre a proc je krome Nerona a vraha ve hre jen jednou. Ano, protoze Mercator je primo ZAMYSLEN jako ukoncovaci karta (branici nekonecne dlouhym partiim) nebo naopak jako karta, ktera muze zvratit prohranou hru tehdy, kdy souper uz ma vice nez polovinu VP. Krome toho se nyni pokusim rict, proc se domnivam, ze Mercator ani zdaleka neni tak 'broken', jak mnozi tvrdi:

Mercator stoji celkem dost penez - 7 zlatych (jasne, samozrejme se da vylozit pres Senatora). Potiz je vsak dle meho nazoru v tom, ze pokud Mercator nevyskoci nahle z ruky plne penez (a ze hromadeni spousty penez bez vykladani karet je pomerne dost napadne a navic kdyz se soustredite na jednu cinnost - hromadeni penez, tak nestavite ani nedelate nic jineho - sance pro oponentovu utocnou strategii) a neuzavre v jedinem kole hru, nastava problem. Paradoxne se domnivam, ze je v podstate nevyhodne dostat Mercatora v uvodni ruce, protoze ho musite vylozit (byt zdarma) a prichazite o ten moment prekvapeni. Chvile kdy Mercator je na stole, ale hra neskoncila je pro neho podle meho nazoru kriticka a uspech tak zavisi jen na tom, zda oponent dokaze ci nedokaze rychle zareagovat. Zpusobu je stejne jako u Fora nemalo - Mercatora lze snadno zabit, protoze ma obranu jen 2, prinejlepsim 3 s vezi. Tudiz Legionar, Centurion, Ostepar ci Sicarius vylozeny zdarma pres Senatora jsou smrtici. Vadi take Gladiator ci Pretorian, sice primo neohrozi, ale zdrzuji a ziskavaji tak cas na Mercatora najit ucinnou odpoved. Navic - pravdepodobnost, ze dostanete do uvodni ruky, pripadne na prvni liznuti karty neco ze jmenovaneho je o dost vyssi, ze souper vubec dostane toho jedineho Mercatora ve hre do uvodni ruky, neni-liz pravda ? Proto se domnivam, ze Mercator zadna errata nepotrebuje a osobne ho hraji a patrne budu hrat podle normalnich pravidel.

Ano, mohu treba teoreticky uznat, ze se MUZE stat, ze souper rozjede hru Fory/Mercatorem a souperi to proste totalne nijak neprijde (avsak to se skutecne da docela vyznamne ovlivnit, viz. vyse) a nenapada, takze skutecne nezvladne nic vcas udelat a prohraje behem par kol. Ale za sebe mohu rict, ze za tucet her se mi tohle dosud NESTALO jeste ani jednou (moje nejkratsi hra trvala sest kol, a to jeste protoze jsem pomerne dost hloupe zariskoval a ten risk nevysel, nejdelsi hra trvala naopak temer dve hodiny!) a i kdyby se to snad stalo, tak co ? Kdysi jsem hraval Magic a v nem to tak take bylo, ze souperi to nekdy dobre prislo na ruku a rozjel svou hru tak rychle, ze bylo za pet minut po vsem. Zkazilo mi to snad dojem ze hry ? Jisteze ne. Zamichali jsme karty a dali novou partii.

Proto uprimne moc nechapu namitky nekterych ohledne "nevyvazenosti" - pokud u vas "devet z deseti her" konci behem par kol, pak mam realny duvod se domnivat, ze u te hry nepremyslite a tudiz ji nehrajete dobre. V temer kazde hre jsem zazil divoke zvraty, kdy se nekdo z nas z jednoho zbyvajiciho bodu vysvihl obratnym hranim behem chvilky zpet a zvitezil (nebo minimalne protahl hru klidne o dalsi pulhodinu nelitostnych souboju o kazdy VP).

Zaver:
Roma je pro me vyborna, akcni, svizna a stale prekvapiva hra. Jediny jeji problem je, ze se ji musi clovek naucit opravdu hrat a nezahodit ji po prvnich par partiich, ktere zrovna nevypadaji podle jeho predstav - i kdyz pravidla vypadaji jednoduse, je treba zazit karty a najit ruzne kombinace pro danou situaci. Kdo vsak vytrva bude odmenen napinavou, dobrou hrou pro dva. A takovych neni zase tak mnoho.


Vytvořeno:  01.04.2007 uživatelem murphy . Hodnocení:
nero is coming;)
Jde o jednu z nejzajímavějších výrazně „kostkových“ her za poslední dobu (mě způsob použití kostek zaujal snad nejvíc od doby royal turfu). Často se stává, že do prohry jednoho z hráčů zbývá jeden/dva body a ten se ještě stihne zachránit a hru otočit. Mnohokrát je nutné (většinou kvůli kostkám) narychlo zahodit drahou vyloženou kartu a nahradit ji třeba kartou průměrnou, jen abych mohl uhrát nějaký ten bod (obvykle, když člověk utíká hrobníkovi z lopaty). Občas, když někdo hraje hodně útočnou sestavu, musí hráč rychle zaplňovat volná místa v podstatě čímkoli a i z těchto „nucených“ sestav obvykle vyplynou nějaké +/- účinně použitelné možnosti. Důležité je mít na ruce dost karet a brát v potaz, že některé je dobré mít už jen proto, aby je neměl soupeř. Herní čas bývá velmi různorodý: 20-75min., v zásadě platí, že když se hráči naučí znát a využívat jednotlivé karty, partie se tím prodlužuje. S přihlédnutím ke skutečnosti, kolik toho závisí na kostkách, je hra překvapivě málo náhodná. Hrál jsem teď z odstupem po delší době a potvrdilo mi to, že jde o velmi příjemnou a originální „light“ hru pro 2 (škoda jen, že se kvůli škození moc nehodí pro páry). 4 základ + půl bodíku za originalitu;).
Závěrem bych chtěl jen podotknout, že mi připadá krajně nekorektní, aby jeden a týž uživatel hodnotil jednu hru opakovaně, rozmělňuje to objektivní hodnocení.


Vytvořeno:  12.03.2007 uživatelem dmachek . Hodnocení:
Pro kritiky
Nedávno jsem si koupil tuto hru a mám na ní jen chválu (až na pár nedomyšleností ohledně Mercatora).
Pro ty co ji jen kritizují mám toto. Je to hra a člověk ji hraje, aby si zahrál a ne, aby vyhrál v prvních deseti minutách. Sic má dobrý pocit z vítězství, ale ne ze hry. Ať si zahraje proti někomu kdo zvládá pěkně obranu (útok) proti Forum a zažije pěkně krušné chvilky :).
Toť vše, přeji příjemné zážitky s touto hrou.


Vytvořeno:  13.02.2007 uživatelem Ratman . Hodnocení:
Pro kritiky...
Dovolil bych si Z mnoha kritickými recenzemi značně nesouhlasit. Je sice pravda, že karta Mercator je poměrně "silná", to nepopírám, ale zbytek jsou většinou samé žvásty. Kritičtí recenzenti patrně nepochopili vůbec princip hry nebo nemají ani špetku taktického uvažování, jinak si jejich tvrzení nedokáži vysvětlit.
Pokud soupeř vlastní karty, které mě ohrožují, je mým prvořadým úkolem se těchto karet zbavit, tudíž na ně co nejrychleji reagovat a hrát tak, aby mi tyto karty způsobily co nejméně škody a soupeř z nich měl pramálo užitku (a způsobů jak zneutralizovat zmiňovaná fóra je opravdu hodně). Pokud tento základní princip někdo nechápe, tak hry tohoto typu nemá co hrát. Každá situace na stole mění důležitost jednotlivých karet a je prvořadým úkolem volit takovou kombinaci, která je v daný okamžik nejprospěšnější. Ano, je tu vliv náhody. ANO, je tu omezení kostkami, ALE na druhé straně taky dost možností, jak tento handicap omezit, stačí jen MYSLET a snažit se co možná nejvíc využít prostředků a karet, které mám k dispozici.
Hru vlastním už delší dobu a hraju ji často a zatím se mi stalo jen jedinkrát, že bych byl naprosto bezmocný (hrajeme s upravenými pravidly pro Mercatora), proto se mi nezdá, že by u jiných hráčů bylo vše tak moc o náhodě a fórech... jistě, dříve nebo později se to stane, ale rozhodně ne každou druhou-třetí-čtvrtou... hru!
Proto doporučuju- tuhle hru si pořizujte, pokud vám vyhovuje vytěžit z toho co vám poskytne náhoda to nejlepší a pokud máte soupeře, kterého baví to samé, jinak raději ruce pryč.


Vytvořeno:  10.02.2007 uživatelem Aldomoro . Hodnocení:
zatím největší slabota
Krabice a provedení karet a ostatních komponentů je slušná. Hra samotná je však příliš jednoduchá, nepropracovaná. Kdo vlastní fórum jako první z devadesáti procent vyhraje. Myslím, že by mohla být hratelná již od 7-8 let a také doba hraní se málokdy dostane na 30 minut, natož nevím, kde by se vzalo uváděných 70. Většina her končí do 15-ti minut. Z moderních her zatím největší slabota s jakou jsem se setkal.


Vytvořeno:  11.01.2007 uživatelem Aldomoro . Hodnocení:
slabota
Krabice a provedení karet a ostatních komponentů je slušná. Hra samotná je však příliš jednoduchá, nepropracovaná. Kdo vlastní fórum jako první z devadesáti procent vyhraje. Myslím, že by mohla být hratelná již od 7-8 let a také doba hraní se málokdy dostane na 30 minut, natož nevím, kde by se vzalo uváděných 70. Většina her končí do 15-ti minut.Z moderních her zatím největší slabota s jakou jsem se setkal.


Vytvořeno:  09.01.2007 uživatelem karel . Hodnocení:
velmi nevyvážená hra
Včera jsem zde uvedl svůj první názor, od té doby jsme hru znovu zkusili a nemohu si pomoci svůj komentář ještě neupravit.
Hra je dle mého názoru brutálně nevyvážená, a tudíž špatná. Jakoby jí zcela chybělo náležité testování.
Nalákán zde uvedenými recenzemi jsem hru zakoupil a musím říct, že lituji. Herní mechanismus je velmi zajímavý a dle mého má velmi slibný potenciál, karty mají hezké obrázky, žetony jsou silné.
Bohužel, karty Forum a Mercator jsou natolik silné, že během jediného tahu zcela rozhodnou partii a i když je obrana proti nim teoreticky možná, trvá i při nejlepší strategii příliš dlouho (cca tři další tahy při standardní pravděpodobnobnosti), než se s tím opravdu něco udělá. A to je v drtivé většině případů již pozdě, partie je ztracená. Celá řada ostatních karet pak je vlastně téměř bezcenná (ve srovnání s výše uvedenými). Jestliže z deseti odehraných partií je jedna vyrovnaná a zajímavá a devět skončí po třech tazích beznadějnou situací pro jednoho z hráčů, nemá hra smysl. Obávám se, že ani není k dispozici jedna drobná změna, která by to zachránila. Úprav by muselo být asi víc - např. upravit mercatora ve smyslu max. 3 body na aktivaci, a to ještě při ceně 2-4-6, výnos z fora max. 1/2 hodu kostky, chrám dtto, případně snížit jejich obranné číslo o 1, zvýšit celkový počet VP ve hře, atd., čímž ale silně hrozí, že se objeví jiné potíže.
Škoda, velká škoda, a nadšeným recenzentům opravdu vůbec nerozumím...



Vytvořeno:  08.01.2007 uživatelem karel . Hodnocení:
mercator
Rád bych přidal svou trošku do mlýna ohledně vyváženosti. Hru jsme hráli zatím čtyřikrát. Při prvních dvou partiích jeden hráč dostal mercatora rovnou na začátku do ruky. Během tří kol bylo po hře. V třetí hře se jednomu hráči rychle podařilo postavit dvě fóra s bazilikou a získal během dvou tahů takový náskok, že dál byla partie o ničem. Jen jedna partie byla vyrovnaná.
Samozřejmě přiznávám, že se teprve učíme strategii, herní mechanismus je velmi zajímavý, ale určitá úprava je zřejmě nezbytná. U mercatora buď s odstupňovanou cenou za nakoupené body (2, 4, 6 atd.), nebo max. tři body na aktivaci, případně pravidlo max. jedna kostka na peníze a karty, případně též snížit obranu fora a baziliky o jedna.
Jinak hrozí, že na dobrý, vyrovnaný zápas je potřeba absolvovat trojnásobek nudy bez náboje. To by byla určitě škoda.


Vytvořeno:  03.12.2006 uživatelem Ratman . Hodnocení:
Skvělá (nejen) karetní zábava
Rád bych také přispěl malou špetkou do mlýna a podělil se o své zážitky a zkušenosti s touto skvělou hrou. Nechci zde ale opakovat to co již bylo řečeno dříve, nicméně musím z části souhlasit s Gandalfem, protože karta obchodníka je poměrně problematická, a pokud se protihráči zadaří nashromáždit dost peněz, není proti ní při vyložení během jednoho kola obrany, což je asi jediným vážnějším nedostatkem této hry.
Co se týče ostatního, už musím jen chválit. Zkoušel jsem hodně moderních her, ale drtivá většina se stává zábavnou až od většího počtu hráčů, takže člověk, co často hraje ve dvou si většinou užije jen polovic zábavy, někdy ani to ne. Roma je v tomhle ohledu ideální volbou- je pro dva, je zábavná a umožňuje hráči nespočet kombinací, takže pokaždé můžete hrát jinak. A i když vám nepadnou ideální karty, a soupeř vás drtí, kde se dá, můžete se celá situace během dvou kol obrátit.
Co se mi asi líbí nejvíce jsou kombinace a možnosti karet- prakticky zde neexistuje příliš silná nebo naprosto zbytečná karta (až na obchodníka, který je obojí zároveň:), jak tomu bývá u jiných karetních her. Prostě v určité situaci se vám na stole hodí jedny karty a další odhazujete, protože jsou vám k ničemu. Ale během chvilky se může situace změnit a dříve skvělé karty jsou náhle k ničemu, zatímco ty, které jste předtím nepotřebovali, by se vám teď zatraceně hodily. Zkrátka v závislosti na situaci se význam různých karet posiluje nebo naopak oslabuje, protože velmi záleží na tom, jak je na tom váš soupeř, jakou kombinaci karet má vyloženou a co máte v ruce. Například drahé karty se mnohdy nevyplatí kupovat, ale lepší je je nasadit za pomocí levného Senátora, který se pak už často stává skoro zbytečným. Nebo pokud soupeř například nasyslil hodně bodů, je účinnost Tribuna lidu často srovnatelná s komářím štípnutím, ale pokud má bodů jen pár, je každý odebraný bodík obrovskou ztrátou. A tak to jde dál a dál a možností narůstá a narůstá.
Zkrátka Roma je dle mého názoru výborná hra s originálním herním systémem, kterou mohu směle doporučit, protože jakmile si zahrajete pár prvních her a přejde vám to do krve, tak si užijete spoustu skvělé zábavy, a to aniž byste museli shánět spoustu dalších spoluhráčů.


Vytvořeno:  23.11.2006 uživatelem Herr_Flick . Hodnocení:
Rome
Dovolím si v dobrém lehce nesouhlasit s recenzentem Gandalfem. V této hře existují na každou kartu nejméně 2 jiné, které ji vyřadí ze hry. Mercatora lze hráči vrátit do ruky pomocí Gladiátora, případně odstranit Vrahem atd. Fórum neničí pouze katapult,ale např. Nero, kterého si třeba vyložíte bez poplatků přes Senátora. Záleží samozřejmě na štěstí při házení kostkou, ale pak je to již z velké části na kombinačních schopnostech hráčů.
Po takové 10 - 15 partii, kdy už máte herní systém plně zažitý, objevujete neskutečně zákeřné kombinace :o)
Pro 2 hráče jedna z nejlepších her.


Vytvořeno:  13.11.2006 uživatelem Gandalf . Hodnocení:
Problémy v Římě?
Souhlasím se předchozí recenzí, že Roma má velice originální herní systém. A také s tím, že pro dva hráče je jednou z nejlepších her. Musím však bohužel přiznat, že jsem narazil na pár problémů.

Již při takové druhé třetí hře jsem přišel na to, že hráč, který má alespoň dvě fóra (Forrum), má celkem velkou pravděpodobnost, že vyhraje. Jeho protihráč má jedinou šanci, jak vyhrát, a totiž pokusit se útočit a útočit. Pokud se podaří fóra zbořit, je tady šance na výhru. Mě se to párkrát podařilo. Je tedy nutné smířit se s tím, že Forrum je hodně silná karta a tomu přizpůsobit taktiku. Samozřejmě, je to hra s kostkami, takže velice záleží na štěstí. Když mám štěstí, může se mi povést cokoliv.

Druhý problém je závažnější a asi vyžaduje úpravu pravidel. Jedná se o kartu obchodníka (Mercator). Zhruba pátou partii jsem vyhrál tak, že jsem si tuto kartu ponechal v ruce a snažil se získat tolik peněz, abych mohl koupit všechny vítězné body od soupeře. Jakmile jsem měl našetřeno, během jednoho tahu jsem obchodníka nasadil, koupil body a vyhrál. Proti této taktice se dá velice těžko bránit. Při hledání řešení jsem na webu narazil na různé úpravy. Z nich se mi líbí tyto dvě. 1. Obchodník potřebuje ke své akci dvě kostky. Hednu pro aktivaci, druhá udává počet bodů, které může koupit od soupeře (tedy max. 6). 2. Obchodník koupí první bod za 2 mince, druhý bod za 4, třetí za 6 atd. Tedy našetřit na koupi 10 bodů je dost nereálné.

S těmito úpravami mohu hru vřele doporučit. Tedy především těm, komu nevadí, že tato hra je především o štěstí. Strategie je zde až na druhém místě.


Vytvořeno:  18.08.2006 uživatelem Lumirius . Hodnocení:
Hra o náhodě aneb jak nejlépepe využít čísla co mi padla na kostce
Hru jsme koupil již v ČR ve větším hračkářství pod názvem ROMA. Návod v češtině. Poupravuju tedy informace v popisu hry.
Zkusím trochu přiblížit o čem hra je, abych nebyl jediný co kupuje "zajíce v pytli". Cena byla příznivá a zkrácený popis hry s grafickým provedením karet zaujal.

Herní systém je docela originální. Hráči se v podstatě snaží vyřadit karty vyložené druhým hráčem, aby ho tím donutil zaplatit penalizaci ve formě vítězných bodů za neobsazené herní pole. Hra končí pokud jedenomu z hráčů dojdou vítězné body nebo jsou všechny vítězné body z "banku" vybrány.
V každém kole hráč hodí 3 kostkama a každou kostku přiřadí k možným akcím které může udělat:
- vzít si stejný počet peněz jako padlo na kostce
- vzít si z balíčku stejný počet karet a jednu z nich si nechat na ruce
- zaktivovat již vyloženou kartu na stole pod daným číslem

Tyto akce muže dělat v jakémkoliv množství a v jakékoliv posloupnosti. Prostě se musí vypořádat s danou situací, která nastala jeho hodem. Jak hlásá reklamní slogan: "Kostky jsou vrženy."

Pokud se na začátku zadaří líznout si dobré karty, hra netrvá ani těch 30 minut, jak je uváděno. V podstatě možnosti hráčů jsou vyrovnány a oba bilancují na hranici existence tak se 3 body.

Vhodná volba pro pár na teplé letní večery na terásce :-))



Diskuzní příspěvky

Diskuze na téma 'hra Řím' obsahuje 93 příspěvků. Poslední příspěvek vytvořil dne 04.04.2012 v 00:38 uživatel ikri.

Nadpis příspěvkuVytvořil uživatelVytvořeno
výborná hra pro dvaResoun28.08.2006 12:16
reakce na gandalfovu recenzimurphy22.11.2006 22:29
Re: reakce na gandalfovu recenziGandalf23.11.2006 10:54
Re: reakce na gandalfovu recenzimurphy24.11.2006 08:53
Re: reakce na gandalfovu recenziGandalf24.11.2006 09:02
Re: reakce na gandalfovu recenzimurphy25.11.2006 11:40
Re: reakce na gandalfovu recenzieklp fistronek30.11.2006 08:22
Re: reakce na gandalfovu recenzimurphy02.12.2006 10:25
Re: reakce na gandalfovu recenzieklp fistronek12.02.2007 10:41
Re: reakce na gandalfovu recenzitondakolik15.01.2008 19:28
Re: reakce na gandalfovu recenziRichmond15.02.2007 17:23
Re: reakce na gandalfovu recenziFilip30.03.2008 20:28
Re: reakce na gandalfovu recenziRichmond31.03.2008 10:17
Dotaz ohledně karetOta16.01.2007 14:10
Re: Dotaz ohledně karetRatman18.01.2007 13:07
Re: Dotaz ohledně kareteklp fistronek12.02.2007 10:33
Re: Dotaz ohledně karetsakal03.06.2007 22:26
přidávání karetlukrecia21.01.2007 16:22
Re: přidávání karetRatman07.02.2007 21:47
Re: přidávání karettondakolik15.01.2008 19:30
re: aldomoromurphy13.02.2007 08:52
Re: re: aldomoroRatman13.02.2007 23:12
Re: re: aldomoromurphy14.02.2007 23:58
Re: re: aldomoroAldomoro15.02.2007 10:21
Re: re: aldomoroRatman15.02.2007 11:09
Re: re: aldomoroAldomoro15.02.2007 17:26
Re: re: aldomoroRatman15.02.2007 21:10
Re: re: aldomoroAldomoro15.02.2007 21:32
Re: re: aldomoromurphy14.03.2007 23:23
Re: re: aldomoroFilip05.03.2008 17:37
re: ratmanmurphy15.02.2007 08:53
Re: re: ratmanAldomoro15.02.2007 17:37
Re: re: ratmanmurphy14.03.2007 23:18
Re: re: ratmanMeanAngel09.05.2007 11:46
Dotaz k pravidlůmRoBo15.02.2007 11:59
Re: Dotaz k pravidlůmRichmond15.02.2007 17:25
Re: Dotaz k pravidlůmRichmond15.02.2007 20:57
Re: Dotaz k pravidlůmRichmond15.02.2007 21:05
Dotaz k pravidlůmdmachek12.03.2007 13:28
Re: Dotaz k pravidlůmmurphy15.03.2007 11:20
Re: Dotaz k pravidlůmAldomoro22.03.2007 13:25
Re: Dotaz k pravidlůmRatman23.03.2007 20:22
Re: Dotaz k pravidlůmRatman23.03.2007 20:24
Re: Dotaz k pravidlůmdmachek26.03.2007 08:58
Re: Dotaz k pravidlůmdmachek26.03.2007 12:09
Re: Dotaz k pravidlůmmurphy23.03.2007 21:20
Re: Dotaz k pravidlůmtondakolik15.01.2008 19:35
Re: Dotaz k pravidlůmRichmond23.03.2007 13:46
Re: Dotaz k pravidlůmLech25.12.2007 12:44
Re: Dotaz k pravidlůmMeanAngel09.05.2007 11:17
Re: Dotaz k pravidlůmmurphy10.05.2007 11:27
K Murphyho recenzieklp fistronek04.04.2007 14:37
Re: K Murphyho recenzimurphy04.04.2007 15:41
Re: K Murphyho recenzimurphy04.04.2007 15:44
Re: K Murphyho recenzieklp fistronek04.04.2007 17:42
Re: K Murphyho recenzimurphy04.04.2007 19:40
Re: K Murphyho recenzitondakolik15.01.2008 19:40
To MeanAngel a jeho recenzeShako22.05.2007 12:09
Re: To MeanAngel a jeho recenzeMeanAngel17.12.2007 01:20
Re: To MeanAngel a jeho recenzetondakolik15.01.2008 19:44
Škoda, že je málo negativních recenzíAldomoro04.06.2007 12:36
Re: Škoda, že je málo negativních recenzímurphy04.06.2007 18:26
Re: Škoda, že je málo negativních recenzíShako05.06.2007 14:25
Jsem PRO ŘímAdam11.09.2007 14:10
Navrhy na zlepseni 1. castShako23.09.2007 09:50
Re: Navrhy na zlepseni 1. castelenistar26.09.2007 19:49
herní bodynikita19.10.2007 20:28
Re: herní bodyAdam21.10.2007 17:31
ŘímFilip18.02.2008 16:27
Označení pretoriánem zablokovaného žetonu?REM18.02.2008 23:11
Re: Označení pretoriánem zablokovaného žetonu?eklp fistronek19.02.2008 05:39
Re: Označení pretoriánem zablokovaného žetonu?PJ19.02.2008 06:39
Re: Označení pretoriánem zablokovaného žetonu?tondakolik28.02.2008 21:20
Re: Označení pretoriánem zablokovaného žetonu?ikri04.04.2012 00:38
Řím 2Filip31.03.2008 13:52
Re: Řím 2PJ01.04.2008 08:17
Rozdani karet na zacatku hryADaMA04.05.2008 17:07
Re: Rozdani karet na zacatku hryADaMA04.05.2008 17:13
Re: Rozdani karet na zacatku hryREM04.05.2008 20:33
Re: Rozdani karet na zacatku hryLast_Elf05.05.2008 08:45
Re: Rozdani karet na zacatku hrytondakolik05.05.2008 09:14
Re: Rozdani karet na zacatku hryADaMA05.05.2008 14:44
Roma - karta herceMirunak22.07.2008 15:04
Re: Roma - karta herceREM22.07.2008 16:18
vyváženost hry a náhoda Cwaj23.06.2009 09:55
Překrývání karet a jinéadela26.10.2009 13:27
Re: Překrývání karet a jinéREM26.10.2009 14:19
Re: Překrývání karet a jinéShako26.10.2009 15:24
Re: Překrývání karet a jinéREM26.10.2009 21:42
Re: Překrývání karet a jinéprebio28.10.2009 09:15
Odkladaci balicek - zakryty?tanulo27.10.2009 10:38
Re: Odkladaci balicek - zakryty?xena29.10.2009 10:07
Re: Odkladaci balicek - zakryty?PJ29.10.2009 13:35

Přidat příspěvek do diskuze může jenom zaregistrovaný a přihlášený uživatel.
Pokud nejste zaregistrovaní, registraci můžete provést zde. Pokud nejste právě přihlášení, přihlašte se zde.

Vytvořit nový příspěvek
Zobrazit všechny příspěvky

 
© MindOK 2002 - 2009 | design Továrna | development SoftGate  | XML rozhraní | RSS |