Hledat
Podrobné vyhledávání her
Najděte si spoluhráče
 | Úvod  | Přehled her  | Články  | Kontakt  | 
Uživatel: nepřihlášen      Budeme rádi, když nám pošlete váš názor či připomínku.
 Nastavení webu: Inzerce

Profil hráče Jaromír Kovařík

Rok narození: 1969
Webová stránka: http://www.hrajeme.cz
Místo, kde hraje pravidelně: Praha / Praha 10
Místo, kde hraje občas: Středočeský kraj / Benešov


Oblíbené hry hráče

Název hryHraji rádK dispoziciMoje hodnocení
6 bere! Ano Mám a nechci prodat
7 divů světa Ano Nemám a nechci koupit
A Few Acres of Snow Ano Nemám a nechci koupit
Abalone Ne Nemám a nechci koupit
Acquire Ano Mám a nechci prodat
Adios Amigos Ano Nemám a nechci koupit
Africa Ano Mám a nechci prodat
Agricola Ano Mám a nechci prodat
Agricola pro dva hráče Ano Nemám a nechci koupit
Agricola: Rozšíření Ano Nemám a nechci koupit
Aktivity 2 Ano Mám a nechci prodat
Alhambra Ano Mám a nechci prodat
Amun-Re Ano Mám a nechci prodat
Amyitis Ano Nemám a nechci koupit
Anno 1503 Ano Mám a nechci prodat
Aquaretto Ano Nemám a nechci koupit
Atlantic Star Ano Mám a nechci prodat
Atlantis Ano Nemám a nechci koupit
Automobile Ano Nemám a nechci koupit
Ave Caesar Ano Nemám a nechci koupit
Babylon Ano Mám a nechci prodat
Bang! Ano Mám a nechci prodat
Barbarossa Ano Mám a nechci prodat
Bláznivá křižovatka Ne Mám a nechci prodat
Bláznivá Z00 Ano Nemám a nechci koupit
Blockers! Ano Nemám a nechci koupit
Bluff Ano Mám a nechci prodat
Boggle Ano Mám a nechci prodat
Boomtown Ano Nemám a nechci koupit
Burgunďské hrady Ano Nemám a nechci koupit
Caesar & Cleopatra Ano Mám a nechci prodat
Can´t stop! Ano Nemám a nechci koupit
Canal Mania Ano Nemám a nechci koupit
Carcassonne - základní hra Ano Mám a nechci prodat
Carcassonne: Katapult (7. rozšíření) Ano Nemám a nechci koupit
Carcassonne: Kupci a stavitelé (2. rozšíření) Ano Mám a nechci prodat
Carcassonne: Lovci a sběrači Ano Mám a nechci prodat
Carson City Ano Nemám a nechci koupit
Cartagena Ano Mám a nechci prodat
Caylus Ano Nemám a nechci koupit
Cesta kolem světa za 80 dní Ano Nemám a nechci koupit
Cínová stezka Ano Nemám a nechci koupit
Citadela Ano Mám a nechci prodat
Citadela -temná země Ano Nemám a nechci koupit
Cluedo Ne Mám a nechci prodat
Coloretto Ano Nemám ale chci koupit
Continuo Ne Nemám a nechci koupit
Černé historky 1 Ano Nemám a nechci koupit
Dáma Ne Nemám a nechci koupit
Dědictví Ano Nemám a nechci koupit
Die goldene Stadt Ano Nemám a nechci koupit
Divoké krávy Ano Nemám a nechci koupit
Dixit Ano Nemám a nechci koupit
Doba kamenná Ano Nemám a nechci koupit
Doba kamenná rozšíření - Stylově k cíli Ano Nemám a nechci koupit
Dominion Ano Nemám a nechci koupit
Dominion - Intriky Ano Nemám a nechci koupit
Don Quijote Ano Nemám a nechci koupit
Dostihy a sázky Ne Nemám a nechci koupit
Dračí srdce Ano Nemám a nechci koupit
Drzé žáby Ne Mám a chci prodat
Dřevorubec Ne Mám a chci prodat
Duch! Ano Nemám a nechci koupit
Dvonn Ano Mám a nechci prodat
Dvorana Děsu Ne Mám a nechci prodat
Džunka Ano Mám a nechci prodat
Eclipse Ano Nemám a nechci koupit
Edel, Stein & Reich Ano Mám a nechci prodat
El Grande Ano Mám a nechci prodat
El Grande: Král & intrikán Ano Mám a nechci prodat
Elfenland Ano Mám a nechci prodat
Euphrat & Tigris Ano Mám a nechci prodat
Evo Ano Mám a nechci prodat
Evropské aerolinky Ano Nemám a nechci koupit
Expedice Ano Mám a nechci prodat
Farmáři Ano Nemám a nechci koupit
Fauna Ano Nemám a nechci koupit
Fazole Ne Mám a nechci prodat
Fische, Fluppen, Frikadellen Ano Mám a nechci prodat
Fresko Ano Nemám a nechci koupit
Giganti Ano Mám a nechci prodat
Goa Ano Mám a nechci prodat
Gouda! Gouda! Ne Mám a nechci prodat
Hansa Ano Mám a nechci prodat
Hawaii Ano Nemám a nechci koupit
Heckmeck z žížalek Ano Nemám a nechci koupit
Hick Hack im Gackelwack Ano Nemám a nechci koupit
Himalaya Ano Nemám a nechci koupit
Isis & Osiris Ano Mám a nechci prodat
Jambo Ano Nemám a nechci koupit
Java Ano Mám a nechci prodat
Jenga Ne Mám a nechci prodat
Kahuna Ano Mám a nechci prodat
Kapitol Ano Mám a nechci prodat
Kardinál a král Ano Mám a nechci prodat
Karel Veliký Ano Mám a nechci prodat
Kde leží Kotěhůlky? Ano Nemám a nechci koupit
Kde leží Řáholec? Ano Nemám a nechci koupit
Kde leží Uppsala? Ano Nemám a nechci koupit
Keythedral Ano Nemám a nechci koupit
Kingdom Builder Ano Nemám a nechci koupit
Klany Ano Mám a nechci prodat
Klipery Ne Nemám a nechci koupit
Knížata florentská Ano Mám a nechci prodat
Kocourkov Ano Nemám a nechci koupit
Koňský trh Ano Mám a nechci prodat
Land unter Ano Nemám ale chci koupit
Le Havre Ano Nemám a nechci koupit
Ligretto červené Ano Mám a nechci prodat
Lords of Waterdeep Ano Nemám a nechci koupit
Lovci noci Ano Nemám a nechci koupit
Luna Ano Nemám a nechci koupit
Lví srdce Ano Mám a nechci prodat
Magellan Ano Mám a nechci prodat
Maharaja Ano Mám a nechci prodat
Mamma Mia! Ano Mám a nechci prodat
Mariáš Ano Mám a nechci prodat
Mastermind Ano Nemám a nechci koupit
Mauer Bauer Ano Nemám a nechci koupit
Měděný kotlík s.r.o. Ano Mám a nechci prodat
Medina Ano Mám a nechci prodat
Memoir' 44 Ano Mám a nechci prodat
Merchants and Marauders Ano Nemám a nechci koupit
Mezinárodní kavárna Ano Mám a nechci prodat
Mini Hazard Ne Mám a nechci prodat
Monopoly Ne Mám a nechci prodat
Mořeplavci Ano Nemám a nechci koupit
Mykerinos Ano Nemám a nechci koupit
Nefertiti Ano Nemám a nechci koupit
Niagara Ano Nemám a nechci koupit
Odyseus Ano Mám a nechci prodat
Ora et Labora Ano Nemám a nechci koupit
Osadníci z Katanu Ano Mám a nechci prodat
Osadníci z Katanu: Rozšíření Města a rytíři Ano Mám a nechci prodat
Pandemic Ano Nemám a nechci koupit
Poštovní kurýr Ano Mám a nechci prodat
Pret-a-Porter Ano Nemám a nechci koupit
Princes of Machu Picchu Ano Nemám a nechci koupit
Psí život Ne Mám a nechci prodat
Puerto Rico Ano Mám a nechci prodat
Quarriors! Ano Nemám a nechci koupit
Rapa Nui Ano Nemám a nechci koupit
Safranito Ano Nemám a nechci koupit
Samurai Ano Nemám a nechci koupit
San Juan Ano Mám a nechci prodat
San Marco Ano Mám a nechci prodat
Sankt Petersburg Ano Mám a nechci prodat
Souboj gladiátorů Ano Mám a nechci prodat
Stanice Paranoia Ano Nemám a nechci koupit
Steam Ano Nemám a nechci koupit
Sushizock im Gockelwok Ano Nemám a nechci koupit
Šachy Ano Nemám a nechci koupit
Šiki Miki Ano Nemám a nechci koupit
Through the Ages Ano Nemám a nechci koupit
Thunderstone Ano Nemám a nechci koupit
Ticket to Ride Ano Nemám ale chci koupit
Tichu Ano Nemám a nechci koupit
Time´s up! Junior Ano Nemám a nechci koupit
Time's up! Ano Nemám a nechci koupit
Trajan Ano Nemám a nechci koupit
Trans America Ano Mám a nechci prodat
Troyes Ano Nemám a nechci koupit
Tzolk´in: Mayský kalendář Ano Nemám a nechci koupit
Údolí králů Ano Nemám a nechci koupit
Urozenost zavazuje Ano Mám a nechci prodat
Valdštejn Ano Nemám a nechci koupit
Vasco da Gama Ano Nemám a nechci koupit
Vikingové Ano Mám a nechci prodat
Vinhos Ano Nemám a nechci koupit
Vrhcáby Ano Mám a nechci prodat
Walhalla Ano Nemám ale chci koupit
Walnut Grove Ano Nemám a nechci koupit
Ys Ano Nemám a nechci koupit
Yspahan Ano Mám a nechci prodat
Zajíc a želva Ano Mám a nechci prodat
Závod čarodějnic Ano Mám a chci prodat
Ztracená města Ano Mám a nechci prodat


Oblíbené kategorie her hráče

moderní společenské hry válečné figurkové hry
abstraktní hry hry na hrdiny (RPG)
standardní karetní hry počítačové hry
sběratelské karetní hry


Recenze uživatele

 Od uživatele Jaromír Kovařík je k dispozici celkem 27 recenzí.

Vytvořeno: 05.08.2009.  Recenze hry: Time's up! Hodnocení:
Aktivní V.I.P.ínání

Usměvavá modrá krabice s anglickým názvem. Naštěstí je zde také podtext "společenská hra" a logo MINDOKU, jinak bychom si mohli myslet, že to ani není česky.

Anglický název volně znamená "čas vypršel" a musím říci, že zní poněkud lépe než český překlad. Také se jedná o ve světě velmi známou značku hry, původem z USA. V Evropě se stala absolutním bestselerem například ve Francii a i v jiných zemích je dobře známá.

Uvnitř krabice najdete 240 karet, přesýpací hodiny a sešitek se stručnými biografiemi známých osobností. Pravidla jsou jak v češtině tak ve slovenštině. Jiné národy se moc nepomějí už vzhledem k tomu, že výběr osobností byl zaměřen dosti česko - slovensky.

Pravidla hry fungují velmi jednoduše. Hráči se rozdělí na 2 až 6 dvojic. Dvojice se posadí se ke stolu naproti sobě. Pravidla obsahují také varianty pro lichý počet hráčů. Ve hře je vždy 40 karet z celkových 240. Na kartách jsou dvě jména známých osobností - hraje se vždy jen jedna z nich (žlutá nebo modrá). Tímto je zaručena vysoká různorodost hry, protože osobností je tedy ve hře 480 a jen se 40 se hraje. Osobnosti jsou známí sportovci, herci, politici, vynálezci, skladatelé, zpěváci. Také zde najdete pohádkové postavičky.

Jeden hráč z dvojice má 30 sekund na to, aby slovně popsal osobnost na náhodně vylosované kartě. Druhý jí má uhodnout. Pokud se to podaří, vezme si další kartu a popisuje znovu. Na to vše mají 30 sekund na přesýpacích hodinách. Jakmile čas vyprší ("time´s up"), předá dvojice karty další dvojici, ve které opět jeden popisuje a jeden hádá. A to i kartu, která byla rozehrána předchozí dvojicí, ale nebyla uhodnuta. Tak probíhá ke všeobecné zábavě celé první kolo.  Pokud některou postavu neznáte, můžete se domluvit, že hráč má možnost nahlédnout do almanachu a o postavě si stručně přečíst. Běží mu ale pořád čas.

Jakmile projdete všech 40 karet, začíná kolo druhé, ve které hrajete se stejnými zamíchanými kartami. Tentokrát můžete na popis osobnosti použít pouze jedno slovo. Ve třetím kole hrajete beze slov - pantomimou a zvuky popisujete postavu.

Všechny správně uhodnuté karty si dvojice v daném kole ponechává - co karta to bod. Na konci vítězí dvojice s nejvíce body. V našich partiích byl ale hlavní vítěz smích a zábava, protože o tu ve hře hodně jde. Bavíte se nejenom při vlastním hraní, ale i sledováním ostatních hráčů.

Hra je svižná - trvá 20 až 45 minut, dle schopností hráčů, velmi zábavná, jednoduchá na pochopení, dobře skladná na cesty a návštěvy přátel. Hra Activity dostává více než důstojného konkurenta.

 



Vytvořeno: 21.05.2009.  Recenze hry: Agricola: X-pack Hodnocení:
Marťané na farmě

Agricola je dnes nejenom základní sada hry a velké karetní rozšíření, ale i 3 malá rozšíření speciálních karet. Druhé v pořadí uvedené na český trh si teď podrobněji představme.

Jedná se o balíček 24 karet velikosti a kvality původních karet Agricoly. Co zaujme je jejich hrášková barva,zábavné obrázky a vtipné názvy. Už to napovídá, že se nebude jednat o úplně seriózní hráčské rozšíření.

A opravdu. X-pack přidává do hry vysoce zábavný element. Karty čtvero typů. Tři z nich vyložte jako další možné akce. Jakmile do hry vstoupí kámen, můžete je jako akce používat. Zvlátě karta "transmutátor" je velmi silná, ale zase ne tak, jak jsme si před první hrou mysleli. Dokáže vyměnit jakoukoliv jednu surovinu na jinou. Tři obchodníci jsou také vyloženi lícem nahoru - kdo první splní jejich podmínky, získáva 2 body navíc. Zbytek karet se zamíchá a hráč, který zahraje "brát kámen" si jednu z nich náhodně dolízne. Jsou mezi nimi malá vybavení a profese (ihned aktivní). Většina těchto karet má ale vliv na všechny hráče a tento vliv je zase většinou okamžitý - může být negativní i pozitivní.

Klady hry:
- Jednoduše zapojitelná do základní hry.
- Vysoká zábavnost - krásná grafika,vtipné obrázky a texty.
- Zvyšuje podíl náhody ve hře.
- Hlavně transmutátor mění výrazně strategii hráčů. Hra se stane novou výzvou, dává nové možnosti, jak hrát.

Zápory hry:
- Zvyšuje podíl náhody.
- Karty jsou nevyvážené - některé jsou silnější. Navíc určitá karta v nevhodný okamžik může spůsobit hodně velké zkřížení plánů hráče.
- Pravidla nejsou součástí karet, jsou pouze na www.hrajeme.cz.
- Pokud nevíte dopředu, jaké karty mohou do hry přijít, můžete být nepříjemně překvapeni.
- Hru není úplně jednoduché koupit - není dostupná v běžné síti prodejen.

Můj celkový dojem ze hry je dobrý. Po první partii jsem karty již znal a byl připravený na "všechno". Co také od mimozemšťanů čekat jiného :-). Snad jen náročným hráčům doporučuji odstranit ze hry karty, na kterých se dohodnout, že jsou náhodné. Potom se už nenechte rušit a užijte si mimozemský zemědělský zážitek.



Vytvořeno: 20.05.2009.  Recenze hry: Die Kinder von Carcassonne Hodnocení:
Vyběhněte za zvířátky

Dětské Carcassonne - čím ještě může překvapit? A není to vlastně trochu zbytečná hra, když zjednodušené varianty základní světoznámé hry mohou hrát i čtyřleté děti? Pojďme se na ní podívat.

Krabice působí zajímavě - hned na první pohled je zřejmé, že se jedná o dětskou hru, grafika se výrazně odlišuje od základní verze. Po rozbalení na nás vykoukne 36 karet téměř obřích rozměrů z velmi kvalitního kartonu a 4 sady dřevěných figurek také výrazně větších postaviček než jsme zvyklí z her pro dospělé. Pravidla jsou stručná a přehledná.

Základní princip hry je velmi jednoduchý - vždyť se také jedná o hru pro čtyřleté děti. Hráč na tahu si vezme kartičku a přiloží ji k těm na stole tak, aby na ně aspoň jednou hranou navazovala. Podaří se to vždy, protože kartičky mají ze všech čtyř stran cestu. Na cestách jsou zobrazeny děti ve stejných barvách, jako figurky hráčů. V okamžiku, kdy je některá cesta ukončena z obou stran, hráči si mohou na své zobrazené postavy na této cestě umístit svoje figurky. Cílem hry je vyslat všechny svoje děti na cesty kolem Carcassonne, aby zde mohly nahánět rozuteklá zvířátka :-). Komu se to podaří jako prvnímu, což většinou trvá 10 až 15 minut, vyhrává.

Výhody hry:
- Krásná grafika, špičkový a velmi odolný herní materiál.
- Velmi jednoduchá pravidla.
- Krátka doba hraní, takže vás hra neumoří jako třeba Člověče nezlob se.
- Velmi jednoduchá příprava.
- Děti učí prostorové orientaci a základní taktice.
- Obsahuje jednoduchý, ale přitom i pro dospělé zábavný, herní taktický prvek. Snažit se umísťovat kartičky se svými panáčky co nejšikovněji a soupeře co nejvíce roztahovat do stran.
- Po dohrání vypadá krajina impozantně - malý estetický zážitek.
- Chuť dětí hrát hru znovu je velmi vysoká - vypadá to, že tato hra se dětem hned tak neomrzí.
- Hra má natolik srozumitelná a uspořádaná pravidla, že i čtyřleté děti jí mohou hrát sami, bez dohledu dospělých.

Nevýhody hry:
- Hra neuspojí náročnější hráče - neobsahuje příliš mnoho pravidel a ani možností taktizování. Náhoda v posloupnosti kartiček je vysoká - je to koneckonců hra určená hlavně pro malé děti.
- Zelení panáčci nejsou na kartičkách tak dobře vidět jako ostatní panáčci. Je potřeba pozorněji sledovat, zda jste při uzavření cesty nějakého nepřehlédli.

Celkový můj dojem ze hry je vynikající. Hra velmi příjemně plyne, je pokaždé jiná a netrvá dlouho. Myslím, že se autorovi a výtvarníkovi podařilo stvořit dílo opravdu špičkové kvality, které dětskou variantu základní hry ve většině ohledů absolutně předčí. Pokud máte kolem sebe děti, vřele doporučuji.



Vytvořeno: 19.05.2009.  Recenze hry: Turbulento Hodnocení:
Turbulentní doba na statku.

Turbulento je jedna z prvních tří her významné německé Společnosti Selecta, která bude brzy uvedena na trh v ČR a SR. Jedná se o kolekci dětských her té nejvyšší možné kvality.

Po rozbalení získáme hrací plán (tedy tady se jedná o kupku sena kterou tvoří spodní díl krabice), 18 dřevěných kuliček 16 dřevěných žetonů, 16 samolepek s obrázky zvířat, 30 hracích karet, česká a slovenská pravidla hry.

Pravidla hry jsou velmi jednoduchá - v balíčku karet je každé zvířátko dvakrát. Otočíte kartu zvířátka a snažíte se upustit svoji dřevěnou kuličku na žeton daného zvířátka tak, aby se otočil a obrázek zvířátka na žetonu nebyl vidět. Pokud se to podaří, získáte svoji kuličku zpět, jinak zůstane v kupce sena. Pokračuje další hráč. Pokud se otočí karta se zvířátkem, které je již schované, je úkolem hráče tentokrát ukázat na schované zvířátko. Pokud se trefí, získá jednu kuličku ze sena do své zásoby. Až se doberou všechny karty, vyhrává hráč s největším počtem kuliček.

Pozitiva hry:

  • rychlá a jednoduchá na naučení
  • má rychlý spád, děti ani dospělí na nic nečekají
  • paměťový prvek umožňuje dětem porazit dospělé hráče
  • materiál - perfektní kresby, prvotřídní dřevo - radost žmoulat kuličky v ruce :-)
  • hra rozvíjí nejen šikovnost dětí, ale také paměť a orientaci mezi zvířátky na venkově
  • vysoká znovuhratelnost hry - ani po desítkách partií nepřestane děti bavit

Negativa hry:

  • pokud jí budete hrá pouze s dospělými, nemusí vás po několika partiích bavit - není to hra pro dospělé, ale pro děti od 4 let
  • samolepky nejsou na žetonech nalepeny, musíte si je nalepit před první hrou

Můj celkový dojem z hraní s dětmi je vynikající. Sám bych po ní asi nikdy nesáhl, ale když vidím radost v dětských očích, vidím, že se autor i výrobce trefili do černého. Pro hraní s dětmi vřele doporučuji!



Vytvořeno: 30.07.2008.  Recenze hry: Jambo Hodnocení:
Obchodujte v srdci Afriky

Zkušený autor Rüdriger Dorn připravil pro dva hráče zajímavou novinku. Hru také podpořil vydařenými  ilustracemi  Michael Menzel, jeden z nejuznávanějších grafiků současnosti.  Po zhruba šedesáti odehraných partiích si dovoluji shrnout moje hodnocení.

Po rozbalení vás čeká 112 karet, 36 kartiček zboží, 52 žetonů zlata, 5 akčních žetonů česká a slovenská pravidla. Vše v prvotřídní kvalitě.

Vlastní princip hry je vcelku jednoduchý, takže si myslím, že i když je hra určená pro dvanáctileté a starší, zvládnou jí děti již od zhruba desíti let (a samozřejmě dospělí). Každý hráč má na začátku 20 kousků zlata a během hry se je snaží rozmnožit na magických 60. Hráči se střídají na tahu. Ve svém tahu mají 5 akcí, které probíhají velmi svižně, takže odpadá zdlouhavé čekání na tah. Hráč může líznout kartu, nakoupit zboží na svůj stánek, prodat zboží ze svého stánku, využít pomoc nějakého člena kmene (karta), nástroje nebo zvířete. K bodům se nejlépe dostane šikovným obchodováním typu - levně koupit a draho prodat. To samozřejmě není vždy jednoduché, ale to je již součást taktiky.

Shrňme si nyní některé rysy které dělají z Jamba jednu z nejlepších her pro dva hráče vůbec (mimochodem, v roce 2005 se dostala mezi finalisty ankety Spiel des Jahres, což se karetní hře pro dva hráče stává pouze zcela vyjímečně!):

  • je velmi jednoduchá na vysvětlení, základní principy hry lze vysvětlit během pěti minut.
  • je svižná - ačkoliv oficiálně uvádí autor 45 minut, po několika partiích se zkušení hráči dostanou pod 30 minut.
  • hra nabízí v každém momentu různé cesty k zlepšení situace hráče.
  • hra obsahuje náhodu, tudíž i slabší hráč může občas vyhrát. Náhoda není ale na úkor kvality hry a hráče nelimituje.
  • ačkoliv hra obsahuje "škodící" karty zvířat, které slouží často ke zpomalení vedoucího hráče, jsou tyto karty postaveny tak, že přináší drobnou výhodu i druhé straně.
  • hra dle mého názoru (a zkušenosti) oslovuje nejen muže, ale i spoustu žen. Pravděpodobně proto, že princip nákupu a prodeje zboží jim bývá mnohem příjemnější než například válka či boj.

Abych jenom nechválil, první dvě partie vám budou trvat přes hodinu, protože si musíte přečíst efekty hodně karet. Dobrou zprávou je, že poté se již budete dobře orientovat jen podle obrázků.

Hledáte - li pěknou svižnou hru pro dva s jednoduchými pravidly, která není bojovně zaměřená, Jambo je tu přímo pro Vás.



Vytvořeno: 23.10.2007.  Recenze hry: Wikinger Hodnocení:
Taktická hra pro různé typy hráčů

Když jsem poprvé viděl bojovnou postavu Vikinga na krabici, zhrozil jsem se, že se jedná o další krvelačnou válečnou hru. Jaké bylo ale moje překvapení po první partii.

Po rozbalení na Vás vykoukne spousta kartiček, dřevěné postavičky Vikingů a velmi zajímavý hrací plán složený z desky a točícího kolečka. Vše v příjemné grafice a již klasické vysoké kvalitě.

Kolem kolečka se rozmístí kartičky a figurky Vikingů. Poté si hráči postupně rozebírají kartičky krajiny současně s barevnými Vikingy. Buď si mohou vzít to co je zrovna na řadě zadarmo nebo za velmi nízký peníz, nebo si připlatí, a získají Vikinga, kterého chtějí. Peněz je během hry ale nedostatek, takže je potřeba dobře zvážit, jaká cena je pro mne ještě přijatelná. Vždy, když se vyprázní políčko s nejlevnějším Vikingem, otočí se kolečkem tak, že ceny ostatních Vikingů klesnou. Hráči musí zvažovat nejen jaký typ Vikinga potřebují, ale i jaký typ ostrova, ne které se Vikingové vydávají, chtějí pro sebe získat.

Základní princip hry je velmi jednoduchý na pochopení. Hra je svižná, má vysoký spád a nikdo na svůj tah dlouho nečeká. Při seskládávání ostrovů je použit princip tipu Carcassonne - tedy přikládání kartiček k sobě tak, aby na sebe pasovaly. Hra je velmi dobrá jak ve čtyřech a třech hráčíích, tak i ve dvou.

Hra také obsahuje rozšíření již v základní příznivé ceně, které pokročilejším hráčům nabídne další herní možnosti.

Myslím, že Vikingy mohu vřele doporučit. Ne nadarmo se hra dostala na třetí místo prestižní ankety Deutscher Spiele Prize 2007.

 



Vytvořeno: 22.07.2003.  Recenze hry: Alhambra Hodnocení:
Nakupujte s rozvahou

Alhambra je hrou od známého autora Dirka Henna. Jedná se vlastně o přepracování jedné z jeho starších her. Změnil téma, vychytal mouchy a hra je vybavena velmi hezkou grafikou. A výsledkem je ocenění Spiel des Jahres 2003.

Na první pohled je ve hře poměrně dost různého materiálu - dvě tabulky, peněžní karty, kartičky s jednotlivými budovami, herní sáček, a dřevěné válečky. Působí to trochu zmateně, ale již po prvním kole hry je vše jasné. Hráči mohou během svého tahu udělat jednu ze tří akcí -

  • vzít si peněžní kartu (ze čtyř otočených) nebo
  • koupit si za obnos kartičku budovy a postavit je do svého města či zásobárny budov nebo
  • stáhnout kartu z města do zásobárny (či naopak) nebo kartičku mez i zásobárnou a městem vyměnit

Pokud se hráči podaří nakoupit za přesný obnos, může hrát ještě jednou. A o to také ve hře jde - nakupovat pokud možno co nejpřesněji, abych si zdvojil tahy.

Cílem hry je získat většiny od budov daného typu (6 typů budov) - a za to odpovídající počet bodů.

Hra je svižná, poměrně rychle se hráči dostávají opět na tah. její další výhodou je, že i "nehráč" velmi rychle pochopí, co má dělat. Naopak pro hráče se po úvodních partiích vynořují možné strategie. Věřím, že i hráčským profesionálům nabídne hodně možností.

Hra je dobře hratelná od 3 hráčů do 5. K oběma extrémům (2 a 6 hráčů) bych měl připomínky: ve dvou lidech to není až taková zábava, v šesti ( a někdy i v pěti) již ztrácíte kontrolu nad tím, co na Vás v nákupech zbude a strategie se mění spíše na okamžitou taktiku, co je k dispozici.

Alhambru mohu jen doporučit!

 



Vytvořeno: 13.03.2003.  Recenze hry: Kampf der Gladiatoren Hodnocení:
Souboj pro odpočinkové hraní

Stát se na chvíli gladiátorem? Ve hře Reinera Knizii to není žádný problém!

německý název na krabici je jediné místo, kde se s němčinou potkáte. Na velmi hezkém hracím plánu nalezneme části arény, do kterých si hráči umísťují své vozíky. Každý vozík uveze na počátku 4 gladiátory, které si hráči na vozík postupně umístí. Tito poté bojují v aréně s okolními vozíky gladiátorů. Po rozmístění vozíků se na zbývající pole umístí divoká zvířata, která mají v boji vlastnosti a schopnosti gladiátorů, takže jim jsou důstojnými soupeři. Různí gladiátoři přidávají vozíku buď útočnou sílu (hod více kostkami, opakování neúspěšného hodu, rychlejší útok) nebo obrané schopnosti (vyloučení soupeřova gladiátora z boje, odražení jednoduchého útoku). Je důležité si dobře rozmístit gladiátory a sledovat, jak vypadají soupeřovy vozíky. Tady záleží na strategii hráče, kterou zvolí.

A jak se vlastně bojuje? Hráči, který útočí, hodí jednou až pěti kostkami (závisí na počtu útočných gladiátorů na vozíku). Každá kostka má tři strany prázdné (nezpůsobují žádné poškození protivníkovi), dvě strany s jednou žlutou hvězdičkou (padesátiprocentní poškození jednoho gladiátora - pokud hráč nemá na vozíku obranáře, který je schopen takový útok odrazit) a jedna strana s dvěmi hvězdičkami (nelze nijak odrazit, jeden gladiátor je zabit). V případě dobytí gladiátora jej hráč umístí před sebe a má za něj v závěru jeden bod. Stejným způsobem může vyhrát nad zvířetem, které mu přinese body dva.

Přednosti hry:

  • hra je vhodná pro příležitostné hráče vzhledem k jednoduchým principům ve hře použitelným
  • hra je vhodná i pro pokročilé hráče, jako oddechová záležitost s větším prvkem náhody
  • obsahuje hodně humorných situací, napětí a překvapení - to je dáno hody kostkou
  • dobrým sestavením vozíků a způsobem boje lze významně ovlivnit průběh, i když hod kostkou určuje také hodně
  • hra je svižná, vždy jsou v každém tahu zapojeni dva hráči (útočník a obránce)
  • ani ostatní hráči se nenudí, protože při hodech kostkami je hodně legrace a překvapení
  • i když ztratí hráč v bojích všechny své gladiátory, nejenže pro něj hra nekončí (v bojích používá volná zvířata a co s nimi dobude, to je jeho kořist), ale může ve hře i zvítězit nebo se velmi dobře umístit

Závěrem: pro oddechové nenáročné hraní je Souboj gladiátorů ideální. Vřele doporučuji!



Vytvořeno: 13.03.2003.  Recenze hry: Adel Verpflichtet Hodnocení:
Výborná blafovací hra ze staré dobré Anglie

Nepříliš zajímavě vypadající krabice s ještě horším německým názvem skrývá opravdovou klasiku, na kterou spousta hráčů nedá dopustit. Ne nadarmo získala hra cenu  Spiel des Jahres pro rok 1990.

Hráči na sebe berou role trošku podivínských lordu, kteří znuděni svým postavením, tráví čas sbíráním prapodivných artefaktů. Tyto předměty poté vystavují na různých zámcích, s cílem získat co nejvíce bodů do vzájemného soutěžení o nejúspěšnějšího sběratele.

Každý tah hráče se skládá ze dvou fází. V první hráči tajně určí, zda v tomto kole budou fungovat v aukční síni nebo na zámku. Všichni hráči hrají naráz a prakticky pořád - nikdo na nikoho nemusí čekat, a v tom je asi také jeden z největších úspěchů hry. Pokud určím cíl své cesty v kole aukční síň, mohu zde v druhé fázi buď použít šeku a koupit si jeden ze dvou viditelných artefaktů, nebo použiji kartu zloděje, a v tomto kole použitý šek jiného hráče ukrást z pokladny. Stejně tak na zámku můžu buď vystavovat minimálně 3 své artefakty, nebo použít kartu zloděje a všem, kteří vystavovali, jeden artefakt ukrást, nebo použít kartu detektiva a dopadnout všechny zahrané zloděje.

Vtip hry je v tom, že pokud ostatní hráči prohlédnou mé úmysly, použijí takovou kartu, která mne buď přímo uškodí, nebo si minimálně vyplýtvám tah naprázdno. Proto musím občas blafovat, aby mé tahy nebyli průhledné a ostatními napadnutelné.

Materiál je proveden v retro stylu, což ze začátku nepůsobí příliš moderně. Tato nevýhoda se po dvou třech sehráních stává výhodou, protože Vás opravdu přenese do staré dobré Anglie. Karty s předměty jsou pravdu nádherné.

Hra je svižná, bez problémů se vejde do jedné hodiny hraní. Dá se naučit velmi rychle a přitom nabízí velmi dobrou hratelnost po dlouhou dobu. A proč jsem jí strhnul půl hvězdičky? Přeci jenom je nejlépe hratelná ve čtyřech až pěti hráčích, takže hra ve dvou a třech není tak zajímavá jako ve čtyřech nebo pěti. Ve více hráčích dochází častěji k "potkání se" a je více legrace. Humor je mimochodem dost častým prvkem hry - takže, "pěknou zábavu".



Vytvořeno: 24.01.2003.  Recenze hry: Kardinal & König Hodnocení:
Taktické obsazování Evropy

Vezmete-li tuto graficky velmi vyvedenou hru poprvé do ruky, očekáváte souboje králů a kardinálů. Tady Vás ale musím zklamat - téma opravdu ve hře není až tak podstatné.

Na hracím plánu vás čeká 9 zemí a oblastí Evropy. Každá má na svém území různý počet klášterů vzájemně pospojovaných cestami. Uprostřed je plocha pro umísťování "poradců". Ve hře je také pět sad karet - na čtyřech z nich jsou vyobrazeny dvě oblasti (nebo země). Jedinou výjimkou je Francie, která je také největším územím. Ta má karty jen pro sebe.

Vlastní hrací mechanismus je velmi jednoduchý a originální. Hráči mají v ruce tři karty. Mohou během svého tahu umístit až dva kláštery své barvy (dřevěné domečky), ale pouze do jedné oblasti a ještě musím mít patřičné karty. Naštěstí dvojice stejných karet slouží jako žolík za libovolnou jinou. Karty také mohu použít pro jedno z uvedených území. Po odehrání si karty ihned doberu z otevřených tří karet na stole. Pokud se místo klášterů rozhodnu umístit rádce, mohu pouze do území, kde již stojí alespoň jeden klášter. Dále může být v oblasti pouze tolik rádců, kolik je klášterů jednoho hráče s největším počtem.

Dvakrát za hru se počítají většinové zastoupení klášterů v jednotlivých oblastech. Jedenkrát se vyhodnocují rádci, a to tak, že se vyhodnotí vždy dvě sousední území, na kterých musí hráč mít nejvíce rádců, aby mohl získat body. Na konci hry se ještě vyhodnotí kláštery hráčů, které jsou na jedné lince za sebou, a to i přes hranice území - čím více, tím lépe.

Hra je velmi svižná, téměř vždy skončí do hodiny. Má velmi hezkou grafiku - Franz Vohwinkel není totiž žádný začátečník. (Pro znalce - pár her, které ilustroval najdete zde).  Hráči jsou nuceni ve hře sledovat situaci, dobře plánovat a využívat tahy ostatních ke svému prospěchu. Prvek náhody je zastoupen tím, jaké karty si doberu a tím, co zahraje protihráč.

Hře bych vyčetl trochu více abstraktnosti - přeci jenom je jednoduché na téma hry během hraní zapomenout. Nevadí-li Vám abstraktnější témata a hledáte-li opravdu svižnou hru s krásnou grafikou a dobrou taktikou, nezbývá mi, než Vám Kardinála doporučit...

 

 



Vytvořeno: 20.12.2002.  Recenze hry: Trans America Hodnocení:
Výborná oddechovka

Další z minikolekce firmy Winning Moves, která vsadila na stejný formát krabic, jednoduchá pravidla a krátkou dobu jedné hry. K jejím "bratříčkům" patří starší Cartagena a nejmladší Clans.

Po rozbalení mne čekalo první překvapení - poměrně velký hrací plán složený do malé krabičky. Hrací materiál je vyveden velmi dobře - dřevěné trasy, vagónky, špalíčky, pěkné karty a již zmiňovaný hrací plán. Ten zobrazuje spoustu amerických měst, které jsou propojeny sítí tras. Na tyto trasy kladou hráči kolejnice tak, aby propojili všechny svá města. Města si hráči nalosují na začátku - jsou v pěti barvách tak, aby nikdo nebyl příliš znevýhodněn - všichni mají města zhruba stejně  daleko od sebe.

Hra začíná tak, že si hráči umístí svůj počáteční výchozí špalíček na některé místo na hracím plánu. Od tohoto místa mohou v libovolných směrech rozšiřovat svou železniční síť s cílem projet všech 5 svých měst. Pokud se trasy propojí s jiným hráčem,  mohou oba navazovat dále na libovolné místo celé sítě, to jest využívat i trasy propojeného spoluhráče. Kolo končí v okamžiku, kdy se některému hráči podaří propojit všech svých pět měst - to trvá zhruba několik minut. Hráči, kteří v daném kole "nedojeli", si poté započtou chybějící trasy na počítadle. Hra končí po několika kolech.

Přednosti hry:

  • naučíte se jí během několika minut
  • velmi vhodná i pro příležitostné hráče
  • zajímavá a dobrá jak ve dvou tak ve více lidech

A k nedostatkům? Hra obsahuje poměrně hodně náhody. Ta je částečně eliminována více koly, které se započítávají do jedné partie. Hru ale mohu jen doporučit - sám nemám rád hry s velkým prvkem náhody, tato mne ale dokázala velmi zaujmout a dobře pobavit. Navíc je ideální pro nevyrovnané a začínající hráče. Dohrajete a chcete hrát znovu.... 



Vytvořeno: 16.12.2002.  Recenze hry: Magellan Hodnocení:
Dražba s rozvahou.

Do rukou se mi dostala novinka od firmy Hans im Glück, která v obou hlavních německých anketách posbírala solidní umístění. Po otevření krabice získáte dva hrací plány (velmi dobře graficky vyvedené), figurky hráčů a hrací karty.

Postup hry:
hráči se snaží vydražit ve veřejné dražbě vždy danou kartu mořeplavce. Ten se dostává do jejich služeb. Hra se hraje na tři fáze. V prvním kole může každý z šesti mořeplavců sloužit jednomu až třema pánům (hráčům). V druhém maximálně dvěma - dražby se zúčastní již jen účastníci, kteří uspěli v prvním kole. A do třetího kola postoupí jen jeden. Celá hra je vlastně o dobré strategii a taktice při dražení jednotlivých karet. Každý z mořeplavců totiž hráčům přináší různé počty bodů, dražících karet a speciální akci. Je důležité všechny tyto tři věci dobře skloubit, aby hráč na konci získal co nejvíce bodů. Počítání je ve hře sice docela důležité, ale nejedná se o žádnou složitou matematiku - sčítání do 50 Vám bohatě postačí. Hraje se na dvou hracích deskách, které mají potištěné obě strany. Tyto strany můžete libovolně kombinovat, takže se hra jen tak jednoduše neomrzí a hlavně nejde také najít jednoduchá strategie. Nejenže se mění hrací plán, ale i reakce protihráčů jsou v každé hře jiné.

Grafika hracího materiálu je velmi hezká - dokonce jsem se přiučil, v kterých zemích a kdy jednotliví slavní mořeplavci působili. Ačkoliv se jedná o dovezenou hru z Německa, materiál neobsahuje žádnou němčinu. Překlad pravidel je srozumitelný, jasný a téměř podobný originálu.

Hra je také velmi jednoduchá na pochopení, takže je vhodná i pro "nehráče". Postup hraní je také jednoduchý. K záporům, i když nepříliš podstatným, bych asi zařadil malou "akčnost" jednotlivých postav. Přece jenom mohl být systém akcí více komplikovaný. Když už ne na jedné straně hracího plánu, tak na té druhé. Nehledáte-li ve hrách složitosti, jakobych nic neřekl. Velmi dobrá hra.



Vytvořeno: 16.12.2002.  Recenze hry: Atlantic Star Hodnocení:
Na jakou cestu se dám.....

Po rozbalení krabice jsem získal dva hrací plány, velkou sadu karet a tužku k zapisování bodů. Ta mne zaujala, jelikož jsem se s ničím takovým dříve nesetkal. Body se totiž nepíší na papír, ale přímo na hrací kartičky. Ale o tom až později.

Vlastní hra je vlastně remake úspěšné hry Show Manager. Pouze se změnilo prostředí a údajně vylepšili pravidla. V každém případě vznikl opravdový skvost.

O čem vlastně hra je: Hráči mají za úkol projet 4 okružní plavby a na tyto si najmou co nejvhodnější lodě. Loď (kartu) si najímám v charterové agentuře. Můžu získat jednu ze čtyř lodí - buď zdarma nebo za 1 000 až 3 000 marek. Lodě sbírám do ruky tak, aby mi pro danou okružní plavbu vytvořili ideální kombinaci. Jsem však ale pod tlakem okolností - nesmím si totiž po vyložení dané trasy ponechat v ruce více než dvě karty pro další trasu. Hráči tedy neustále řeší dilema, zda si vezmou v agentuře sice zdarma nebo levně některou z karet (peněz totiž mnoho není), či si připlatí nebo dokonce před svým tahem všechny čtyři lodě v agentuře vymění za nové (a to je opět stojí peníze). Každý hráč během hry vyloží všechny čtyři plavby a podle toho, kolik za ně posbírá bodů (ty jsou součástí každé získané lodě), se zařadí do pořadí v dané kategorii plaveb. Zní to všechno trošku složitě, ale po pětiminutovém sehrání je již vše naprosto zřejmé a jasné.

Herní materiál je proveden velmi hezky. Neobvyklé je zapisování bodů voskovkou za každou okružní plavbu na kartičku - ta se dá po skončení hry jednoduše smazat.

Atlantic Star mne velmi zaujal, protože ačkoliv se jedná o poměrně jednoduchou hru, je její princip velmi originální. Velmi dobře se osvědčila jak v okruhu nadšených hráčů, tak v okruhu začínajících hráčů. I když náhoda hraje ve hře poměrně velkou roli (jaké karty příjdou do charterové agentury), nabízí hra několik možných strategických a taktických postupů. Vždy jsem měl pocit, že výsledek mohl dopadnout lépe, kdybych lépe hrál. Shrnutí kladných rysů:

  •  hra vhodná pro "hráče" i "nehráče"
  • originální herní princip rozvíjí schopnost plánovat si věci a rozhodování 
  • herní materiál i téma jsou velmi zajímavé

A negativní hodnocení? Snad nadprůměrná míra náhody by mohla někomu trochu vadit. K této hře ale patří - dělá z ní velkou zábavu pro mnoho večerů. Vřele doporučuji.



Vytvořeno: 16.12.2002.  Recenze hry: Kupferkessel Co. Hodnocení:
Opravdová paráda pro dva

Ačkoliv je tato hra seskupením několika známých herních principů dohromady, vychází celý výsledek naprosto originálně.

Po rozložení hracích kartiček jsem nabyl dojem, že budu hrát pexeso. Rychle jsem tento dojem také pozbyl. Hráči rozloží z karet plán 6x6. V rozích jsou nulové karty které ukazují směr pohybu figurek. Všechny ostatní karty jsou vidět. Každý hráč má za úkol posbírat od každé ze 14 čarodějných ingrediencí co nejvíce čtveřic, popřípadě trojic - každá surovina je zastoupena totiž čtyřmi kartami s bodovou hodnotou od jedné do čtyř. Figurka se pohybuje dokola o tolik polí, kolik bodů ukazuje moje poslední posbíraná karta. Tu si můžu vybrat libovolně z celého sloupce, na kterém má figurka spočine. Karty si dávám na sebe na hromádku tak, abych neviděl na karty posbírané dříve. Pokud na konci hry posbírám od některé ingredience pouze jednu kartu, její bodová hodnota se mi odčítá. Za dvě karty nezískám ani neztrácím nic, za tři jejich kladný součet a za čtyři získám součet hodnot plus pětibodový bonus. Dále se mi body násobí, pokud jsem posbíral některé ze dvou ingrediencí v barvě mojí figurky. Některé karty mají na sobě ještě znak bomby (vezmu-li jí, mohu soupeři odebrat horní posbíranou kartu) nebo klobouku (vezmu-li jí, mohu hrát ihned ještě jednou). Na prázdná místa po odebraných kartách se doplňují karty z balíčku. Jakmile tento dojde, hraje se do té doby, dokud nevznikne celá kolmá prázdná řada. Pro náročnější obsahuje ještě hra rozšiřující úkoly, které jí dělají ještě napínavější a zajímavější.

A moje celkové hodnocení:
Klady:

  • velmi jednoduchý princip nabízející velmi dobrou hratelnost a množství taktických a strategických řešení
  • krásné a vtipné téma karet (hadí ocásky, vochomůrky, žabí oči, atd.) a pěkné dřevěné figurky
  • jedna z nejlepších her pro dva hráče, které znám
  • hra kombinuje principy sbírání (všichni něco posbírají, ani jeden z hráčů nemá negativní pocit, že byl rozdrcen), taktické prvky a dobré plánování
  • jedna partie je svižná, netrvá déle než 20 minut, velmi dobře hratelná


Zápory:
Hra je pouze pro dva hráče, i když si myslím, že při troše snahy se autorovi mohlo podařit hru upravit i pro více hráčů

Hra si právem zasloužila nominaci na Spiel des Jahres 2002. Je to opravdová paráda pro dva hráče. Doporučuji.



Vytvořeno: 13.10.2002.  Recenze hry: Ztracená města Hodnocení:
Hra roste s každou partií

Reiner Knizia patří k nejplodnějším autorům posledních let. jeho zhruba 100 vydaných her mluví samo za sebe. K  jeho opravdovým skvostům patří hry Cesta pouští, Euphrat & Tigris dle mého názoru i hra Ztracená města.

Hra má velmi jednoduchá pravidla. Hráči zakládají až 5 expedic k bájným místům světa (jedná se o poněkud abstraktní téma, stejně jako většina Kniziových her).  Každá expedice obsahuje karty očíslované od 2 do 10. Hráč, který vyloží některou z karet, již nemůže v průběhu hry vynést nižší číslo. Na konci hry se sečtou body za expedici a od těchto se odečtou náklady na vypravení expedice - 20 bodů. Takže se Vám může lehce stát, že vaše expedice skončí v mínusu. Úplně před vyložením první karty expedice s číslem můžete na danou expedici vsadit pomocí jedné až tří sázkových karet. Tyto karty celkový výsledek (ať kladný nebo záporný) dále znásobují.

Hráč na tahu musí vyložit vždy jednu kartu (buď k svým expedicím nebo na vyhazovací hromádky na hrací plán) a poté si musí jednu kartu dobrat (buď z balíčku karet nebo z vyhazovacích hromádek uprostřed). Hra končí po cca 10 minutách dolíznutím poslední karty z balíčku.

A v čem je hra tak kouzelná?:

  • hráč musí bedlivě sledovat, co hraje protihráč (pokud například založí prvním tahem modrou expedici, má asi silnou tuto barvu v ruce)
  • hráč musí dávat pozor na to, co vyhodí na odhazovací hromádku, protože by tak mohl pomoci protihráči k bodům
  • hráč musí dobře plánovat, protože hra končí najednou, a několik nevyložených desetibodových karet v ruce mu nejsou nic platné. Stejně tak příliš brzké vynesení expedičních karet mu nepřinese kýžené množství bodů, protože ty mi přinesou až expedice znásobené sázkovými kartami
  • oba hráči budují, hra není destruktivní. Oba mají pocit, že si za výsledek mohou sami.
  • hra má rychlý spád, jedna partie trvá 5 až deset minut
  • ačkoliv hra obsahuje na první pohled výrazný prvek náhody v tom, jaké karty mi příjdou, je toto eliminováno trojicí partií v jedné hře, za které se body sčítají. Tak konkrétně může jednu nebo dvě z partií vyhrát i slabší hráč, který má z tohoto vítězství dobrý pocit, ale trojici partií drtivou většinou vyhraje zkušenější a lepší.

Hra Ztracená města se opravdu vydařila. Ačkoliv se jedná o hru na pár minut, ztrávíte u ní pravděpodobně hned celý první večer. Vždyť cestovat je tak lákavé....

 



Vytvořeno: 13.10.2002.  Recenze hry: Kuhhandel Hodnocení:
Zábava s obchodováním a blafováním

Na první pohled na mne hra Kuhhandel působila poměrně dětsky a nezajímavě. Malá krabička obsahovala karty peněz a zvířat. První dojem vzal ale za své po prvním sehrání této velmi zábavné hry.

Pravidla hry jsou velmi jednoduchá. Hráči začínají hru s 60 penězi a dvěmi nulovými blafovacími kartami. Čtyřikrát za hru si doberou další peníze, což způsobuje mírnou inflaci a ceny také proto během hry rostou. Hráč na tahu má dvě možnosti:

  • otočit kartu zvířete a zahájí dražbu
      • ostatní se překřikují, kdo dá za dané zvíře víc. Jakmile je dražba u konce, hráč, který dal nejvíc, musí cenu zaplatit tomu, kdo vyvolával a bere si zvíře.
  • nabídnout jinému hráči, který vlastní stejné zvíře, "handl"
      • vybere si libovolný obnos peněz, položí jej na stůl a s patřičným komentářem (který nemusí být pravdivý) se snažií dosáhnout buď toho, že hráč s daným zvířetem nabídku příjme, nebo dá protinávrh. V druhém případě si hráči peníze vymění a ten, který dal víc, si vezme i zvíře.

Oba tyto principy dodávají hře velmi důležité a podstatné koření - humor. ten je způsobený nejen neustálou komunikací hráčů, ale také výbornou grafikou obrázků. Místností se většinou ozývá: "prvotřídní kousek, překrásné prasátko, výborný hlídač,..." Handl je také plný humoru - nikdy nevíte, kolik Vám protihráč vlastně nabízí. Poskytnete - li totiž protinabídku třeba jen o deset peněz vyšší, získáte totiž zvíře téměř zadarmo. Hráči si totiž vyměněné peníze nechávají.

Hra má hezký spád, výbornou úroveň komunikace mezi hráči a také od hráčů vyžaduje schonost správně odhadnout situaci a protihráče. Jediná výtka je asi k tomu, že opravdu dobrou zábavu nabízí až ve čtyřech a pěti hráčích - ve třech je to spíše nouzové řešení. Ačkoliv se jedná čistě o karetní hru, už během první partie zapomenete na to, že se jedná jen o karty. Naopak tuto vlastnost oceníte, pokud se chystáte na dovolenou nebo na návštěvu. Stručně řečeno: geniální nápad v malém balení.

 



Vytvořeno: 02.10.2002.  Recenze hry: Elfenland Hodnocení:
Jak to všechno dobře skloubit...
Hra Elfenland získala v roce 1998 významné ocenění Spiel des Jahres. Její autor - Alan Moon - také není žádný nováček. Mezi jeho skvosty patří hry Union Pacific, San Marco a Capitol.

Po rozbalení získáte nádherný hrací plán země skřítků, velké množství karet, dopravních prostředků, 120 dřevěných špalíčků - vše v prvotřídní kvalitě v Čechách zatím málokdy vídané.

Pravidla hry jsou vskutku originální. Hráči se snaží procestovat co nejvíce městeček na nádherně ztvárněném hracím plánu. Do všech městeček vedou cesty - přes louku, les, poušť, hory nebo po vodě. Aby se hráč dostal z místa A do místa B, musí na tomto úseku ležet dopravní prostředek (drak, jednorožec, kára, kouzelné kolo, magický oblak nebo divočák). Tyto si hráč postupně dobírá v přípravné fázi tahu a pokládá je potom na hrací plán. Po vyložení dopravních prostředků všemi hráči, každý postupně projede co největší část krajiny a z každého místa, které navštíví, si vezme upomínkový kámen. Hráč s nejvíce upomínkovými kameny na konci čtvrtého kola vyhrává. Na to, abych mohl použít daný dopravní prostředek na daném úseku cesty, musím použít cestovní kartu, která odpovídá danému dopravnímu prostředku. Situace je stížená tím, že ne všechny dopravní prostředky mohou jezdit na všech typech krajiny a některé, ačkoliv se dají použít, potřebují k jízdě dvě cestovní karty.

Pravidla hry jsou velmi kvalitní, plné obrázků a příkladů. Po prvním sehrání hry již ale nejsou potřeba, protože princip, na první pohled nový a zajímavý, je velmi dobře zapamatovatelný a hratelný.

Kouzlo hry spočívá v dobrém plánování, odhadu kroků spoluhráčů a také vhodné taktice. Hráči si musí dobře vybrat dopravní prostředky ke svým kartám, poté je umístit a pokud je na dané trase někdo předběhne s jiným dopravním prostředkem, včas změnit taktiku a jet jinudy. Hra je poměrně svižná, jedna partie trvá téměř vždy do hodiny.

Shrnutí hlavních rysů hry:

  • rozvíjí schopnost plánování hráčů
  • má jeden z nejkrásnějších hracích plánů
  • je vhodná pro dospělé, ale i děti od 10 let
  • rozvíjí kombinační schopnosti hráčů
  • existuje k ní náročnější rozšíření Elfengold, které klade ještě větší důraz na schonosti hráčů (odstraňuje malý prvek náhody)
  • hra je tvůrčí, nedochází v ní ke konfliktům - všichni hráči v průběhu hry sbírají kameny, na konci tedy nemají pocit, že prohráli - nedochází k rozladění z prohry.

Hru vřele doporučuji pro příležitostné hráče. Pro zkušené "harcovníky" a pro ty, kteří si budete chtít hru obohatit, doporučuji rozšující sadu Elfengold.



Vytvořeno: 26.09.2002.  Recenze hry: Carcassonne Hodnocení:
Carcassonne pro hráče i nehráče

Klaus Jürgen Wrede  nepatří mezí zkušené a známé  autory her - tedy do roku 2000 nepatřil. V tuto dobu se mu totiž podařilo vytvořit dílko nevídané kvality, a to dílko se jmenuje Carcassonne. 

Po rozbalení krabice na Vás vykouknou plata plná půvabných kartiček, jedna počítací deska a hromádka dřevěných figurek pro 5 hráčů - vše prvotřídní kvality. Návod i celé balení je kompletně české, navíc návod obsahuje velké množství obrázkových příkladů, které pomohou k rychlému osvojení pravidel.

Vlastní hra se hraje velmi jednoduše. Každý hráč má jednu barvu figurek. Kartičky jsou společné - ty se otočí lícem dolů. Hráč na tahu vždy jednu kartičku otočí a přiloží ji k již vyloženým tak, aby na všech stranách "pasovala". Je to vlastně jako puzzle. Hráči se střídají ve vykládání tak dlouho, dokud nevyloží všechny kartičky. Poté hra končí. Při svém tahu mohou (a nemusí) na právě umístěnou kartičku umístit svoji figurku. Musí se rozhodnout, zda ji umístí na cestu (lupič), do města (rytíř), do kláštera (mnich) nebo na louku (sedlák). Každá z těchto postav mu může přinést body, o které právě ve hře jde.

Hra je kouzelná a výjimečná hned v několika směrech:

  • je tvořivá (hráči společně vytvářejí krajinu)
  • může být kooperativní (2 nebo více hráčů se snaží dostavět město s cílem získat výhodu)
  • je velmi zajímavá ve dvou, třech, čtyřech i pěti hráčích (což je unikátní vlastnost, protože hry vhodné pro dva většinou nejsou vhodné pro víc a naopak)
  • je svižná (jedna partie se dá odehrát i za 15 minut, pokud si hráči berou kartičky dopředu a přemýšlejí během tahů spoluhráčů)
  • je přitažlivá jak pro začínající hráče, tak pro zkušené hráče - oběma skupinám nabízí svými možnostmi široký prostor
  • ke hře existuje velké množství variant a rozšíření pro šestého hráče s novými kartičkami
  • hru můžete postupně dovybavovat dalšími rozšiřujícími sadami: rozšíření číslo 1, rozšíření číslo 2, samostatná varianta hry Hrad obsahující rozšíření Řeka a Král, samostatná varianta hry Carcassonne Lovci a sběrači.
  • lze ji hrát také jako soliter (sám se sebou) - na co nejvyšší počet získaných bodů

Právem Carcassonne posbíral dvě nejprestižnější evropská ocenění  roku 2001 a jeho prodej přesáhl podle dostupných informací milion prodaných kusů.

Chcete-li vstoupit do kouzelného světa moderních společenských her, Carcassonne je to pravé.



Vytvořeno: 19.08.2002.  Recenze hry: Löwenherz Hodnocení:
Územní bitva s vysokou interakcí hráčů

Klaus Teuber, mimo jiné autor Osadníků, vytvořil ve hře Löwenherz opravdu unikátní dílko.

Po rozbalení krabice získáte variabilní hrací plán, který se mění s každou hrou. Ačkoliv mne grafika na první pohled vůbec nenadchla, musím říci, že po odehrání hry jsem s ní byl mnohem spokojenější, ba přímo nadšen. Asi za to může vynikající hratelnost hry.

Hra mírně čerpá inspiraci ze hry GO - to znamená, že cílem hráčů je zabrat co největší území. Území je zabrané, pokud jsou kolem něj položeny hranice z hradeb a uvnitř je právě jeden hrad daného hráče. Celkem můžu mít ve hře až tři území, protože hráči začínají se třemi hrady. Pokud území získám, mohu jej dále během hry rozšiřovat na úkor zatím neutrálních území nebo území ostatních hráčů.

Každé kolo se skládá ze tří možných akcí. Hráči postupně ukazují, kterou akci chtějí hrát. Pokud dojde k přání dvou a více hráčů danou akci zahrát, vstupují do hry dukáty a vyjednávání. Akci totiž může zahrát pouze jeden hráč. Existují tedy pouze dva způsoby, jak se touha zahrát akci mezi hráči vyřeší:

  • dohoda: jeden z hráčů nabídne druhému sumu peněz, druhý ji příjme a tím se vzdá svého tahu ve prospěch prvního
  • dražba: hráči se nedohodli. Každý nabídne tajně do dlaně určitou sumu peněz. Tuto sumu hráči naráz odkryjí a kdo dal více, odevzdá peníze do banku a hraje akci. Druhý hráč si bere peníze zpět a v tomto kole akci neuskuteční.

A tento princip je jedním z nejzajímavějších na celé hře. Hráči mezi sebou obchodují, vyjednávají, blafují. Někdy je také dobré zvážit, zda půjdu do konfliktu o některou akci, či zda půjdu sice méně výhodnou, ale o to jistější cestou. Také je důležité, co mi soupeřova akce může způsobit za škody, pokud bude zahrána proti mně.

Ve hře je obsaženo jak strategické plánování (který z hradů budu rozvíjet a který zatím nechám být), tak vysoká míra taktiky (co je v daný moment nejdůležitěší a nejvýhodnější). Hráči jsou vlastně neustále ve hře, jelikož nejvíce času stráví rozhodováním o akcích a vyjednáváním. Vlastní zahrání akcí je poté již velmi rychlé.

Hra má poněkud složitější pravidla, která ale nejsou samoúčelná a slouží k vynikající hratelnosti. Na 4 kartách také objevíte němčinu, která je ale doplněna naprosto jednoznačným obrázkem, takže po jednom vysvětlení není již potřeba pravidel.

A co říci závěrem? Löwenherz je vynikající hra především pro zkušenější hráče, ale i méně zkušení se v ní rychle zorientují. Nenechte se odradit německým názvem a méně zajímavou grafikou - tato hra opravdu stojí za to!



Vytvořeno: 15.08.2002.  Recenze hry: Jenga Hodnocení:
Klasická hra pro občasné sehrání

Chcete opravdu jednoduchou hru téměř pro každého, u které je také zábava? Tak to jste sáhli dobře. Pravidla Jengy se dají vysvětlit jednou větou. Z věže vyber kvádr a umísti jej nahoru tak, aby věž nespadla. Opravdu je to vše! 17 pater po třech kvádrech je výchozí číslo.

Hru mohu hrát sám, ve dvou nebo až třeba v 10 hráčích - horní číslo je vlastně omezeno pouze tím, jak dlouho jsou ochotni hráči čekat na svůj tah. A to ve více jak 5 lidech může být už problém. Jengu také nesmíte brát moc vážně - vlastně jde pouze o šikovnost. Strategie a taktika hrají zanedbatelnou roli.

Ačkoliv je na českém trhu více výrobků Jengy, mě se dostalo do rukou vydání firmy Eltsen. Hrací dřívka jsou kvalitně vyvedená - mohou velmi dobře sloužit jako dětská hračka. Hra se dodává v režném stylovém pytlíku, který zajímavě vypadá, ale s uschovou hry je to již horší. Pravidlám bych vytknul nekvalitní provedení - černobílý kousek papíru není moc reprezentativní ani u hry za cca 300 Kč.

Celkový dojem ze hry je průměrný - zahrát si jednou za čas a když je nálada: ano, jako hlavní večerní náplň dovolené asi ne.



Vytvořeno: 05.08.2002.  Recenze hry: Mini Hazard Hodnocení:
Těžký lov myší a supů v jednoduché hře

"Není těžké sbírat myši, jen kdyby tu nebyl ten sup" - to je moto hry Alexe Randolpha. Systém hry je velmi jednoduchý: každý z hráčů obdrží 15 karet s body od 1 do 15. Zbývající karty: 10 karet se symbolem myši (očíslované od 1 do 10) a 5 karet se symbolem supa (očílovaných od mínus 1 do mínus 5) se zamíchají a položí lícem dolů doprostřed stolu. Po jedné kartě se otáčí a nabízí k odprodeji. Každý hráč tajně vybere jednu ze svých bodových karet a položí jí lícem dolů na stůl. Všichni naráz tuto kartu otočí a ten, který nabídne nejvíc, získá myš. Pokud je uprostřed sup, získá ho hráč, který nabídne nejméně bodů. Takto se postupně prodají všechny myší a supí karty. Na konci si každý hráč započte body - kdo získá nejvíc, vyhrál.

Zajímavým a velmi vtipným prvkem ve hře je současné zahrání nejvyšší nabídky dvou nebo více hráčů. V takovém případě se tyto karty vyruší a kolo vyhrává hráč s následujícím počtem bodů. Tak se třeba může stát, že 4 hráči nabídnou za kartu myši patnáctku a pátý hráč jedničku. Patnáctky se vyruší a hráč s jedničkou získá myš vlastně zadarmo. Nebýt tohoto pravidla, hra by byla poměrně nudnou záležitostí. Takto se stává opravdovou zábavou a o smích není nouze.

Hra je velmi jednoduchá na pochopení a má rychlý spád. Trochu dětsky vyhlížející obal kazí dojem a grafika karet také není ideální. Měl jsem v ruce francouzskou verzi a grafika byla o tisíc procent lepší. Hru ale doporučuji už pro svoji velmi přijatelnou cenu do 200 Kč. Dobrý partner na dovolenou.



Vytvořeno: 05.08.2002.  Recenze hry: San Marco Hodnocení:
Koláčové dilema

Hra obsahuje velmi hezký hrací plán, karty, které jsou pouze se symboly (žádný cizokrajný text), roztomilé malé můstky,které na hracím plánu vypadají ještě atraktivněji a hromádku malých dřevěných kostiček.

Vlastní děj hry se odehrává v šesti čtvrtích Benátek, které jsou od sebe odděleny kanály. Přes kanály hráči staví své mosty, což jim umožní lépe se pohybovat, popřípadě vybírat mýtné.

Začněme ale u karet, které jsou podstatou hry. Jsou rozdělený na dva balíčky - karty s kladným významem (akční karty) a karty, které hráči přináší nevýhodu (limitní karty). Celý, dle mého názoru geniální a přitom jednoduchý, mechanismus hry spočívá v prastarém dilema: mám koláč, ten rozdělím na dva díly a dám tomu druhému vybrat. Co zbude, to si ponechám. A hra je v podstatě stejná - na začátku každého tahu si vezmu 5 karet akčních a 3 karty limitní. Ty rozdělím na dvě hromádky v libovolných kombinacích, které poté nabídnu svému protihráči. Ten si jednu vybere, odehraje akce uvedené na kartách a započte si limitní boody, které omezují jeho schopnost hrát dále. Já si poté odehraji zbývající hromádku akčních karet a započtu si zbývající limitní body. Jak jednoduché, jak elegantní, jak geniální! Není divu, že hra San Marco byla nominovaná na Spiel des Jahres, ale také že posbírala další zajímavá ocenění ve světě. Také vlastní zahrání akčních karet je zajímavé a nabízí hráčům různé možnosti:

  • postavení nového mostu
  • vypuzení několika aristokratů z některého území
  • umístění vlastního aristokrata na území
  • odstranění soupeřova aristokrata a nahrazení svým
  • vyhodnocení některé ze čtvrtí a přidělení bodů za největší množství aristokratů a za 2 místo.

Poslední možnost je také jedinou, jak získat body během hry. Hru mohou hrát buď tři nebo čtyři hráči. Varianta pro tři se liší v tom, že nabízející hráč rozdělí nabídky pro tři (jedna mu tedy opět zůstane).

Mou jedinou připomínkou ke hře je fakt, že pokud se sejdou opravdu nerozhodní hráči, může čekání na rozdělení karet zabrat docela dost času. V takovém případě doporučuji tuto akci omezit časově.

Jinak je hra výborná jak ve třech, tak ve čtyřech lidech. A herní mechanismus rozdělování koláče je opravdu geniální! Vřele doporučuji.



Vytvořeno: 05.08.2002.  Recenze hry: Ligretto Rot Hodnocení:
Postřeh rozhoduje

Na první pohled krabička ničím nezaujme. Po rozbalení dostanu 4 sady karet s odlišnou zadní stranou. Každá sada obsahuje 4 barevné řady karet od jedničky do desítky. Vše vypadá všedně a nezajímavě - ale první dojem klame!

Hra má velmi jednoduchá pravidla. Každý hráč má hromádku deseti karet, která se jmenuje Ligretto, potom řadu 3 až 5 karet (v závislosti na počtu hráčů) a zbytek svých karet v ruce. Hra začíná výkřikem "ligretto". Od tohoto okamžiku se snaží všichni hráči naráz vyházet co nejvíce karet doprostřed stolu tak, že vzniká různé množství hromádek od jedničky na kterou kdokoliv může vyhodit dvojku stejné barvy, potom trojku stejné barvy, atd. Cílem hry je vyložit co nejvíce karet doprostřed stolu (co karta to jeden plusový bod) a současně se zbavit co nejvíce karet z balíčku Ligretto (co karta v balíčku, to dva minusové body).

Hra se hraje na několik kol - například do sta bodu prvního hráče, čímž se významně eliminuje náhoda ve hře obsažená. Hra je velmi rychlá, akční, postřeh a rychlost hrají rozhodující roli. Pravidla jsou jednoduchá, lze se jim naučit za cca 3 minuty.

Hru lze koupit ve třech barvách krabičky. Všechny jsou totožné až na symboly zadních stran karet. Ty umožňují rozeznat, kdo hodil kartu doprostřed stolu. A proto se nákupem dvou balíčků může hra rozšířit až pro 8 hráčů a tří balíčků až pro 12 hráčů.

Celkový dojem ze hry je vynikající - svojí akčností určitě potěší začínající hráče a zkušeným hráčům nabídne hru, při které si odpočinou od složitých úvah. Vřele doporučuji.



Vytvořeno: 05.08.2002.  Recenze hry: Cartagena Hodnocení:
Ne vždy ten v čele vyhrává...

Hra z roku 2000, která obstála v konkurenci nových her a byla nominována na Spiel des Jahres. Její autor Leo Colovini nepatří k žádným začátečníkům a v Cartageně nabízí hru jednoduchou na pochopení ale nelehkou na hraní. Hru, která je zajímavá stejně tak ve dvou jako i ve více hráčích (maximálně 6). Dle mého názoru je ideálním počtem 3 až 5 hráčů.

Hra má na můj vkus až příliš dětsky provedený hrací plán a karty. Hrací plán se skládá s několika segmentů, které se mohou při každé hře měnit, a tím je každá nová hra originální.

Herní systém je velmi jednoduchý a umožní Vám první partii zahrát během několika minut. Na kartách je šest druhů symbolů, které se opakují i na hracím plánu. Cílem hry je provést svých 6 pirátů chodbou z pevnosti Cartagena do loďky. Komu se to podaří jako prvnímu, vyhrává a hra končí. Dopředu se hráči pohybují pomocí karet, které zahrají - a to vždy na nejbližší volný symbol na hracím plánu. Karty by mi ale velmi rychle došli, takže se v rámci svého tahu mohu vrátit některou svoji figurkou na nejbližší obsazené místo dozadu a posbírat za to jednu nebo dvě nové karty.

Důležitými prvky ve hře je dobré načasování při hraní karet a dobré portfolio karet v ruce. Pokud se totiž nechám unést snadným vedením ve hře, dojdou mi velmi rychle karty a moje role je poté značně pasivní. Vhodným posečkáním na zahrání správné karty se totiž mohu dostat velmi rychle i přes celý hrací plán až do cíle.

Pravidla umožňují hrát hru ve dvou verzích - více náhodná a více strategická. Ta první je spíše zaměřená na děti, protože v ní náhoda hraje rozhodující roli. Již mírně zkušenějším hráčům základní verzi vůbec nedoporučuji. Pokročilá se od základní liší tím, že se hraje s otevřenými kartami, a to jak těmi v ruce, tak těmi ze kterých si hráči dobírají. Tato verze umožňuje mnohem více taktizovat a předvídat kroky ostatních hráčů.

A celkové hodnocení? Ačkoli vzhled hry je spíše dětský a systém hry velmi jednoduchý, mohu hru jenom doporučit. Zvláště vhodná bude pro nepříliš zkušené hráče díky svému velmi jednoduchému mechanismu.



Vytvořeno: 05.08.2002.  Recenze hry: Café International Hodnocení:
Když si hosté chtějí užit pohodu...

Hra z roku 1989 patří dnes ke klasice, která si nachází ve své rodné zemi (Německo) pořád nové příznivce. Zisk prestižního titulu Spiel des Jahres 1989 jí patří určitě právem.

Po rozbalení získáte hrací plán kavárny se stolky označenými vlajkami států. Uprostřed se nachází bar s bodově označenými "židlemi". Žetony ztvárňují jednotlivé příslušníky národností, kteří postupně přicházejí do kavárny. Cílem hráčů - číšníků - je jednotlivé hosty usazovat ke stolků jim vyčleněným, nebo je uvést po jednom v libovolné pořadí k baru.

Vše je stížené tím, že některé židle jsou dvounárodnostní, takže na ně mohu uvést hosty z dvou zemí. Žádný host nesmí u stolku sedět sám a také tu nesmí být přílišná převaha žen nebo mužů (hosté jsou tedy rozděleni i pohlavím). Pokud nechci nebo nemůžu hosta uvést ke stolu, musím s ním na bar. Za každého usazeného hosta inkasuji body. Kdo jich má na konci hry více, vyhrává.

Hra je poměrně jednoduchá na vysvětlení, má krásnou grafiku kartiček, rychlý spád (cca 45 minut) a hraje se stejně dobře ve dvou, třech i čtyřech hráčích. Nabízí i různé způsoby taktizování a v podobě náhodně dolosované kartičky i střední míru náhody. Hrací plán obsahuje trošku němčiny, která ale pro vlastní hraní není vůbec podstatná. Pokud zvládnete základní verzi, můžete si přidat rozšiřující pravidla, jež Vám hru ještě více zpestří.

Dle mého názoru je hra vhodná především pro příležitostné hráče, ale i zarytý příznivec stolních her v ní objeví své kouzlo.



Vytvořeno: 11.07.2002.  Recenze hry: Hare & Tortoise Hodnocení:
Nestárnoucí klasika

Skutečná klasika, která se drží na Evropském výsluní přes 20 let. Je to také první hra v historii ankety Spiel des Jahres, která tento prestižní titul získala. 

Hra pro děti? Nenechte se mýlit prvním dojmem!!! V žádném případě. Velmi barevná krabice s dětskou kresbou by Vás mohla svést na zcestí. Pokud je Vám méně než 12 let, po hře vůbec nesahejte!

Po rozbalení získáte hrací plán, dřevěné figurky, hrací karty a kostku. Ta ale neslouží k tomu, o kolik ujdete políček dopředu. Hraje ve hře pouze minoritní roli při přidělení akce (nahrazuje náhodné losování akční karty).

Hrací plán se skládá z 64 polí. Úkolem každého hráče je dojít ze startu do cíle jako první. Za každý pohyb dopředu zaplatí hráč mrkvemi. Ty mu ale brzy dojdou. Aby získal další, musí couvat nebo nespěchat, držet se vzadu popřípadě stát ve správný čas na správných políčkách.

Náhoda ve hře nehraje téměř žádnou roli. O to víc se počítá a taktizuje. Hru se naučíte celkem rychle, i když 5 minut na to nestačí.

Kouzlo hry spočívá ve schopnosti dobře odhadnou své možnosti a možnosti ostatních hráčů v každém tahu. Vhodné taktizování může přidat hráči potřebné palivo pro cestu vpřed a zpomalit kroky protihráčů. Hráči se také učí hospodařit s omezenými prostředky, které potřebují při cestě vpřed.

A celkové hodnocení - opravdová klasika, která svým pojetím nemusí vyhovovat každému. Pokud Vám ale sedne, zamilujete si jí.



Vytvořeno: 10.07.2002.  Recenze hry: Ulysses Hodnocení:
Odyseova putování středomořím

Originální hra od dvojice poměrně neznámých italských autorů. Hra také nevzbudila na evropském trhu velký rozruch. Dle mého názoru neprávem.

Po vybalení z krabice Vás nejprve zaujme hrací plán s vyobrazením Středozemního moře a místy, které Odyseus navštívil nebo navštívit mohl. Tato místa jsou propojeny sítí cest. Dále jsou tu karty s různými funkcemi a dřevěné figurky lodě, chrámů a morových ran. Na kartách jsou sice německé názvy akcí, ale je jich celkem pouze 6 a během okamžiku se je všichni hráči naučí. Navíc jsou podpořeny obrázky.

Vlastní příprava hry je velmi rychlá a i vysvětlení pravidel od hráče, který již alespoň jednou hru hrál, netrvá déle než 10 minut. Každý hráč si tajně vylosuje 4 destinace. Jeho cílem je poté vést loď Odysea tak, aby těmito místy proplula.

Hráči se střídají na tahu. Hráč, který je na tahu, navrhne cíl cesty lodě - ten musí být na spojnici s výchozím místem. Ostatní hráči buď souhlasí nebo vznesou námitku - vyloží hlasovací kartu a navrhnou jiný cíl cesty. Ostatní hráči mohou také hlasovat pro jednu nebo druhou stranu a nebo navrhnout cíl třetí. Který cíl v dražbě (hlasování) vyhraje (obdrží nejvíce hlasovacích karet), tam loď Odysea zavítá.

Existují ještě další karty - hráč může zanést mor do některého přístavu a do jeho "odmoření" sem loď nemůže zavítat. Karta vítr zase umožňuje hráči na tahu pokračovat v cestě s lodí.

Karty získává hráč před každým tahem libovolného hráče - a to podle množství chrámů, které vlastní (čím více tím lépe).Chrámy získává postupně pomocí chrámových karet.

Kouzlo hry spočívá v několika prvcích. Základem je blafování - neprozradit ostatním hráčům své záměry příliš brzy nebo je navést na falešnou myšlenku. Ostatní hráči mohou navíc lodí jet právě tím směrem, který potřebujete. Dalším prvkem je rozhodování o nasazení karet ve správný čas na správném místě. Přečtení strategií a cílů protihráčů může být také velmi užitečné. A v neposlední řadě je to schopnost vyjednávat a přesvědčovat spoluhráče tak, aby loď jela podle vašich představ.

Celkové hodnocení hry:

  • originální myšlenka
  • kvalitní komponenty
  • jednoduchá pravidla jasná po odehrání prvního kola
  • rychlý spád hry
  • minimum prodlev - hráči jsou téměř neustále na tahu

A proč jsem tedy této hře udělil 4,5 hvězdičky? Jedinou výhradou je relativně vysoká míra náhody, které cíle si vytáhnete. Máte-li smůlu a vytáhnete si cíl hodně vzdálený od cílů statních hráčů, bude pro Vás mnohem těžší tudy projet. Naštěstí i na tuto alternativu pravidla pamatují a hráč si může v rámci svého tahu cíl vyměnit.

Máte-li rádi jednoduché hry, které se rychle naučíte, nevadí-li Vám trocha náhody a chcete-li být co nejvíce zapojeni během tahů ostatních hráčů, potom je Ulysses přesně pro Vás. 



Zpět na předešlou stránku

 
© MindOK 2002 - 2009 | design Továrna | development SoftGate  | XML rozhraní | RSS |