Hledat
Podrobné vyhledávání her
Najděte si spoluhráče
 | Úvod  | Přehled her  | Články  | Kontakt  | 
Uživatel: nepřihlášen      Budeme rádi, když nám pošlete váš názor či připomínku.
 Nastavení webu: Inzerce

Profil hráče Konger



Oblíbené hry hráče

Název hryHraji rádK dispoziciMoje hodnocení
Proroctví Ano Nemám a nechci koupit


Oblíbené kategorie her hráče

moderní společenské hry válečné figurkové hry
abstraktní hry hry na hrdiny (RPG)
standardní karetní hry počítačové hry
sběratelské karetní hry


Recenze uživatele

 Od uživatele Konger je k dispozici celkem 1 recenzí.

Vytvořeno: 19.09.2007.  Recenze hry: Proroctví Hodnocení:
PROROCTVI VS. TALISMAN
PROROCTVÍ VS. TALISMAN (tato recenze srovnává pouze základní verzi Talismanu a základní verzi Proroctví)

Jelikož mám tu čest hrát legendární Talisman, jinak se ani recenze Proroctví, hry, která vychází z legendárního Talismanu, pojmout nedá, než srovnáním obou her. Obě hry mám doma, obě hry jsem hrál mnohokrát a mohu proto poměrně objektivně posoudit, jak se věci mají. Četl jsem recenze Arbitera a Sharka a nedá mi jinak, než abych některé věci uvedl na pravou míru nebo alespoň přidal další názor.

Pro ty z vás, kdo neměli možnost Talisman hrát, protože se již dlouhou dobu nevydává, bude tato recenze těžší a hodnocení zkreslené, neboť hodnotím Proroctví v porovnání s Talismanem, nikoli Proroctví samo o sobě.

PRVNÍ DOJMY. Proroctví jsme poprvé hráli ve dvou s mou přítelkyní, která též velmi ráda hraje společenské hry. Po rozbalení krabice a prvním zběžném prostudování hry mě překvapil obrovský barevný plan, zvláštně vyvedený, který však obsahuje mnoho herně nevyužitých prostorů a neubránil jsem se okamžité asociaci s Talismanem – prstencový system polí herního světa. Potěšení způsobily barevné kamínky jako ukazatele síly, vůle atd. a velké množství různorodých kartiček. Ještě před první hrou však přišla první těžká rána v podobě výběru postavy. Postavy namísto jakýchkoli jedinečných vlastností a různých kombinací síly a vůle obsahovaly pouze funkčně naprosto bezvýznamné a občas i trapné hlášky a pouhé 3 různé kombinace síly a vůle -5/2, 4/4 a 3/6. největší význam v rozlišení postav je v jejich různých kombinacích příslušností k 2 z 5 cechů, které ve hře jsou – pevnost, gilda, lesní tabor, klášter a magická věž. Vtip spočívá v tom, že ve 2 “domovských” destinacích mají výcvik levnější. Takovýto systém profilace herních postav však nijak nezakryl mé zklamání z toho, že postavy na začátku nemají vlastnosti a schopnosti žádné, natož aby se od sebe výrazně odlišovaly a jednotlivé postavy -paladin nebo zaklínačka se zrovna tak mohli jmenovat třeba Jeníček a Mařenka. Pohled na tlusté hromádky karet dobrodružství a předmětů, v kterých každá karta je jiná, mi však zvedl náladu a pustili jsme se do hry. Pravidla jsou neskutečně dlouhá a první hru jsme proto jeli za běhu spolu s čtením pravidel. Hra byla zajímavá a mé srdce zaplesalo, když jsme poprvé objevovali nové a nové karty dobrodružství, které byly oproti Talismanu mnohem nápaditější a různorodější. Rozjezd byl těžký, ale protože jsme byli zvyklí z Talismanu, dlouhou herní dobu jsme očekávali. Avšak po 3 hodinách hraní, kdy jsme ještě nedobyli ani jednu sféru přirozeně začalo opadávat první nadšení a začali jsme se zabývat řešením, jak hru co nejrychleji dohrát. Dohráli jsme ji nakonec asi po 6 hodinách, unavení a šťastní, že už je konec, ovšem stale s pocity, že jsme prožili velmi zajímavé a originální dobrodružství.
Už od toho okamžiku jsem se nemohl ubránit porovnávání obou her starého Talismanu a nového Proroctví.

Od té doby hrajeme pravidelně Talisman i Proroctví velmi často a střídáme je velmi pravidelně, neboť každá z her má svá plus oproti druhé. Tak jeo rozeberme jedno po druhém:

HERNÍ DOBA – velmi často zmiňovaná a nejčastěji kritizovaná je u obou her přibližně stejně dlouhá- několik hodin (ve dvou se hrají nejčastěji 4-5 hodin, nekdy I vice hodin) (začátečníci obvykle hrají delší čas protože neznají z hlavy pravidla ani žádné z kartiček). Pro obě hry platí, že začínají být nudné a vyčerpávající po vice než 3, 3a půl hodinách. Konkrétně v Proroctví zabírá neskutečné množství času (a to je pro Proroctví velká škoda) neskutečná administrativa spojená s neustálým “kartičkováním” – otáčením, přesouváním a rozdělováním, a odklízením starých karet.
Aby nás hry dodnes nepřestaly bavit, museli jsme herní dobu zkrátit. Tady je několik tipů na Proroctví – 1)opakovaným hraním si zažijete kartičky a víte co můžet očekávat ve sférách, které karty jsou boostovací (zvýší vám sílu a vůli), které schopnosti dělají co a kde se je učit, kolik je polí lesů, hor a plání a kde leží, takže herní plan doplňujete rychleji. 2) vždy začínáme se silou a vůlí zvýšenými o 1 (minimálně) 3)ignorujeme kartu Krize 4) pokud jsou pole plná, nedoplňujeme lesy/hory/pláně. Dnes se nám daří dohrát hru ve 2 i pod 2 hodiny.
V Talismanu pohyb postavy určovala náhoda (kostka), o kolik polí se postava pohnula, navíc vždy pouze v jednom směru. To je jediný důvod, proč hra Talisman trvala též přibližně kolem 5 nebo 6 hodin. Proto prohlášení, že Talisman trval o mnoho déle než Proroctví považuii za nepravdivé. Pro zrychlení hry stačí jednoduchá změna – pohyb může určovat kostka, ovšem vy jako postava si určíte každé kolo směr, ketrým o daný počet políček půjdete. Tím zkrátíte dobu hry na třetinu a problém vyřešen.
První srovnání dlouhou herní dobu způsobuje– Talisman: špatná možnost ovlivnění pohybu, Proroctví:těžký rozjezd postavy (slabé vůči nestvůrám) a čas veležeroucí administrace karet.

HERNÍ PLÁN: Hodnocení grafiky je vždy subjektivní záležitost, nicméně herní plan Talismanu považuji dodnes za malé umělecké dílo mezi stolními hrami. Velice rád se dívám na kresby na něm, mému oku jen lahodí. Velikost je normální a každé pole má velikost odpovídající velikosti kartičky, která se na to pokládá.
Proroctví se mi graficky jeví ve srovnání s ním jako levná náhrada a nešťastné provedení. Lesní tabor a gilda připomínají skautský tábor a osadu dřevorubců, údajná voda má žlutou barvu, herní plan je misty až velmi nezdařilý a téměř vůbec nepůsobí jako fantasy, spíše jako Výlet kolem českých luhů a hájů. Výjimkou je pole Magická pustina, kteréhož provedení kvituji, takto má vypadat fantasy. Z funkčního hlediska je herní plán Proroctví obrovský a naprosto nevyužitý. Je velmi nepříjemné se nahýbat přes půl metro pro karty na druhé straně. Také počtem polí a informací na herním plánu Proroctví silně prohrává. Oproti dvojnásobné ploše vůči Talismanu přibližně poloviční počet polí není zrovna efektivní využití herní plochy. V porovnání herních plánu u mě naprosto jistě vítězí Talisman. Vypadá lépe (nádherně), je úsporný a nemusím hledat v manuálu, co mám na kterém poli dělat.

KARTY - DRUHY-v Talismanu velmi jednoduchý a efektivní system, karty Setkání, Nákup, Kouzla, Talismany a pár pomocných kartiček bez kategorie. V Proroctví množství druhů karet –předměty - běžné, vzácné, artefakty, událost a dobrodružství (dohromady odpovídající kartám Setkání v Talismanu), 5 druhý výcviku podle cechů. Strážci sfér. Postavy.
Velké množství druhů karet v Proroctví má své plus i mínus. Rozlišení výcviků podle cechů určitě je plus, přispívá to k dobré kultuře RPG, kdy je vývoj postavy různorodý a volný, Schopnosti které se postava může učit jsou velmi dobře propracované, I když o jejich vyváženosti se zmíním později, jsou však jistě inovací a oživením oproti Talismanu, který má již postavy s předdefinovanými postavami.
Karty předmětů – velké množství, každý předmět jiný-skvělá různorodost, na druhou stranu škoda, že si nemůžu koupit mě sympatickou šavli, má li ji již jiná postava. Originalita jde zde až za hranice přirozenosti. Talisman měl jistě mnohem chudší výběr předmětů, nicméně aspoň jsem mohl mít meč stejně jako můj soupeř, zkrátka sortiment jednoho zboží je jednou koupí nevyčerpal, jak se tomu děje v Proroctví.
Karty událostí a dobrodružství – tady Proroctví zakulhalo. V Talismanu karty náhody neboli Setkání obsahovaly jak události, tak nepřátele, tak předměty k nalezení atd. V systému Proroctví, kdy si svět žije sám svým životem (krásná myšlenka, leč na úkor hratelnosti) a postava se pohybuje zcela svobodně, toto není dost dobře možné a je to škoda (zbytečná větší administrace karet, delší


Zpět na předešlou stránku

 
© MindOK 2002 - 2009 | design Továrna | development SoftGate  | XML rozhraní | RSS |