Hledat
Podrobné vyhledávání her
Najděte si spoluhráče
 | Úvod  | Přehled her  | Články  | Kontakt  | 
Uživatel: nepřihlášen      Budeme rádi, když nám pošlete váš názor či připomínku.
 Nastavení webu: Inzerce

Profil hráče ShadoWWW

Rok narození: 1982
Místo, kde hraje pravidelně: Jihomoravský kraj / Brno
Místo, kde hraje občas: Praha / Praha 6


Oblíbené hry hráče

Název hryHraji rádK dispoziciMoje hodnocení
Tide of Iron Ano Nemám a nechci koupit


Oblíbené kategorie her hráče

moderní společenské hry válečné figurkové hry
abstraktní hry hry na hrdiny (RPG)
standardní karetní hry počítačové hry
sběratelské karetní hry


Recenze uživatele

 Od uživatele ShadoWWW je k dispozici celkem 1 recenzí.

Vytvořeno: 10.11.2007.  Recenze hry: Tide of Iron Hodnocení:
Velká recenze
Tato hra byla komunitou deskových hráčů hodně očekávaná. Psalo se o ní jako o nejpropracovanější deskové válečné hře všech dob. Dokonce na ni Fantasy Flight Games (FFG) vydali i trailer ( http://www.youtube.com/watch?v=jhg4ort64fw ). FFG do té doby vydala už několik velkých a propracovaných her (World of Warcraft (WoW), Twilight Imperium, Runebound, Doom...), takže očekávání bylo opravdu velké. Jaká to tedy tato hra je?
Na první dojem: OBROVSKÁ! Herní krabice je veliká jak ta z WoW. Po otevření zjistíte, že by mohla být klidně třetinová. Zbytek zabírá papír a vzduch. Krabice je proto snad velká, aby zaujala ve výloze nebo abyste si do ní později přidali i plánovaná rozšíření a měli tak všechno pohromadě.
Komponenty: Herní deska se skládá z až 12 oboustranných mapových desek. Dají se libovolně kombinovat a pokud vám některé detajly nevyhovují, překryjete je dalšími mapovými značkami, kterých je 23. Herní deska je opravdu nádherná. A její kombinace je naprosto geniální. Pokud však použijete všech 12 desek, bude hrací deska větěí než u Railroad Tycoon! Hra dále obsahuje herní karty, opravdu krásně graficky zpracované z velmi dobrého materiálu. Kostky jsou docela malé, mohly by být větší. Je tu i spousta různých žetonů, z kterých vám půjde na první pohled hlava kolem. Doporučuji si je hned po vybalení roztřídit. Buď do různých sáčků nebo krabiček. Ušetříte si tím mnoho času při přípravě hry. Nakonec jsou tu figurky. Jsou nádherně, detajlně zpracované, i když jsou docela malé (asi 3cm). Zasouvají se po 4 kusech do podstavců a tvoří tak čety (viz dále). Ve hře je 5 druhů pěchoty (pravidelná, elitní, kulometčíci, minometčíci a důstojníci) a několik druhů vozidel (nákladní, polopásová a několik typů tanků). Figurky vozidel jsou perfektní a hned na první pohled je jasně vidět, o jaký typ se jedná. A pak jsou tu příručky. Pravidla, referenční karty a kniha scénářů. Jsou opět hodně dobře graficky vyvedeny. Pravidla mají skoro 50 stran. Jsou ale velmi přehledná a plná příkladů, takže se velmi dobře čtou. Ovšem blbý je, že jsou jen anglická. Překlad by se v tuto dobu měl již ke hrám taky přikládat, ale pouze strojový (bez obrázků). Proto doporučuji stáhnout si neoficiální PDF verzi, která je skoro jako originál. Opravdu nevím, proč český distributor netiskne ke hře manuály stejné kvality, jako je originál. Rozdíl v ceně v zahraničí a u nás je 50%, tak by snad mohl... Jinak co se týče zpracování všech komponent hry od FFG, hodnotím je 5/5.
První hra: Na první hru si vyhraďte nejlépe celé odpoledne. Hra se hraje podle scénářů. Několik scénářů je přiloženo v krabici v Knize scénářů, další jsou pak na stránkách FFG ( http://www.fantasyflightgames.com/tideofiron_scenarios.html ), jak oficiální, tak od fanoušků. Pokud by vám nestačily, vytvořte si další v počítačovém Mission editoru, který si můžete stáhnout na http://www.prosperity-station.com/TOI/ Je tam i tutorial. První scénář Knihy scénářů (Na bodu zlomu) mě však velmi zklamal a nechápu, proč je to první scénář. Je totiž VELMI nevyvážený. Pokud se Američané zabarikádují ve svém opevnění a naplno využívají karet Posily, tak Němci nemají skoro žádnou šanci. Snad jen mizivá německá naděje tkví v co nejrychlejším útoku na americké opevnění a maximální využití tanku a elitních jednotek. Pak, pokud budou Američanům padat hůř hody kostkami, je tu šance, že vyhrají. Škoda, zrovna tento scénář je jako jediný opravdu nevyvážený a je nejhorší ze všech. Pokud ho přeskočíte, uděláte dobře. Ostatní scénáře jsou už opravdu dobré.
První věc, co musíte v každém scénáři udělat, je vytvořit z přidělených vojáků čety. Zastrkat figurky do podstavečků. To chce grif. Nejlepší je dělat to na stole a ukazováčkem a palci nebo ukazováčky to tam jemně zasouvat. Pak rozestavit plán a všechny žetony. Pokud máte jednotlivé žetony roztříděné, ušetříte mnoho času. I tak vám příprava první hry zabere tak 1,5 hodiny. To je velká nevýhoda této hry. Postupem času se dá ale zrychlit i na půl hodiny nebo 20 minut. Každá četa může výt libovolně kombinovaná a může obsahovat různé specializace (inženýr, medik, proti-tanková jednota aj.), To dává jednotkám další rozličné schopnosti a ozvláštňuje hru. Jamile je všechno rozestaveno, můžete začít hrát.
Samotná hra: Hra se hraje na kola, v každém kole jsou tři fáze.
Akční fáze: V této fázi můžete jednotky přesouvat, střílet různými druhy střelby nebo využívat strategických karet (viz dále) nebo oborových specializací jednotek. Možností je opravdu mnoho a dá se hrát mnoha způsoby. Přímým rychlým útokem, nebo naopak pomalu s využitím krytí terénu a strategických karet... Zajímává je možnost tzv. M-Střelby. Jednotka je v klidu s přideleným žetonem M-střelby, dokud nespatří pohybující se nepřátelskou jednotku. V tu chvíli začne střílet. Střílet můžete krycí střelbou (snažíte se jednotku zastavit, vystrašit a obrátit ji na útěk) nebo normálně (střelbou se snažíte zabít co nejvíce vojáků čety). Každá četa má jiný dostřel a jinou sílu útoku. Útok se provádí hody kostkou. Pokud je obránce v krytu, příhodném terénu nebo např. tanky mají pancíř, hází si kostkami na obranu. Toto je moment, kdy strategii nahrazuje náhoda. Díky tomuto systému mají větší šanci i začátečníci a pokud vám nepadají kostky, můžete být sebelepší stratég. Naštěstí kostky a strategie tu jdou ruku v ruce a není to tak strašné. Když jednotka provede svou akci, přiložíte k ní žeton unavené jednotky. To dává přehled na bojišti. Jakmile všechny jednotky provedly své akce, následuje další fáze.
Vládní fáze: V této fázi dostáváte vládní body, které získáváte za obsazené hexy herního plánu s tzv. vládními cíly. Za tyto body pak můžete nakupovat strategické karty, které dávají vaší armádě různé výhody. Např. přidává posily, lepší pohyb nebo útok jednotek, leteckou podporu nebo podporu dělostřelectva aj. Druhá možnost, jak utratit vládní body je investovat je do banku iniciativy a hrát tak jako první v dalším kole.
Fáze údržby: V poslední fázi kola dobíráte další dostupné strategické karty, odstraňujete žetony unavených jednotek, přidělujete jednotkám žetony M-střelby do dalšího kola, přeskupujete mezi sebou vojáky zraněných čet, vyřešíte možné události dané scénářem a posunete ukazatel kola o jedno pole. Pak začne nové kolo.
Hraje se do doby stanovené scénářem. Ten stanovuje podmínky vítězství pro jednotlivé strany, a jakmile jsou splněny, je jasný vítěz. Podmínkami vítězství může být obsazení nebo naopak udržení určitých pozic, získání určitého množství vítězných bodů za stanovené úkoly atd. Scénář také obvykle určuje max. počet kol.
Pocit ze hry: I když hra vypadá na první pohled docela složitě a první hru určitě strávíte hledáním v pravidlech, je to výborná hra. Dokonce bych řekl, že čím víckrát si ji zahrajete, tím víc vás bude bavit. Toto je hra, která má obrovské možnosti a postupem času přicházíte na nové a nové postupy a možnosti. Každý scénář se dá zahrát mnoha různými strategiemi a dá se tak hrát opakovaně a stále nově a zábavně. Co je ale nejlepší na této hře a čím podle mě překonává Memoir 44, je pocit z hraní. Když hrajete, je to, jako byste byli uprostřed opravdové bitvy. Nebo uprostřed filmu Zachraňte vojína Ryana nebo Společenstvo neohrožených. Ten pocit z válečné vřavy je neopakovatelný. Tomu mu bych dal maximální hodnocení.
Celkový dojem ze hry. Hra má výborné zpracování komponent (5/5), výbornou atmosféru (5/5) a vynikající propracovanost (5/5) a znovuhratelnost (5/5) - nikdy nebudete hrát dvě stejné hry. Největším mínusem této hry je dlouhá příprava (2/5) a nevyváženost prvního scénáře. Celkově tedy hodnotím hru (4,5/5). Pokud nemáte ve hře rádi žádnou náhodu, odečtěte si z hodnocení ještě jeden bod. Pokud má


Zpět na předešlou stránku

 
© MindOK 2002 - 2009 | design Továrna | development SoftGate  | XML rozhraní | RSS |